Ostatnie lata stały pod znakiem programu TORYwolucja, w ramach którego wrocławskie MPK zrealizowało na terenie miasta blisko 60 inwestycji za ponad 300 milionów złotych! To jednak nie koniec...
– Nie zatrzymujemy się i kontynuujemy realizowanie zadań mających na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa naszych pasażerów. W ramach naszego flagowego programu TORYwolucja, w latach 2019-2023, wykonaliśmy wszystkie pilne remonty, a teraz na bieżąco remontujemy tory i sieć trakcyjną – mówi Witold Woźny, prezes MPK Wrocław i dodaje:
– W roku 2024 wykonamy przede wszystkim remonty torowisk w newralgicznych punktach miasta.
Na których ulicach zajdą zmiany?
MPK Wrocław planuje w tym roku prace remontowe w zakresie poprawy stanu torowisk oraz sieci trakcyjnej. Zgodnie z zapowiedzią zrealizowane w tym roku zostaną następujące zadania:
- wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego i Szewskiej (rozjazd od strony ul. Krupniczej wraz z odcinkiem od ul. Świdnickiej do ul. Szewskiej),
- wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu placu Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką oraz przebudowa połączenia z Zajezdnią Ołbin wraz z przebudową sieci trakcyjnej,
- modernizacja torowiska w ul. Szczytnickiej,
- modernizacja torowiska w ul. Powstańców Śl. od ul. Piłsudskiego do ul. Swobodnej,
- modernizacja przejazdu na skrzyżowaniu ul. Grabiszyńskiej z ul. Zaporoską,
- budowa rozjazdów w ul. Słowiańskiej przy zajezdni Ołbin (rozjazd od strony Jedności Narodowej) wraz z siecią trakcyjną,
- wymiana sieci trakcyjnej w ul. Powstańców Śląskich od ul. Świdnickiej do Al. Hallera i na ul. Kosmonautów,
MPK wyremontuje także zajezdnie. Na zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej wykonana zostanie lakiernia, a gruntowny remont przejdzie jednak z hal zajezdni tramwajowej „Gaj”. Ponadto zakończona zostanie modernizacja zajezdni tramwajowej „Borek”.
Ciąg dalszy rewolucji taborowej
Do końca roku przyjedzie do Wrocławia 16 nowych tramwajów Moderus Gamma i we flocie MPK będzie ich już łącznie 46, w ramach podpisanej w 2021 roku umowy z Modertrans.
Flotę przewoźnika zasilą także 24 nowoczesne tramwaje Pesa Twist (pierwsze do końca kwietnia, ostatnia na początku przyszłego roku). Pesy mają sukcesywnie zamieniać najstarsze modele w taborze tramwajowym, czyli Konstale 105 (105Na, 105NWr i 105 NWrAs).
Podwyżki dla pracowników
Na początku tego roku MPK podpisało porozumienie z dwiema organizacjami związkowymi, które były stroną sporu zbiorowego. Formalnie kończy to spór zbiorowy. Udało się uzyskać kompromis, który godzi interes pracowników z możliwościami finansowymi spółki.
– Mamy nadzieję, że trzecia organizacja, która była stroną sporu zbiorowego wróci do rozmów. Porozumienie jest gotowe do podpisu – podkreśla prezes Woźny.
Wypracowane ze związkami porozumienie dotyczyć będzie nie tylko pracowników ruchu, czyli kierowców i motorniczych, ale również pracowników zaplecza. Oni również dostaną średnio 800 złotych od kwietnia i jednorazowe świadczenie w wysokości 1500 zł, w trzech równych ratach od lutego. Przypomnijmy, że najmniej zarabiający pracownicy dostali już w grudniu podwyżki.
Kolejna tura rozmów ze związkami zawodowymi o podwyżkach i o nowym systemie pracy przewidziana jest na lipiec tego roku.
Będzie więcej kierowców i motorniczych?
Jednym z głównych wyzwań MPK na ten rok jest szeroko pojęta poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej.
– Liczymy, że większe stawki dla pracowników ruchu, czyli kierowców i motorniczych przełożą się na wzrost zatrudnienia, a wyremontowanie newralgicznych punktów w mieście, w połączeniu ze wzrostem liczby pracowników wpłyną na poprawę punktualności – mówi Przemysław Nowicki, wiceprezes wrocławskiego MPK i dodaje:
– Z naszych ostatnich wyliczeń wynika, ze brakuje nam około 100 kierowców i motorniczych. Sytuacja na rynku pracy w tym sektorze jest bardzo trudna, natomiast trwają kursy dla kierowców i motorniczych, co w efekcie może przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia i na to liczymy – zaznacza.