wroclaw.pl strona główna

UWAGA! Rowery z Biura Rzeczy Znalezionych mają nowych właścicieli

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Inwestycje tramwajowe we Wrocławiu. Na jakim są etapie?

– Transport publiczny to dla nas we Wrocławiu absolutny priorytet. Dlatego - w skali dotąd niespotykanej w powojennych dziejach miasta - realizujemy tak wiele inwestycji tramwajowych i planujemy kolejne – podkreśla prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. 

Tramwaj na Swojczyce, trasa tramwajowa na Klecinę, projektowanie trasy na Borowską, trasa na Księże aż do granicy miasta, przebudowa ul. Kościuszki, aby mogły na nią wrócić tramwaje, TAT na Jagodno czy w dalszej przyszłości tramwaj na Maślice i Psie Pole. To najważniejsze z obecnie realizowanych inwestycji tramwajowych w mieście.

Zobaczmy zatem, na jakich etapach są poszczególne inwestycje tramwajowe we Wrocławiu.

Tramwaj na Swojczyce

Tramwaj na Swojczyce – to wydzielona  trasa tramwajowo–autobusowa w ciągu ul. Swojczyckiej od pętli Sępolno do nowo projektowanej pętli Swojczyce w rejonie ul. Chałupniczej wraz z budową parkingu P&R. Koszt inwestycji to 190 mln złotych, a jej zakończenie planowane jest na 2027 rok.

Tramwaj na Swojczyce - wizualizacja UMW
Tramwaj na Swojczyce - wizualizacja

– Ostatnio zakończyła się kontrola Urzędu Zamówień Publicznych, teraz kończymy przygotowania do podpisania umowy na budowę nowej trasy z parkingiem Park&Ride – podkreśla prezydent Wrocławia.

Wykonawcą inwestycji jest firma Pro-Tra Building.

Trasa tramwajowa na Klecinę

Tramwaj na Klecinę -  w kwietniu miasto podpisało umowę z Dolnośląską Pracownią Projektową na projekt linii tramwajowej na Klecinę, z nową pętlą przy ulicy Kupieckiej. Projektant musi dokonać analizy jej dwóch wariantów. Trwają też konsultacje społeczne. Rozpoczęły się 5 sierpnia i potrwają do 14 września.

Cały czas można tam zgłaszać opinie przez e-formularz, a 2 września odbędą się warsztaty konsultacyjne, a 6 września spacer konsultacyjny.

Warianty przebiegu trasy na Klecinie UMW
Warianty przebiegu trasy na Klecinie

Powstanie trasa o długości 1,8 km i będzie posiadać cztery pary przystanków. Poza nowym odcinkiem od pętli Klecina, zostanie wybudowany drugi tor na ul. Przyjaźni.

Koszt inwestycji to 50 mln zł, a termin jej zakończenia - 2029 rok.

Trasa tramwajowa do szpitala przy Borowskiej

Borowska Szpital - mamy wybranego wykonawcę projektu tej ponad kilometrowej linii tramwajowej prowadzącej do szpitala przy Borowskiej. Projektant przygotuje całą niezbędną dokumentację wraz ze wszystkimi pozwoleniami, co otworzy drogę do przetargu na budowę nowego połączenia tramwajowego. Jesteśmy na etapie kończenia koncepcji, planowane zakończenie projektowania - jesień 2026.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Po konsultacjach z mieszkańcami, w ramach Pakietu dla Południa, miasto wprowadziło korekty do projektowanej trasy - dodano m.in. przebudowę skrzyżowania przy Kukuczki, buspas i drogę rowerową po wschodniej stronie ulicy Borowskiej.

Projekt na tramwaj ma powstać do końca października 2026.

Tramwaj na Maślice

Trasa tramwajowa na Maślice ma przebiegać od istniejącego torowiska w ul. Pilczyckiej, wzdłuż ul. Maślickiej, aż do nowej pętli tramwajowej która ma powstać pomiędzy galerią handlową N-Park (przy ul. Królewieckiej), a linią kolejową nr 273.

– Czekamy na decyzję środowiskową dotyczącą tramwaju na Maślice. Po jej uzyskaniu będziemy się starać o pozwolenie wodno-prawne – wyjaśnia prezydent Wrocławia.

Wartość inwestycji to ponad 200 mln zł.

Tramwaj na Psie Pole

86 proc. mieszkańców Wrocławia, którzy wypowiedzieli się w konsultacjach społecznych o tramwaju na Psie Pole, chce, by inwestycja powstała. Rozbieżne są jednak ich argumenty i oczekiwania co do tego, w którym wariancie.

– Dlatego na tym etapie nie zdecydowaliśmy się na ostateczny jego wybór. Zapadła decyzja o przygotowaniu koncepcji dla obu wariantów trasy. Ta koncepcja, w dużo większym stopniu niż studium korytarzowe, rozrysuje trasy, przeanalizuje oba warianty pod kątem technicznym oraz oszacuje wpływ torowiska na ulice i otoczenie – podkreśla Jacek Sutryk.

Trasa tramwajowa na Psie Pole - warianty rekomendowane UMW
Trasa tramwajowa na Psie Pole - warianty rekomendowane

Przyszły projektant będzie miał za zadanie szczegółowo przeanalizować obie trasy także pod kątem poziomu hałasu, drgań, ingerencji w tereny zieleni i propozycji mieszkańców co do usytuowania przystanków. Pozwoli to na przeanalizowanie obaw i zagrożeń wskazanych przez mieszkańców dotyczących budowy jednej i drugiej trasy.

Trwa zbieranie wytycznych, planowane ogłoszenie przetargu na koncepcję projektową – I kwartał 2026 r.

Tramwaj na Księże do granicy miasta

WI na początku sierpnia wybrały wykonawcę projektu przedłużenia trasy tramwajowej na Księże do granicy miasta oraz przebudowy ul. Opolskiej i Krakowskiej – to Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem. Teraz miasto szykuje się do podpisania umowy z wykonawcą.

W planach są: nowe torowisko, przebudowa dróg, wygodne chodniki, ścieżki rowerowe, przystanki i dużo zieleni. Nowa pętla będzie pętlą tramwajowo-autobusową, a przy niej powstanie P&R dla kierowców, B&R dla rowerzystów i infrastrukturą dla autobusów elektrycznych.

Projektowanie potrwa dwa lata.

Rok zakończenia inwestycji to 2030 r., a jej szacowany koszt to ok. 100 mln zł.

Przebudowa ul. Kościuszki

Ogłosiliśmy przetarg na projekt przebudowy ul. Kościuszki - od ul. Pułaskiego do ul. Krakowskiej. Główny cel? Powrót tramwajów na tę trasę. To odciąży ul. Traugutta i pozwoli w przyszłości uruchomić dodatkowe połączenia aż do granic miasta przy ul. Opolskiej – opowiada Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Na oferty miasto czeka do 16 września, a projektowanie potrwa 18 miesięcy.

Źródło: Urząd Miejski Wrocławia

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama