W artykule odpowiadamy na pytania: (kliknij, aby przejść)
- Co z Pakietu dla Południa już powstało?
- Jakie są zadania w trakcie realizacji?
- Jakie są plany wobec ulicy Buforowej i tramwaju na Jagodno?
- Kiedy będzie gotowy projekt tramwaju Borowska Szpital?
- Co z remontem ulicy Pawiej?
- Nad jakimi pomysłami debatują mieszkańcy i projektanci tramwaju na Klecinę?
- Jak zostanie połączony Ołtaszyn z Wojszycami i Jagodnem?
- Jak wygodnie dojechać z Wysokiej do Zwycięskiej?
- Ile pasów będzie mieć ulica Zwycięska?
- Czemu służy przebudowa Bardzkiej?
- Jaka będzie wuzetka dla rowerzystów
- Jakie są plany na przyszłość?
- Czy na Grota-Roweckiego będzie buspas?
- Jak wygodniej będzie można dotrzeć na pociąg do centrum?
W listopadzie minionego roku magistrat przedstawił efekty konsultacji społecznych Pakietu dla Południa i wskazał zadania, które należy zrealizować, aby udrożnić komunikację w tym rejonie miasta. Sprawdzamy, co się obecnie dzieje na osiedlach Krzyki-Partynice, Ołtaszyn, Jagodno i Wojszyce.

Co z Pakietu dla Południa już powstało?
Budowa trasy autobusowej na Jagodno już wtedy postępowała, a od maja tego roku już działa wydzielony korytarz dla komunikacji miejskiej. Radykalnie skróciło to dojazdy i powroty z centrum przede wszystkim mieszkańcom Jagodna i wschodniej części Wojszyc. Na mapie to miejsce oznaczone cyfrą 1.
Zrealizowany został również kolejny odcinek Promenady Krzyckiej. To inwestycja oczywiście o znacznie mniej strategicznym znaczeniu, ale to trasa uwielbiana przez rowerzystów i spacerowiczów. Dla komunikacji rowerowej ma też duże znaczenie przy przemieszczaniu się w relacji wschód-zachód (na mapie punkt nr 2).
Od ulicy Spiskiej do parku Południowego można już wygodnie jeździć wzdłuż nasypu kolejowego. Tym samym zrealizowany został solidny czterokilometrowy odcinek od wzgórza Tarnogajskiego do parku Południowego.
Jakie są zadania w trakcie realizacji?
W lipcu nadeszła długo oczekiwana i bardzo dobra wiadomość z Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego. Wreszcie rusza budowa ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. To inwestycja wojewódzkiego samorządu, ale jest kluczowa dla Pakietu dla Południa (na mapie numer 3). Bez niej cały ruch z obwodnicy kieruje się na Grota-Roweckiego i bez wybudowania odcinka obwodnicy od Grota-Roweckiego do al. Karkonoskiej południe będzie się ustawicznie korkować.
Jeśli budowa przebiegać będzie zgodnie z planem, to zakończy się w 2028 roku, więc cierpliwość mieszkańców południa Wrocławia będzie jeszcze potrzebna. Najważniejsze jednak, że po wielu latach udało się doprowadzić do podpisania umowy z wykonawcą i roboty ruszyły.
Jakie są plany wobec ulicy Buforowej i tramwaju na Jagodno?
Od wiosny trwa projektowanie tramwaju na Jagodno i przebudowy ulicy Buforowej. Dokumentacja powinna być gotowa pod koniec przyszłego roku.
Buforowa na całej długości będzie drogą czteropasmową z dodatkowymi pasami przy skrzyżowaniach i drogami pomocniczymi. Tym mieszkańcom Jagodna, którzy nie przesiądą się do komunikacji miejskiej, ma to ułatwić dojazd samochodami do centrum.
Jednocześnie to samo biuro projektuje tramwaj na obecnej trasie autobusowej. Ma ona parametry torowiska, więc nie będzie istotnie przebudowywana. Poza torami zaprojektować trzeba trakcję oraz stację prostownikową i zasilanie do niej. Uzgodnienia z kolejarzami wymaga skrzyżowanie torów tramwajowych z kolejowymi. Na mapie to pozycja nr 4.
Kiedy będzie gotowy projekt tramwaju Borowska Szpital?
Już wiosną 2026 roku powinna być gotowa dokumentacja pod budowę ponad kilometrowej linii tramwajowej prowadzącej od krańcówki „Gaj” do szpitala przy Borowskiej (numer 5 na mapie).
Ta krótka linia to w pewnym sensie „dokończenie” trasy kończącej się obecnie na Świeradowskiej. Powstać ma w 2028 roku. To ambitny termin, ale wciąż realny. W 2026 roku, chwilę po przygotowaniu projektu, musiałby być ogłoszony przetarg na wyłonienie wykonawcy robót i dość szybko rozstrzygnięty.
Co z remontem ulicy Pawiej?
Numerem 6 na mapie jest niewielka, urokliwa, ale bardzo wyboista ulica Pawia. Ma walory historyczne, jest chroniona przez konserwatora, więc rewolucji nie będzie, jednak jej standard ma zostać podniesiony.
Projektowanie remontu ma zakończyć się jeszcze w tym roku.
Nad jakimi pomysłami debatują mieszkańcy i projektanci tramwaju na Klecinę?
Nowa trasa tramwajowa ma prowadzić przez Klecinę aż na Oporów do pętli przy ulicach Kupieckiej i Karmelkowej (numer 7 na mapie). Rozbieżności dotyczą tego, gdzie ma się zacząć – w połowie ulicy Przyjaźni i przeciąć osiedle czy dopiero od pętli „Klecina” i prowadzić wzdłuż Ślęzy.
Trwa proces projektowania tramwaju, a jego elementem są konsultacje społeczne.
Jak zostanie połączony Ołtaszyn z Wojszycami i Jagodnem?
Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg, który wyłoni projektanta nowej drogi będącej przedłużeniem ulicy Iwaszkiewicza, która połączy się z ulicą Kajdasza, gdzie jest nowa pętla autobusowa „Jagodno P+R”. To stąd szybką wydzieloną trasą mkną autobusy do centrum miasta.
Nowa droga (oznaczona na mapie numerem 8), będzie tylko dla autobusów miejskich, rowerzystów i pieszych. Pozwoli w krótkim czasie dotrzeć mieszkańcom Ołtaszyna i Wojszyc do pętli „Jagodno P+R” i stąd przedostać się do centrum. Dzięki temu łącznikowi nie będą w autobusach stali w korku na Grota-Roweckiego.
Jak wygodnie dojechać z Wysokiej do Zwycięskiej?
Gdy tylko Wrocławskie Inwestycje dostaną zgodę na realizację inwestycji drogowej, ogłoszą przetarg na wybudowanie drogi rowerowej na ulicy Ołtaszyńskiej (numer 9). To wspólne przedsięwzięcie Wrocławia i Kobierzyc.
Nowa droga rowerowa ma zostać połączona z istniejącymi i powstającymi drogami w okolicy ronda o. Pio, a z drugiej strony z rowerowym traktem na powstającej Wschodniej Obwodnicy Wrocławia.
Ile pasów będzie mieć ulica Zwycięska?
Umowa z projektantem została podpisana i zabrał się do pracy. Jego zadaniem będzie stworzenie dokumentacji niezbędnej do przebudowania ulicy Zwycięskiej i skrzyżowania z Ołtaszyńską (10). Zamiast ronda będzie tu zwykła krzyżówka z sygnalizacją świetlną. Przybędzie pasów do skrętów w lewo i prawo.
Od ul. Ołtaszyńskiej do al. Karkonoskiej Zwycięska będzie drogą czteropasmową.
Czemu służy przebudowa Bardzkiej?
Trwają intensywne prace między al. Armii Krajowej a ul. Piękną. W miejscu torowiska powstaje trasa autobusowo-tramwajowa. Na tym odcinku Bardzkiej - na mapie oznaczona numerem 11 - będzie wydzielony korytarz wspólny dla tramwajów i autobusów, a to znacznie przyspieszy komunikację autobusową.
Mimo że inwestycja jest spoza Pakietu dla Południa, ma z nim mocny związek. Usprawni połączenia z Jagodna do centrum. Autobusy nie będą stawały w korkach na Bardzkiej, tylko szybko, po torowisku tramwajowym, bez opóźnień będą kursować w południa na północ z powrotem.
Jaka będzie wuzetka dla rowerzystów
Na al. Wiśniowej od ul. Powstańców Śląskich, przez niemal całą al. Armii Krajowej, wieść będą nowe, równe, dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach arterii (numer 12). Zastąpią istniejące odcinki, które są już nie najlepszej jakości.
Na wschodzie połączą się z dobrą, nowoczesną infrastrukturą dla rowerzystów która zaczyna się przed wiaduktem na torami kolejowymi i dalej ciągnie się przez al. Wielkiej Wyspy. Trwa projektowanie.
Jakie są plany na przyszłość?
Na swoją kolej czekają ambitne plany przebudowy ulicy Grota-Roweckiego, ale też mniejsze przedsięwzięcia jak remont chodnika w kierunku stacji kolejowej.
Czy na Grota-Roweckiego będzie buspas?
Wydzielona, niezależna od ruchu samochodowego, trasa autobusowa na Grota-Roweckiego byłaby idealnym rozwiązaniem. Nie ma tu jednak miejsca na rozwiązanie analogiczne do trasy na Jagodno wzdłuż Buforowej.
Pomysłem, które usprawni komunikacje miejską, a jednocześnie zmieści się między zabudową, będzie jednokierunkowa trasa autobusowa – w kierunku centrum (na mapie nr 11). Inwestycja jest duża, bowiem całą ulicę Grota-Roweckiego trzeba zaprojektować od nowa.
Jezdnię samochodową trzeba przesunąć na jedną stronę, żeby po drugiej uzyskać przestrzeń na buspas z chodnikiem i drogą dla rowerów. W pierwszej kolejności miałby powstać buspas na odcinku od ronda Bednarza do wiaduktu kolejowego, który połączy się z trasą autobusowo-tramwajową do szpitala na Borowskiej.
Aby po Grota-Roweckiego mogło jeździć więcej autobusów, konieczne jest wybudowanie nowej pętli autobusowej przy granicy miasta (12). Pierwszym etapem będzie zatoka autobusowa.
Jak wygodniej będzie można dotrzeć na pociąg do centrum?
Najszybszym sposobem przemieszczania się po Wrocławiu są pociągi – jeśli komuś pasują lokalizacje przystanków i godziny odjazdów. W pobliżu Jagodna jest przystanek Iwiny (leżący poza Wrocławiem, w Iwinach, ale jest w systemie Urbancard, można z niego jeździć do Wrocławia na zwykłym miejskim bilecie okresowym).
Gdy Pakiet dla Południa był konsultowany, mieszkańcy postulowali poprawę infrastruktury prowadzącej w kierunku przystanku kolejowego. Dlatego w Pakiecie znalazły się remonty fragmentów ulic Strawińskiego i Schuberta - numer 13 na mapie.
Powstaną brakujące odcinki chodników oraz dróg. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z deweloperem.