wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Boisko przy ul. Czeskiej jest już gotowe. Mamy zdjęcia!

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Komunikacja miejska
  4. Na podmiejskie trasy wyruszą nowoczesne autobusy

66 nowych autobusów dostosowanych do osób o szczególnych potrzebach, co szósty z nich zeroemisyjny, a także możliwość zakupu biletu w kasowniku w pojazdach – to udogodnienia, które czekają na pasażerów komunikacji miejskiej podróżujących autobusami linii 9xx łączących Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą. Miasto podpisało umowy na obsługę tych połączeń.

Reklama

Gmina Wrocław zawarła umowy z dwoma przewoźnikami – Kłosok sp. z.o.o oraz Nowak Transport. Obsłużą oni w sumie 17 linii aglomeracyjnych 9xx łączących Wrocław z Wisznią Małą, Długołęką i Czernicą oraz cztery linie miejskie. Rozwiązanie wejdzie w życie w drugiej połowie 2025 roku - 11 miesięcy od podpisania umów, wartych, około 700 milionów złotych. Będzie obowiązywało przez 6 lat.

W ciągu tych sześciu lat autobusy przejadą ponad 30 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji. To dystans równy 41 podróżom na księżyc i z powrotem.

Linie, na których pojawią się nowe autobusy

  • aglomeracyjne: 904, 905, 908, 911, 914, 920, 921, 924, 928, 930, 931, 941, 944, 945, 955, 961, 964
  • miejskie: 108, 120, 121 + 115 (tylko w weekendy)

Mapa z połączeniami autobusowymi do gmin: Długołęka, Wisznia Mała i Czernica wroclaw.pl
Mapa z połączeniami autobusowymi do gmin: Długołęka, Wisznia Mała i Czernica

Autobusy podmiejskie, a w nich nowość: defibrylatory  

Przewoźnicy przeznaczą do obsługi linii 66 autobusów – 20 marki Mercedes-Benz i 46 SOR - z opcją uruchomienia kolejnych sześciu w trakcie realizacji umów. 11 pojazdów z tej puli to te elektryczne typu solo, dwa kolejne dostępne będą w ramach opcji.

Infografika przedstawia informacje o nowych autobusach na liniach aglomeracyjnych wroclaw.pl
Infografika przedstawia informacje o nowych autobusach na liniach aglomeracyjnych

Autobusy będą nowe, niskopodłogowe i klimatyzowane. Będzie można podładować w nich komórkę czy laptopa oraz skorzystać z ogólnodostępnego wi-fi.

- Są tak wyposażone, że niektórzy nie będą chcieli wyjść z takiego autobusu - dodaje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.   

Autobusy będą posiadały szereg udogodnień dla pasażerów o szczególnych potrzebach. Będą również wyposażone w ratujące życie defibrylatory AED.

Jednocześnie kierowcy dostaną do dyspozycji autobusy obudowane systemami wspomagającymi bezpieczną jazdę, w tym asystentem hamowania z ostrzeżeniami optycznymi i akustycznymi, doświetleniem zakrętów, alko-blokadą dla kierowcy czy systemem wykrywania pieszych i rowerzystów w pobliżu autobusów.

Urbancard w autobusach podmiejskich 

Autobusy o numerach 9xx są liniami aglomeracyjnymi, kursującymi pomiędzy Wrocławiem, a gminami ościennymi (Czernica, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Siechnice, Żórawina, Wisznia Mała, Miękinia, Długołęka).

- W zakresie współpracy z sąsiednimi samorządami nie mówimy ostatniego słowa, dalej rozwijamy aglomerację, ale ten wymiar komunikacyjny jest bardzo ważny - podkreśla Jacek Sutryk. - To znacząca umowa również ze względu na kwotę, którą można określić jako astronomiczną: 700 mln zł. Dziękuję włodarzom gmin, z którymi współpracujemy. To kolejna ważna umowa obok porozumienia umożliwiającego poruszanie się pociągami legitymując się Urbancard.

Już na 12 liniach, tych do Kątów Wrocławskich i Czernicy oraz Wiszni Małej i Żórawiny obowiązuje system Urbancard. Natomiast za niespełna rok – po wejściu w życie nowych umów – biletowa rewolucja Urbancard zagości na kolejnych liniach w Wiszni Małej, Czernicy, a także w Długołęce.

Wprowadzenie systemu Urbancard w kolejnych gminach to istotny krok w procesie integracji transportu zbiorowego w aglomeracji. Nasza współpraca jest przemyślana i kompleksowa, a zmierza w jednym kierunku: wzmocnienia komfortu i bezpieczeństwa. Będziemy mieli więc nowoczesny i wygodniejszy tabor oraz uproszczone narzędzia do zakupu biletów.
Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia

- Spieszę z wyjaśnieniem, dlaczego Urbancard nie działa jeszcze na terenie gminy Długołęka. Jesteśmy związani innym kontraktem, ale od sierpnia, gdy zaczną kursować te wspaniałe nowe autobusy, zacznie i u nas obowiązywać Urbancard - zapewnia Wojciech Błoński, wójt gminy Długołęka.

Pojawienie się Urbancard oznacza, że na liniach, których organizatorem jest gmina Wrocław, bilety będzie można kupić w taki sam sposób, jak we Wrocławiu.

Bilet kupimy w autobusie - w kasowniku-terminalu płatniczym - za pomocą zbliżeniowej karty płatniczej czy Elektronicznej Portmonetki na Urbancard EP, a także przy użyciu aplikacji mobilnej (przy zakupie biletu jednorazowego wpisujemy numer boczny pojazdu).

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama