Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Dariusz Kuś był prezesem wrocławskiego lotniska od 2007 roku i przez 15 lat stał się jednym z najważniejszych architektów budowy najpierw nowego terminalu, a następnie rozwoju portu. Dzisiaj wrocławskie lotnisko jest jednym z najnowocześniejszych, najlepiej ocenianych pod względem jakości obsługi pasażera i najszybciej rozwijających się portów w Polsce.
Wystarczy spojrzeć na liczby: lata prezesury Dariusza Kusia to stały wzrost liczby pasażerów: od miliona w 2007 roku aż do rekordowych 3,5 mln podróżnych w 2019 roku. Łącznie - mimo dwóch lat pandemii - w ciągu 10 lat liczba pasażerów wyniosła 25 milionówprezydent Wrocławia Jacek Sutryk
Czytaj także: Dariusz Kuś o powodach odwołania go ze stanowiska prezesa lotniska: „To bzdury!”
Odwołanie prezesa Portu Lotniczego. Stanowiska prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka
Te sukcesy – zdaniem pozostałych udziałowców lotniska – nie obroniły jednak pozycji Dariusza Kusia.
– Największym udziałowcem lotniska jest oczywiście miasto, ale pozostali większościowi właściciele podjęli decyzję o odwołaniu prezesa Kusia ze stanowiska. To decyzja podjęta niezgodnie z ustawą o gospodarce komunalnej, na mocy której działa spółka, ale też niezgodna ze statutem Portu Lotniczego. W świetle przepisów prawa jedynym organem uprawnionym do powołania bądź odwołania członków zarządu spółki jest jej rada nadzorcza. Stąd decyzja zostanie przez nas zaskarżona do sądu – podkreśla Jacek Sutryk.
Dlaczego Dariusz Kuś został odwołany? W tle centralizacja lotnisk w Polsce
Zdaniem prezydenta Wrocławia za zmianą na fotelu prezesa wrocławskiego portu lotniczego może kryć się chęć centralizacji i uzależnienia od rządu regionalnych lotnisk w całym kraju.
– Dzisiejsze działania trudno zatem ocenić inaczej, niż jako wpisujące się w politykę pomniejszania przez rząd roli i znaczenia regionalnych lotnisk na rzecz budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tym bardziej dziwi fakt, że samorząd województwa nie stoi w tej sprawie ramię w ramię z miastem – dodaje prezydent Wrocławia.
Po wakacyjnych zmianach legislacyjnych „Porty Lotnicze” i CPK są dziś niemalże jedną całością i wspólnie przejmują lotniska regionalne. Ostatnio, po 16 latach pracy na stanowisku, zwolniony został prezes lotniska w Poznaniu.
Próba pozaprawnego odwołania prezesa Kusia może doprowadzić do paraliżu organizacyjnego lotniska. Oświadczam, że odpowiedzialność za to ponoszą wyłącznie mniejszościowi udziałowcy spółkiprezydent Wrocławia Jacek Sutryk
Port Lotniczy we Wrocławiu – jedno z najnowocześniejszych lotnisk w Polsce
Wrocławskie lotnisko jest jednym z najnowocześniejszych i najszybciej rozwijających się portów w Polsce. Pokazują to statystyki ruchu pasażerskiego, zaawansowana pod względem technologicznym infrastruktura, jak również portfolio przewoźników współpracujących z portem w stolicy Dolnego Śląska. We wszystkich rankingach branżowych Port Lotniczy Wrocław jest najlepszym lotniskiem w Polsce pod względem jakości i jednym z najwyżej ocenianych w Europie.
Co roku – do pandemii lotnisko biło kolejne rekordy. Teraz skutecznie odbudowuje ruch. Wrocławski port to także 30 tys. operacji lotniczych rocznie, czyli ok. 300 tys. operacji w ciągu 10 lat. Z roku na rok gęstsza jest także siatka połączeń – aktualnie to prawie 90 połączeń do większości krajów europejskich, w tym do kilkunastu stolic.
W planach jest także planowany dalszy rozwój lotniska, w tym największa inwestycja Ryanaira w Polsce i rozbudowa terminalu pasażerskiego.
Lotnisko we Wrocławiu w liczbach:
- 600 mln zł inwestycji
- 20-30 mln zł zysku rocznie
- 25 mln pasażerów w ciągu 10 lat
- 30 tys. operacji lotniczych rocznie, co daje ok. 300 tys. operacji w ciągu 10 lat
- Bogata siatka połączeń – aktualnie prawie 90 połączeń niskokosztowych, sieciowych i czarterowych do większości krajów europejskich, w tym do kilkunastu stolic w Europie
Najważniejsze inwestycje wrocławskiego lotniska w ostatnich latach:
- nowy terminal pasażerski oddany do użytku w 2012 roku;
- najnowocześniejszy system nawigacyjny do prowadzenia operacji w trudniejszych warunkach atmosferycznych;
- budowa i rozbudowa płyt do odladzania samolotów, uruchomienie dodatkowych rękawów lotniczych, zakup nowoczesnych wozów strażackich;
- ważne inwestycje przewoźników – bazy operacyjne linie Ryanair i Wizz Air. Swoje samoloty nocują też linie PLL LOT, Lufthansa, SAS;
- największa inwestycja Ryanaira w Polsce – rozbudowa bazy we Wrocławiu.