wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

25°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 17:05

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Buspas na Jagodno coraz bliżej! Jest umowa z wykonawcą, kiedy początek prac?
Kliknij, aby powiększyć
Trasa autobusowa zostanie wybudowana tu, gdzie dziś jest trawnik. Na zdjęciu prezydent Wrocławia i przedstawiciele miasta oraz wykonawcy podczas podpisania umowy na realizację Trasy Komunikacji Zbiorowej na Jagodno Fot. Tomasz Hołod
Trasa autobusowa zostanie wybudowana tu, gdzie dziś jest trawnik. Na zdjęciu prezydent Wrocławia i przedstawiciele miasta oraz wykonawcy podczas podpisania umowy na realizację Trasy Komunikacji Zbiorowej na Jagodno

To początek ważnej zmiany nie tylko dla mieszkańców Jagodna czy południa Wrocławia, ale również dla dojeżdżających z sąsiednich miejscowości. Najpóźniej za dwa lata podróż komunikacją miejską od pętli na wysokości ul. Kajdasza do dworca głównego zajmować będzie zaledwie kilkanaście minut. Wszystko dzięki budowie Trasy Komunikacji Zbiorowej na Jagodno. W poniedziałek 17 kwietnia podpisano umowę z wykonawcą.

Reklama

Stworzenie „wyseparowanego korytarza komunikacyjnego”, którym kursować będą autobusy nie zamyka tematu tramwaju na Jagodno. Wręcz przeciwnie.

Dziś podpisujemy umowę na budowę drogi autobusowej. W przyszłości może tu powstać droga autobusowo-tramwajowa. Najważniejsze jest, aby mieszkańcy komunikacją miejską mogli szybko dotrzeć do centrum miasta. Czy zrobią to tramwajem, czy autobusem, ma drugorzędne znaczenie. Ta trasa jest tak zaprojektowana, że w przyszłości szybko można położyć na niej torowisko.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Autobusy mogą się krzyżować z pociągami

Miasto zdecydowało się na budowę wydzielonej trasy autobusowej, ponieważ ta część Wrocławia jest dynamicznie rozbudowywana, przybywa mieszkańców, a na drodze tramwaju na Jagodno stoi przeszkoda, obecnie nie do pokonania: tory kolejowe.

Torowisko tramwajowe przecinałoby linię kolejową nr 285 prowadzącą do Świdnicy. Zbudowanie skrzyżowania torów kolejowych i tramwajowych nie stanowi większego problemu, ale brakuje przepisów regulujących zasady panujące na takich krzyżówkach. Kwestia norm, oznakowania, sygnalizacji itp.

Jeśli budowa krzyżówki okaże się możliwa z prawnego punktu widzenia, zamiana trasy autobusowej na autobusowo-tramwajową będzie relatywnie prosta.

Projektowaliśmy tę trasę jako tramwajową. Gdy zapadła decyzja, aby powstał tu buspas, nowy projekt realizowaliśmy na bazie tramwajowego. Teren jest odpowiednio zniwelowany pod pojazdy szynowe, pętla ma odpowiednią geometrię, a parametry przystanków takie, aby odpowiadały zarówno autobusom, jak i tramwajom.
Marek Suchy, projektant trasy z BBKS-Projekt

Projekt zakłada nawet miejsce na słupy dla sieci trakcyjnej, więc w przyszłości nie powinno być niespodzianek dla wykonawcy trasy tramwajowej.

– Wykonamy tu trasę na podbudowie żelbetowej – takiej, jak stosuję się przy budowie torowiska. Zostanie ona przykryta asfaltem. Gdy zapadnie decyzja o budowie tramwaju, masę bitumiczną sfrezujemy, do żelbetonu przykręcimy tory i wypełnimy przestrzeń między nimi nową masą – mówi Łukasz Cwojdziński, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

Samochodem najdalej do Kajdasza

Dziś ważne jest, że autobusy, które kursować będą buspasem, nie będą stały w korkach, a co więcej, dojeżdżając do skrzyżowań, będą miały priorytet, czyli sygnalizacja świetlna będzie ułatwiała im przejazd kosztem czasu dla samochodów. Dzięki temu czas podróży będzie rewelacyjnie krótki.

Obok pętli przy ul. Kajdasza zbudujemy Park & Ride, aby osoby mieszkające daleko mogły zostawić swoje samochody i przesiąść się na komunikację miejską. Czasowo im się to opłaci.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Obecna inwestycja to ponad trzykilometrowy odcinek od al. Armii Krajowej do ul. Kajdasza, gdzie powstanie pętla. Projektowany jest odcinek od al. Armii Krajowej do ul. Hubskiej. Mamy wtedy już pięciokilometrowy wydzielony buspas, który na odcinku 2,3 km będzie wydzielonym korytarzem tramwajowo-autobusowym, a w przyszłości może będzie nową TAT – trasą autobusowo-tramwajową na Jagodno – o długości 5 km.

Autobus szybszy niż samochód - za dwa lata

Kolejna dobra wiadomość dla mieszkańców południa Wrocławia. Obecna budowa nie będzie powodować dużych utrudnień. Wydzielony pod buspas teren znajduje się obok drogi samochodowej. Zwężenia, jakieś tymczasowe przeprawy spowalniające ruch, mogą pojawiać się jedynie na skrzyżowaniach, które będą przebudowywane.

Podpisana w poniedziałek 17 kwietnia 2023 r. umowa daje wykonawcy, firmie Pro-Tra Building, 24 miesiące (czyli do 16 kwietnia 2025 r.) na wykonanie wszystkich prac i oddanie gotowej inwestycji. Prace projektowe potrwają około trzech miesięcy, zatem fizycznie budowa rozpocznie się zapewne pod koniec wakacji.

Koszt przedsięwzięcia to ponad 42 mln zł, z czego około 40 mln zł pochodzi z programu „Polski Ład”.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl