Budowa trasy tramwajowej o długości około 4 km wraz z pełną infrastrukturą przystankową, dostosowaniem istniejącego układu drogowego, budową ścieżek rowerowych oraz chodników, przebudową kolizyjnego uzbrojenia, oraz budową nowego. W ramach zadania przebudowany został wiadukt kolejowy nad ul. Długą oraz wzmocniony most Dmowskiego. Wybudowana została nowa stacja zasilająca "Szczepin".
Reklama
Informacje o inwestycji:
Kategoria inwestycji: Komunikacja zbiorowa
Rok zakończenia inwestycji: 2023
Stopień wykonania: 100%
Wartość inwestycji: 227 000 000 zł
Jednostka prowadząca: WI
Osiedle: Popowice
Projekt finansowany w ramach WBO: nie
Projekt finansowany w ramach Funduszu Osiedlowego: nie
Lokalizacja: ul. Popowicka - Starogroblowa - Długa, na odcinku od ul. Milenijnej do ul. Jagiełły.
Budowa ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych wyniósł 5 548 000 zł.
Zadanie zrealizowane/Zadanie oczeczujące na realizacje
Styczeń 2019
Zadanie zrealizowane/Zadanie oczeczujące na realizacje
Marzec 2019
Zadanie zrealizowane/Zadanie oczeczujące na realizacje
Maj 2019
15.05.2023
15 maja 2023r. po raz pierwszy nową trasą tramwajową przez Popowice pojechały tramwaje: linii 18 i 19. Obie linie kursują z częstotliwością w szczycie co 12 minut.
Następny przystanek: Wrocław Popowice. Taki komunikat pasażerowie tramwajów usłyszą po raz pierwszy w najbliższy poniedziałek 15 maja. Dzięki nowej trasie mieszkańcy zachodnich osiedli zyskują kolejne połączenie z centrum, wschodem i południem. Wszystko już gotowe – jedną z dwóch największych inwestycji tego rodzaju w powojennej historii miasta uważa się za zakończoną.
27.04.2023
Testy trasy tramwajowej przez Popowice. 15 maja wystartują nowe połączenia.
To jedna z największych inwestycji tramwajowych Wrocławia w historii. Zrealizowana dzięki wsparciu Unii Europejskiej. Koszt inwestycji to ponad 227 milionów złotych.
Trasa tramwajowa przez Popowice to wielka inwestycja komunikacyjna na zachodzie Wrocławia pozwalająca nie tylko jeszcze lepiej skomunikować rozbudowujące się osiedla mieszkaniowe w tej części miasta, ale również odciążyć ulicę Legnicką. Nowa linia umożliwi m.in. wykonanie remontu torowisk na ul. Legnickiej, która dziś jest maksymalnie obciążona tramwajami.
Tramwaj przez Popowice może jeździć po 4 km toru podwójnego. Zamontowano 18 sztuk rozjazdów. Mamy ułożonych ponad 2 km zielonego torowiska (11 200 m kwadratowych rozchodnika) - tak więc tramwaj jeździ też po zielonym dywanie m.in. na ul. Starogroblowej czy Popowickiej.
W ramach zadania powstały nowe przystanki tramwajowe i autobusowe. Inne autobusowe zostały przebudowane. W sumie prace prowadzone były na 25 przystankach.
Na nowym torowisku zostało usytuowanych 9 par przystanków tramwajowych. Nowe linie tramwajowe będą zatrzymywać się na przystankach: Wejherowska (Hala Orbita), Port Popowice, Białowieska, Park Popowicki, Wrocław Popowice (17. południk), Długa (ogrody działkowe), Wrocław Szczepin, Michalczyka i Kępa Mieszczańska. Na tej nowej trasie dwa przystanki zostały usytuowane tak, by ułatwić skomunikowanie z koleją w ramach przystanków - Wrocław Popowice (17. południk) i Wrocław Szczepin. To nowa jakość w dostępności do transportu zbiorowego - prawie 15 000 mieszkańców będzie miało dostęp do nowych przystanków w czasie dojścia do 7,5 minut. Dzięki dwóm liniom tramwajowym mieszkańcy Popowic w szczycie co 6 minut będą mieli komfortowy, niezawodny i neutralny dla środowiska środek transportu, który pojedzie po m.in. zielonym torowisku. Przez Popowice w maju nowym torowiskiem pojadą dwie linie tramwajowe. Pierwsza to linia tramwajowa 19 łącząca Kozanów z placem Grunwaldzkim i dalej z Halą Stulecia. Linia ta pojedzie tą samą trasą, co obecny autobus C, a nawet jeszcze dalej. Jej zaletą będzie to, że zapewni bezpośrednie i niezawodne połączenie Kozanowa z placem Grunwaldzkim. Tramwaj na trasie o długości 11,5 km stawać będzie na 24 parach przystanków.
Druga linia w części przebiegu pokrywa się z istniejącą na razie linią 32, która z Kozanowa zamiast jechać ulicą Legnicką, pojedzie ulicą Popowicką i dalej przez przebudowane mosty Pomorskie do centrum miasta, przez Dworzec Główny i dalej na Gaj. Przy okazji - dla uporządkowania numeracji naszych wrocławskich linii, wraz ze zmianą trasy 32, zmieni jej numer na 18. To dłuższa trasa, o długości 13,5 km, zatrzymująca się na 34 parach przystanków.
Budowa linii tramwajowej przez Popowice to nie tylko ważne skomunikowanie osiedli, ale wspomniana już alternatywa dla ul. Legnickiej. W tym celu podczas tego zadania wybudowano torowisko tramwajowe i łuki na skrzyżowaniu ul. Lotniczej i Milenijnej. Pozwala ono skręcić tramwajom w kierunku Leśnicy, a jak i pojechać w stronę ul. Milenijnej i dalej Popowickiej od ul. Lotniczej. Koszt inwestycji to ponad 227 milionów złotych. Z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej to blisko 82 miliony. Reszta środków pochodzi z budżetu miasta, jak i MPWiK. Blisko 12 milionów złotych dołożyli do inwestycji deweloperzy.
Tramwaj na Popowice to część projektu Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu – Etap IIIA, na który podpisano umowę o dofinansowanie w grudniu 2017, którego całkowita wartość to ponad 283 mln zł, a dofinasowanie UE na poziomie ok. 114 mln zł.
25.04.2023
Historyczny moment na budowanej trasie tramwajowej na Popowice. Rozpoczęły się testy trasy. Już niedługo otworzymy tę linię.
05.04.2023
Historyczna chwila! Na moście Dmowskiego po raz pierwszy pojawił się tramwaj! Linią tramwajową na Popowice pojedziemy wiosną tego roku.
Między innymi z udziałem tramwaju przeprowadziliśmy w środę rano próby obciążeniowe przebudowanej przeprawy. Most wybudowany w ubiegłym wieku musieliśmy wzmocnić. I zrobiliśmy to. Tutaj wielkie ukłony dla ekipy spawaczy, która wykonała tytaniczną pracę przy wzmacnianiu konstrukcji stalowej. W celu wzmocnienia konstrukcji obiektu wykonano sprężenie przęsła w systemie zewnętrznym oraz wzmocniono konstrukcję stalową poprzez wspawania dodatkowych nakładek z płaskowników zwiększających nośność obiektu.
Prace spawalnicze prowadzone były w bardzo trudnych warunkach, ponieważ należało je wykonać wewnątrz zamkniętych dźwigarów skrzynkowych, co wymagało wprowadzenia szczególnych zasad BHP. Wykonawca musiał tłoczyć do wnętrza powietrze, a także je odsysać z wnętrza. Łączna długość wykonanych na obiekcie spoin przekroczyła 3 km! Co jednoznacznie pokazuje jak skomplikowaną operacją był proces dostosowania parametrów obiektu do aktualnych norm. Wszystkie istniejące elementy takie jak podpory, przyczółki skrzydła, konstrukcja nośna zostały oczyszczone, wyremontowane i ponownie zabezpieczone antykorozyjnie Most został podniesiony, wzmocniony, a następnie opuszczony na wyższą rzędną. Konstrukcję nośną mostu tramwajowego stanowią dwa stalowe, spawane, zamknięte dźwigary skrzynkowe, połączone górą stalową płytą pomostową, na której wykonano podbudowy pod szyny blokowe w postaci żelbetowych, monolitycznych belek z betonu C35/45 oraz płytę pomostową z betonu lekkiego. Całość została zabezpieczona przed wodą poprzez ułożenie izolacji w postaci - żywicy epoksydowo - poliuretanowej. Na obiekcie ułożono szyny blokowe tramwajowe oraz wykonano nową sieć trakcyjną. Zostały również wymienione istniejące łożyska stalowe na łożyska garnkowe. Zamontowano nowy system odwodnienia płyty pomostowej w postaci korytek odwodnienia liniowego i systemu odwodnienia szyn a cały most został osadzony w nowym układzie wysokościowym za pomocą lewarowania. Tramwaj na Popowice to jedna z największych inwestycji komunikacyjnych Wrocławia.
15.02.2023
Będzie większy remont ulicy Długiej
Pierwotne plany uwzględniały wymianę nawierzchni fragmentu ulicy Długiej, ale remont będzie jednak większy. Do wymiany jest cała konstrukcja jezdni. Prace rozpoczną się 17 lutego i potrwają kilka tygodni.
Prace związane z modernizacją ulicy Długiej na odcinku od mostu do wysokości marketów potrwają przez około dwa miesiące.
14.02.2023
Tramwaje przez Popowice pojadą w maju tego roku! Będą Was wozić dwie nowe linie: 18 i 19. Pierwsza z południa, druga ze wschodu. 18 zastąpi tramwaje 32, natomiast 19 autobusy C.
09.02.2023
Po raz pierwszy w tym roku zaglądamy na budowę trasy tramwajowej i autobusowej (TAT) na Nowy Dwór. Na ulicy Rogowskiej – na otworzonym w grudniu odcinku od pętli do ulicy Zemskiej – rozpoczęło się właśnie stawianie słupów trakcyjnych.
Prace nad linią tramwajową trwają także przy ulicy Strzegomskiej, a właściwie nad nią.
12.12.2022
Tak prezentują się aktualnie prace przy budowie trasy.
21.11.2022
Zazieleniamy trasę tramwajową na Popowice Informowałem Was ostatnio o licznych nasadzeniach krzewów. Teraz przyszedł czas na drzewa. Wzdłuż trasy pojawi się ich ponad 230 sztuk.