Najważniejsze informacje
- Biuro projektowe rozpoczęło prace nad stworzeniem dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia inwestycji.
- Na ulicę Kościuszki wrócą tramwaje - zostanie odbudowane w nowej formie torowisko.
- Pojawią się drogi rowerowe.
- Ma tu być dużo więcej zieleni m.in. dzięki zagospodarowaniu placów.
- Projekt przebudowy Kościuszki ma być gotowy za półtora roku.
W przetargu wystartowała tylko jedna firma – Biuro Projektów Dróg i Mostów BBKS-PROJEKT. Złożona przez nią oferta została sprawdzona i zaakceptowana, więc Wrocławskie Inwestycje podpisały umowę z wykonawcą. Ma on 18 miesięcy na wykonanie zadania. Koszt dokumentacji projektowej to ponad 3 miliony złotych.
Przedmieście Oławskie znacząco zmienia się od lat: powstaje tu wiele nowych budynków, a stare kamienice i podwórka przechodzą rewitalizację. Przebudowa Kościuszki nawet na tym tle będzie jednak czymś imponującym. Zmieni się tu wszystko, ale jednocześnie zostanie zachowany klimat osiedla, które rozwijało się na przełomie XIX i XX wieku.
Będzie tramwaj na Kościuszki, ale ze zmianami
Tramwaje po ulicy Kościuszki jeździły do początku tego wieku. Ze względu na zły stan techniczny zamknięto torowisko i wszystkie kursy na Księże Małe prowadzone są ulicą Traugutta. Jednak stary szlak komunikacyjny okazuje się być znów potrzebny. W perspektywie pięciu lat ma zostać poprowadzona linia tramwajowa ulicą Opolską od pętli "Księże Małe" niemal do granicy miasta.
Tramwaje kursowały tędy jeszcze na początku XXI wieku i teraz chcemy, żeby tu wróciły. To ułatwi rozłożenie ruchu tramwajowego w tej okolicy - odciąży ulicę Traugutta - i umożliwi w przyszłości realizację dodatkowych połączeń do granic miasta na ul. Opolskiej. Projektujemy już rozbudowę tej ulicy i torowiska aż do Księża Wielkiego.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Torowisko będące alternatywą dla Traugutta będzie potrzebne, aby odciążyć tę ulicę i pl. Wróblewskiego. Część linii tramwajowych będzie mogło kursować bez przejeżdżania przez pl. Wróblewskiego, pl. Społeczny i pl. Dominikański.
Większe możliwości dla komunikacji tramwajowej stworzy dodatkowy - nieistniejący wcześniej - rozjazd z Kościuszki w prawo w Pułaskiego. Jest on projektowany w ramach innej inwestycji, również zmieniającej oblicze Przedmieścia Oławskiego – przebudowy ostatniego odcinka ulicy Pułaskiego.
Ciekawym rozwiązaniem będzie również stworzenie możliwości skręcania tramwajów z Kościuszki w Traugutta i odwrotnie - to w obrębie skrzyżowania Kościuszki, Traugutta, Na Niskich Łąkach i Krakowskiej. Taka możliwość "zawracania" tramwajów zapewne byłaby wykorzystywana okazjonalnie, ale w przypadku wystąpienia problemów na którymś z odcinków torów stanowiłaby przydatną opcję.
Inwestycja będzie wiązać się również z budową lub przebudową przystanków na całym odcinku objętym projektem - w sumie aż dziesięciu.
Wybudują drogi rowerowe i przebudują skrzyżowania
Po przebudowie ulica ma być bardziej funkcjonalna dla wszystkich użytkowników, ale pojawienie się dróg dla rowerów będzie jednak największą jakościową zmianą. Natomiast piesi zyskają równe chodniki oraz bezpieczniejsze, doświetlone przejścia dla pieszych (a rowerzyści nowe przejazdy).
Galeria zdjęć
Przebudowane zostaną skrzyżowania ulicy z Kościuszki z ulicami:
- Pułaskiego (4 wloty, 3 kierunki tramwajowe z rozjazdami),
- Prądzyńskiego (4 wloty, skrzyżowanie z drogą podporządkowaną),
- Świstackiego (4 wloty, skrzyżowanie z drogą podporządkowaną),
- Zgodną (3 wloty, skrzyżowanie z drogą podporządkowaną),
- Więckowskiego (4 wloty, skrzyżowanie z drogą podporządkowaną),
- Traugutta, Na Niskich Łąkach, Krakowską plus droga wewnętrzna (5 wlotów, 3 kierunki tramwajowe z rozjazdami).
Jest też informacja, która powinna uspokoić właścicieli aut. Założenia do projektu przewidują wyznaczenie miejsc postojowych w miarę możliwości na całej długości ulicy.
Na Kościuszki będzie znacznie więcej zieleni
Każda nowa inwestycja komunikacyjna we Wrocławiu wiąże się z zazielenianiem miasta - na ile to możliwe. Chodzi nie tylko o to, aby było ładniej i sympatyczniej, ale też o niwelowanie wysp ciepła. Zieleń doskonale schładza otoczenie, a Przedmieście Oławskie jest gęsto zabudowane. Jednak są tam jeszcze miejsca, które mogą stać się zielone.
W założeniach do projektu uwzględnione zostało zagospodarowanie wielkiego klepiska (o powierzchni 3,9 tys. m2), obecnie dzikiego parkingu, po zachodniej stronie skrzyżowania Kościuszki z Pułaskiego. Jest tam duży plac przed jednym z nowszych bloków.
Zagospodarowany ma zostać również placyk o powierzchni 1,2 tys. m2 u zbiegu ulic Kościuszki z Komuny Paryskiej, nazywany przez mieszkańców placem trójkątnym.
Wrocławskie Inwestycje informują również, że zagospodarowany będzie skwer u zbiegu Kościuszki i Traugutta, ale gdzie i ile zieleni zostanie posadzone zależy m.in. od układu torów, które zostaną zaprojektowane.
Wstępnie we wszystkich tych trzech lokalizacjach planowane są zieleńce lub parki kieszonkowe.
Projektant będzie się musiał również zmierzyć z planem przebudowy sieci kanalizacji sanitarnej, gazowej, teletechnicznej, elektroenergetycznej i ciepłowniczej.
Nad tym, aby efekt całej przebudowy współgrał z historycznym charakterem osiedla, czuwać będzie konserwator zabytków. Ulica Kościuszki znajduje się bowiem w obszarze chronionym.