Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
W ciągu ostatnich czterech lat miasto na remonty torowisk wydało już 300 mln zł. To szeroko zakrojony program naprawy torowisk, których stan dla jednych był źródłem dowcipów i memów, dla innych głębokiej troski.
MPK remontuje, miasto buduje - 800 mln w tory
– Torywolucję nieprzypadkowo podsumowujemy właśnie w tym miejscu – mówi prezydent Jacek Sutryk podczas konferencji zorganizowanej przy ul. Legnickiej, na wysokości ul. Zachodniej. – Remont torowiska w ciągu ul. Legnickiej był największym wyzwaniem Torywolucji w 2023 roku. Efekt widać, bo po zakończeniu inwestycji zazieleniliśmy torowisko.
Prezydent zaznacza, że 300 mln zł to pieniądze przeznaczone na remonty tego, co Wrocław już ma. Chcąc sumować przedsięwzięcia torowe, należy dodać trasę na Nowy Dwór oraz tory przez Popowice. A to dodatkowe pół miliarda zainwestowane w transport szynowy.
To nie koniec Torywolucji, ale dzięki temu, co udało się już zrobić, mamy mniej wykolejeń. Teraz występują one w skali statystycznej. Przy wykonywanych milionach wozokilometrów coś zawsze się zdarza, ale nie jest już to wielki problem, wynikający ze złego stanu torów.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Torywolucja 2023 - wybrane zrealizowane zadania
zadanie | koszt |
Remont torowiska z siecią trakcyjną w ul. Legnickiej od ul. Zachodniej do ul. Niedźwiedziej | 10 000 000 zł |
Wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Świdnickiej i ul. Piłsudskiego - rozjazd od strony ul. Powstańców Śl. wraz ze skrzyżowaniem torowym | 4 100 000 zł |
Remont przejazdu na skrzyżowaniu ul. Legnickiej z ul. Kwiską i ul. Małopanewską, na wysokości zajezdni Popowice zamontowany nowy rozjazd | 4 000 000 zł |
Wymiana rozjazdu od strony centrum na skrzyżowaniu ul. Legnickiej z ul. Milenijną wraz z modernizacją przejazdu na tym odcinku | 3 000 000 zł |
W torowisku w ul. Lotniczej, na odcinku od ul. Milenijnej do ul. Szczecińskiej (2,7 km), w ul. Ślężnej, od pętli park Południowy do ul. Glinianej, regulacja torów i podbicie podkładów. Analogiczne prace przeprowadzono. Także w wakacje. | 1 100 000 zł |
Torywolucja to tory, trakcja, ale też przejścia i zajezdnie
Prezes MPK Wrocław podkreśla, że celem wszystkich działań jest minimalizowanie złych zdarzeń na torach, ale też poprawa jakości życia wszystkich wrocławian, nie tylko pasażerów komunikacji tramwajowej. Torywolucja to bowiem nie tylko duże remonty torowisk, ale również remonty przejść dla pieszych i samochodowych przejazdów przez tory.
Jednak zdecydowanie największym zadaniem będzie remont w obrębie placu Powstańców Wielkopolskich i ul. Trzebnickiej. Kosztownym przedsięwzięciem będzie inwestycja na ul. Szczytnickiej. Poza tym remontujemy sieci trakcyjne, a także modernizujemy nasze zajezdnie.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
Torywolucja 2024 - niektóre z planowanych inwestycji MPK
zadanie | szacowany koszt |
Wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu pl. Powstańców Wlkp. z ul. Trzebnicką oraz przebudowa połączenia z zajezdnią Ołbin wraz z przebudową sieci trakcyjnej | 12 300 000 zł |
Modernizacja torowiska w ul. Szczytnickiej | 6 000 000 zł |
Modernizacja torowiska w ul. Powstańców Śl. od ul. Piłsudskiego do ul. Swobodnej | 5 500 000 zł |
Wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego i Szewskiej - rozjazd od strony ul. Krupniczej wraz z odcinkiem prostym od ul. Świdnickiej do ul. Szewskiej | 4 182 000 zł |
Wymiana sieci trakcyjnej w ul. Powstańców Śl. od ul. Świdnickiej do al. Hallera | 3 000 000 zł |
Budowa rozjazdu w ul. Słowiańskiej przy zajezdni Ołbin - rozjazd od strony ul. Jedności Narodowej wraz z siecią trakcyjną | 2 500 000 zł |
Modernizacja przejazdu na skrzyżowaniu ul. Grabiszyńskiej z ul. Zaporoską | 1 400 000 zł |
Wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu pl. Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką oraz przebudowa połączenia z zajezdnią Ołbin wraz z przebudową sieci trakcyjnej | 1 000 000 zł |
Budowa rozjazdu w ul. Słowiańskiej przy zajezdni Ołbin - rozjazd od strony ul. Jedności Narodowej wraz z siecią trakcyjną | 1 000 000 zł |
Rewolucja aglomeracyjna - nowe autobusy i połączenia
Nie ma to związku z torami, ale z rewolucją już tak. Wydział Transportu Urzędu Miejskiego ogłasza przetarg na obsługę połączeń podmiejskich.
Od początku tej kadencji intensywnie rozwijamy transport aglomeracyjny. Nazywamy to Aglorewolucją. Jutro ogłaszamy przetarg na obsługę 17 linii, w tym pięciu nowych. Chodzi o 90 nowych autobusów przegubowych i solo, z których co szósty będzie niskoemisyjny. W ciągu sześciu lat pojazdy te pokonają 38 mln kilometrów.Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia