Josef Sudek: Wystawa fotografii w Muzeum Architektury

Mógł być introligatorem, ale wcielono go do armii podczas I wojny światowej. W walkach Josef Sudek został ranny i amputowano mu prawą rękę aż do ramienia. Paradoksalnie, przyznana po wojnie ręta pozwoliła mu zapisać się na kurs fotografii i odkryć życiowe powołanie. W Muzeum Architektury do 5 maja obejrzymy fotografie czeskiego mistrza, na których uwiecznił wojenne zniszczenia, jakie dotknęły Pragę.

  • josef sudek muzeum architektury

    Jedna z fotografii Josefa Sudka przedstawiająca zniszczone praskie zabytki


Jedyna taka prezentacja

Wystawa „Topografia ruin. Praga 1945” jest wyjątkowa z wielu powodów. Rzadko mamy okazję oglądać fotografie najwybitniejszych czeskich mistrzów, a dodatkowo cykl Sudka, będący dokumentacją wojennych strat kultury w Pradze, nie był nigdy dotąd prezentowany w całości.

Posłużył (bo w tym celu został zamówiony) jedynie jako oprawa tygodniowego kalendarza na rok 1946. Zdjęcia zostały wówczas uzupełnione o komentarze konserwatora zabytków. W późniejszych latach prezentowano raczej pojedyncze fotografie.

Do Muzeum Architektury powinni wybrać się nie tylko czechofile, czy fani uwieczniania rzeczywistości w czerni i bieli, ale też pasjonaci historii, zwłaszcza tej powojennej.

Josef Sudek: Topografia ruin. Praga 1945 – wystawa w Muzeum Architektury

Josef Sudek: Topografia ruin. Praga 1945 – wystawa w Muzeum Architektury

Termin od 14 marca 2019 do 5 maja 2019

Miejsce Muzeum Architektury we Wrocławiu

Zobacz

Miasto w ruinie

W cyklu dominują fotografie związane z dwoma wydarzeniami wojennymi w Pradze – nalotem Amerykanów (przez pomyłkę) w lutym 1945 roku i powstaniem praskim w maju 1945 roku. W przypadku pierwszego Sudek uwieczniał zniszczenia w południowych dzielnicach Pragi, z kolei w wyniku powstania ucierpiał ratusz na starówce.

Obok tych tematów fotografa interesował szczególnie skład skonfiskowanego metalu w Maninach, a tam m.in. ocalałe fragmenty rzeźb z pomników miejskich, czy kościelne dzwony, idealne jako obiekty artystyczne, bo wyjęte z kontekstu.

Świadek wojny

Josef Sudek, jak mało kto, wiedział, czym jest wojna. Walczył jako żołnierz, na służbie stracił rękę, więc w jego autorskiej interpretacji wojenne zgliszcza zyskują symboliczny charakter. Jako mistrz zarówno pejzaży, jak i wyjątkowych portretów ukochanego miasta, Pragi, sprawił, że obrazy w cyklu zrealizowanym w 1945 roku przemawiają silniej niż najbardziej drobiazgowe opisy.

Zgłoś uwagę