wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: dobra

Dane z godz. 11:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Przydatne informacje
  4. Nieznany Wrocław
  5. Nieznany Wrocław – centrum sterowania miastem (WIDEO+ZDJĘCIA)

NIEZNANY WROCŁAW – zapraszamy w podróż! We Wrocławiu sporo jest miejsc tajemniczych, nietypowych, czy po prostu niedostępnych dla zwiedzających na co dzień. Razem z nami w cyklu Nieznany Wrocław będzie można przenieść się w te miejsca.

Co tydzień w inne miejsce

Co tydzień dziennikarze serwisu www.wroclaw.pl będą dostarczali opisy, zdjęcia oraz materiały wideo, aby zabrać Państwa w podróż w nieznane. Na pierwszą wycieczkę zabieramy do Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym ITS przy ul. Strzegomskiej. Za tydzień pokażemy wnętrze wieży Starego Ratusza z zabytkowym i przepięknym mechanizmem zegara, a także widok, który z niej rozpościera się na centrum miasta.

Centrum sterowania miastem

Ruszamy do Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym przy ul. Strzegomskiej. Do wielu części budynku dostęp mają tylko mundurowi i służby miejskie. Nic dziwnego, bo poza centrum ITS mieści się tam też Centrum Zarządzania Kryzysowego, stacjonują dyspozytorzy policji, straży pożarnej, straży miejskiej i pogotowia ratunkowego. Również tam jest centrum monitoringu miasta. Dlatego przy wejściu od razu jest stanowisko ochrony, gdzie trzeba wypełnić księgę wejść. Potem długi korytarz, wejście na pierwsze piętro i znowu korytarz. Przeszliśmy koło szatni dla pracowników i miejsca, gdzie jedzą drugie śniadanie. Wszystko schludne i funkcjonalne. Na końcu jeszcze sekretariat i jesteśmy we właściwym miejscu.

Rządkiem jak w auli

Pracownicy siedzą w rzędach, trochę jak w auli albo w kinie. Zamiast tablicy czy ekranu jest jednak ściana monitorów, na których widać podgląd z kamer rozlokowanych na wrocławskich skrzyżowaniach. Na multimedialnych mapach widać, że ciągle trwa analiza danych. Każdy rząd spełnia swoją określoną funkcję i każdy zza biurka widzi, co się dzieje na głównym ekranie. To potrzebne szczególnie w razie sytuacji kryzysowych. Z boku jest klimatyzowana serwerownia

Jesteśmy w miejscu, gdzie zarządza się ruchem samochodów i komunikacji zbiorowej, przyjmuje zgłoszenia, reaguje na zmieniającą się sytuację na drogach we Wrocławiu. To miejsce pracy inżynierów ruchu, specjalistów od transportu, dyspozytorów MPK i ZDIUM.

Centrum działa od lipca tego roku. Pracuje tam kilkanaście osób. Nadzorują działanie wszystkich elementów systemu ITS, analizują dane oraz sytuację w ruchu samochodów i komunikacji miejskiej. Na bieżąco na nią reagują. Dzięki monitoringowi mogą śledzić sytuację na ponad dwustu skrzyżowaniach. Można zobaczyć np. takie nagrania

Na wielkich ekranach obserwują wybrany skrawek miasta lub, dzieląc ekran na kilka mniejszych, widzą podgląd z całego rejonu. W centrum panuje pozornie spokojna atmosfera. Wszystko zmienia się, gdy na ulicach miasta dochodzi do jakiegoś zdarzenia. Wtedy przy ożywionej dyskusji pracuje się nad odpowiednimi rozwiązaniami.

Za szklana szybą

Inżynierom w Centrum towarzyszą też w wydzielonym pomieszczeniu dyspozytorzy MPK oraz ZDiUM. To za tą szklaną szybą decyduje się, jakim objazdem jadą tramwaje w trakcie awarii czy gdy włączamy ogrzewanie w autobusach. Wszyscy wyposażeni są w radiostacje, przyjmują zgłoszenia, odpowiadają na pytania motorniczych, kierują ruchem albo dysponują służbami MPK, typu pogotowie techniczne czy nadzór ruchu. Szum rozmów jest spory. Każdy dyzpozytor ma do dyspozycji słuchawkę z mikrofonem. Dodatkowo, żeby mieć wolne ręcę, np. do obsługi komputera, rozmowy można odbierać nogą. Służy do tego specjalny przycisk na ziemi. W trakcie wypadków lub kolizji z udziałem komunikacji miejskiej dyspozytorzy mogą zobaczyć podgląd z kamer systemu ITS i śledząc sytuację na miejscu zdarzenia, odpowiednio zareagować. Mogą także na wielkich monitorach obserwować sytuację w ruchu pojazdów MPK.

Kamery, czujniki i tablice

Sam system ITS to współdziałanie kilku podsystemów. Kamery, czujniki i tablice mają służyć kierowcom, podróżującym komunikacją miejską oraz pieszym. Na 220 skrzyżowaniach monitoring obserwuje ruch pojazdów. W ramach ITS działają m.in. tablice przystankowe, do których wrocławianie zdążyli się już przyzwyczaić. Jesienią zaczęły działać również tablice, które pokazują, ile czasu zajmuje przejazd na pięciu trasach w mieście, a w razie konieczności będą ostrzegać przed korkami, wypadkiem czy gołoledzią.

Janusz Krzeszowski

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl