wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. 20-lecie mostu Milenijnego. Jego budowa to było wydarzenie!

W 2003 roku ostatni raz przeprawiliśmy się na cmentarz Osobowicki mostem pontonowym. Część z nas już tego nie pamięta, ale wojsko co roku przed Wszystkimi Świętymi budowało tymczasową przeprawę, która umożliwiała dotarcie z południowego zachodu miasta na największą nekropolię. Wszystkich Świętych 2004 roku były wyjątkowe. Po raz pierwszy bez mostu pontonowego, za to z nową, gigantyczną przeprawą.

Reklama

Most Millenijny został oddany do użytku 20 lat temu: 29 października 2004 roku. Przez kolejne lata ułatwiał dotarcie na Osobowice, ale nie był aż tak kluczowy, jak obecnie. Droga kończyła się tuż za mostem. Można było z niego zjechać w Osobowicką w prawo w kierunku cmentarza lub w lewo, na osiedle.

Musiało minąć kolejnych sześć lat, aby most zaczął pełnić swoją docelową rolę - elementu śródmiejskiej obwodnicy Wrocławia, a także Drogi Krajowej nr 5. Budowa odcinka od mostu Milenijnego do Żmigrodzkiej rozpoczęła się w 2008 roku i trwała do 2010.

Most Milenijny – drugi nowy most od zakończenia wojny

Budowa mostu budziła duże emocje. Pozytywne. Wrocław, jak i cały kraj, był na zupełnie innym poziomie rozwoju, nie płynęła jeszcze rzeka unijnych dotacji, a wiele miast koncentrowało się na odnawianiu tego, co przez lata PRL-owskiej gospodarki niedoborów zaczynało popadać w ruinę.

Most Milenijny we Wrocławiu Fot. Janusz Krzeszowski
Most Milenijny we Wrocławiu

Skalę wydarzenia najlepiej obrazuje fakt, że most Milenijny był pierwszym mostem przez Odrę zbudowanym od czasów odbudowy powojennej. Po 1945 roku pionierzy remontowali niemieckie mosty. Pierwszą i dotąd jedyną inicjatywą budowy nowej przeprawy był most Pokoju. Otwarty w 1959 roku początkowo nazwany był mostem Wojewódzkim. Była to nowa konstrukcja, która powstała w miejscu mostu Lessinga.

Miejskie ciepło w zamian za most

Tak więc budowa nowego obiektu, po 45 latach stagnacji w tej dziedzinie, była dużym wydarzeniem. Było to też wyzwanie dla ówczesnego budżetu miasta. Pomysł mostu powstał za czasów prezydentury Bogdana Zdrojewskiego. Budowa rozpoczęła się za czasów Stanisława Huskowskiego, a zakończyła za Rafała Dutkiewicza. Można powiedzieć, że był to most trzech prezydentów.

Jak miasto poradziło sobie z jego sfinansowaniem? Sprzedało Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. Obecne Fortum było niegdyś miejską spółką, a jednym z efektów jej prywatyzacji jest właśnie most Milenijny.

Budowa mostu Milenijnego – emocje były

Dziennikarze z nieco dłuższym stażem pamiętają, jak przedstawiciele UMW wywieźli ich w szczere pole. Okazało się, że to miejsce, nad którym będzie przebiegał most Milenijny. Stanisław Huskowski miał ze sobą… wędkę. Rozłożył ją, wzniósł w górę i powiedział: dokładnie w na tej wysokości będzie przęsło nowego mostu.

Most Milenijny we Wrocławiu wroclaw.pl
Most Milenijny we Wrocławiu

Wszyscy przeżywali budowę, gdy się rozpoczęła. Nad brzegi rzeki przychodzili wrocławianie śledzić postęp prac – ot taki sposób na niedzielny spacer. Teraz, dla wielu wrocławian, to po prostu most. W sąsiedztwie giganta na autostradowej obwodnicy Wrocławia – mostu Rędzińskiego – Milenijny nie robi już wielkiego wrażenia.

Wielkie inwestycje 

Poza tym budowa nowych takich obiektów przestała być we Wrocławiu niezwykłym wydarzeniem. Budowa mostu Olimpijskiego na Odrą i Na Wilczym Kącie nad Oławą (obu w ciągu alei Wielkiej Wyspy kosztującej niemal 300 mln zł) czy też budowa mostów Chrobrego łączących Sępolno i Zalesie ze Swojczycami i Kowalami (za 86 mln zł) – to gigantyczne przedsięwzięcia, ale czasy się zmieniły, dużych inwestycji jest sporo.

Jeśli do tego dodamy powstające nowe wiadukty drogowe i tramwajowo-autobusowy na Nowy Dwór, to wśród młodszych obywateli miasta ekscytacja z powodu budowy mostu Milenijnego może być nieco niezrozumiała.

Most Milenijny i Gądowianka – inwestycje epoki

Od lat 90. we Wrocławiu trwał boom inwestycyjny. Jego rozmach był na miarę tamtych czasów. Miasto modernizowało istniejące już drogi, spektakularnym przedsięwzięciem była m.in. renowacja Rynku, a także do pierwszych lat XXI wieku trwała rozbudowa lotniska (obecnie tzw. stary terminal). Po 1997 duże pieniądze pochłonęła odbudową po powodzi. ‘

Most Milenijny to była jednak nowa inwestycja realizowana od podstaw, w szczerym polu. Powstała również droga dojazdowa do mostu. Z tym przedsięwzięciem można porównać jedynie budowę Gądowianki, która również budziła emocje i była dużym przedsięwzięciem infrastrukturalnym. Gądowianka razem z mostem stanowią część śródmiejskiej obwodnicy.

Most Milenijny we Wrocławiu – podstawowe informacje

Obiekt zaprojektował dr inż. Marek Jagiełło. Konstrukcja łącznie z wiaduktami ma 923,5 metrów długości, a fragment nad rzeką liczy 289 metrów. To konstrukcja wantowa, podwieszana na dwóch pięćdziesięciometrowych pylonach w kształcie litery H.

Ma nieco ponad 25 metrów szerokości i mieści cztery pasy ruchu, ścieżki rowerowe i chodniki. Do budowy zużyto 40 tys. metrów sześciennych betonu i 6 tys. ton stali. Budowa kosztowała 140 mln zł, ale były to zupełnie inne miliony niż te obecne – wartość pieniądza przez dwie dekady znacznie zmalała. Według kalkulatora inflacji bazującego na danych o inflacji z GUS, ówczesne 140 mln zł warte byłyby dziś tyle, co 272 mln zł.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama