Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Odcinkowy pomiar prędkości na Psim Polu bije rekordy
- Noga z gazu na Sobieskiego. Żółte kamery łapią kierowców. Sypią się mandaty
- Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu. Pierwszy taki system w mieście
- Nowe odcinkowe pomiary prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i autostradzie A4
- Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
- CANARD: pomiary prędkości, żółte kamery i system RedLight
- Fotoradary i żółte kamery na przejazdach kolejowych i skrzyżowaniach. Gdzie są we Wrocławiu?
Główny Inspektorat Transportu Drogowego podaje pierwsze statystki po uruchomieniu odcinkowego pomiaru prędkości na al. Jana III Sobieskiego. To podsumowanie pierwszych 20 dni pracy systemu. Najważniejsze informacje zobacz w galerii zdjęć.
Odcinkowy pomiar prędkości na Psim Polu bije rekordy
System odcinkowego pomiaru prędkości działający na jednej z dwóch jezdni ul. Sobieskiego we Wrocławiu zarejestrował w 2024 roku (uruchomiony 12 grudnia) 1 153 wykroczenia przekroczenia dozwolonej prędkościGłówny Inspektorat Transportu Drogowego.
Liczby robią wrażenie - 1 153 wykroczenia w 20 dni daje 57 mandatów dziennie.
Noga z gazu na Sobieskiego. Żółte kamery łapią kierowców. Sypią się mandaty
Rekordzista pędził al. Jana III Sobieskiego 119 km/h, a przypomnijmy, że dopuszczalna prędkość w tym miejscu to 70 km/h.
– Największym zarejestrowanym wykroczeniem było przekroczenie dozwolonej prędkości o 49 km/h – informuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Taka jazda kosztowała kierowcę 1 000 złotych i 11 punktów karnych.
Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu. Pierwszy taki system w mieście
Przypomnijmy, że nowy odcinkowy pomiar prędkości na alei Jana III Sobieskiego we Wrocławiu działa od czwartku 12 grudnia 2024 roku. Kontroluje kierowców jeżdżących w stronę Zakrzowa. To pierwszy talki system we Wrocławiu.
Nowe odcinkowe pomiary prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i autostradzie A4
Nowe odcinkowe pomiary prędkości (opp) będą na autostradzie A4 koło Wrocławia i uwaga, nowość: na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia na A8. W całym kraju przybędzie 43 odcinkowych pomiaru prędkości, które obejmą nadzorem blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad. Pierwsze nowe systemy opp zostaną zamontowane w połowie 2025 roku. Zobacz szczegóły.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
System wylicza średnią prędkość, bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy. Kluczową zaletą jest możliwość nakłonienia kierowców do ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanego odcinka, co istotnie wpływa na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Obecnie jest 70 tego rodzaju urządzeń, a z ich wykorzystaniem kontrolowanych jest w sumie ok. 300 km dróg.
CANARD: pomiary prędkości, żółte kamery i system RedLight
Główny Inspektorat Transportu Drogowego nadzoruje system CANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. W ramach systemu CANARD na drogach, skrzyżowaniach i przed przejazdami kolejowymi montowane są charakterystyczne żółte kamery.
W ramach CANARD prowadzone są kontrole:
- punktowy i odcinkowy pomiar prędkości
- rejestracja przejazdu na czerwonym świetle, system RedLight
Warto podkreślić, że system Red Light CANARD został zainstalowany i jest użytkowany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Wrocław nie czerpie korzyści finansowych z wprowadzenia tego rozwiązania. Przy czym niewątpliwym zyskiem dla Wrocławia jest istotna poprawa przestrzegania przepisów ruchu drogowego.
Fotoradary i żółte kamery na przejazdach kolejowych i skrzyżowaniach. Gdzie są we Wrocławiu?
Żółte kamery i system RedLight CANARD we Wrocławiu jest w trzech miejscach:
- na skrzyżowaniu ul. Na Ostatnim Groszu/ Bystrzycka/ Gądowianka - obecnie nie działa. GITD informuje, że "urządzenie uruchomione zostanie po zapewnieniu przez zakład energetyczny nowego przyłącza".
oraz na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych:
- ul. Szczecińska
- ul. Średzka
We Wrocławiu charakterystyczne żółte kamery są także na skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Ślężnej, ale te – są testowe i nie są nadzorowane przez GITD. Tak więc na razie kierowcy nie są tam karani mandatami.