Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Wrocławskie Walentynki według licealistów
Walentynki Wrocławskich Liceów 2023 promowały różnorodność, wzajemny szacunek i akceptację. Akcja polegała na udostępnieniu formularza, po wypełnieniu którego uczestnicy otrzymali możliwie najdokładniejsze dopasowanie osoby, która uczęszcza do innej szkoły niż oni sami.
W aplikacji udostępnianej poprzez stronę internetową była również możliwość czatowania w celu umówienia się na spotkanie.
W naszym projekcie nie chodzi wcale o znalezienie drugiej połówki (chociaż tak też może się przecież zdarzyć), ale o to, aby poznać osobę, z którą będzie można nawiązać trwałą, wartościową relację, daleko wykraczającą poza 14 lutego. Najlepszym remedium na samotność jest w końcu kontakt z drugim człowiekiem.Samorząd Uczniowski III LO we Wrocławiu
Do akcji przyłączyło się 14 wrocławskich liceów, wśród nich:
- LO nr II (ul. Parkowa),
- LO nr III (ul. Składowa),
- LO nr VI (ul. Hutnicza),
- LO nr VII (ul. Krucza),
- LO nr VIII (ul. Zaporoska),
- LO nr IX (ul. Ks. Piotra Skargi),
- LO nr X (ul. Piesza),
- LO nr XI (ul. Spółdzielcza),
- LO nr XII (pl. Orląt Lwowskich),
- LO nr XIV (al. Brücknera),
- LO nr XVI (ul. Mikołaja Reja),
- LO nr XVII (ul. Tęczowa).
- Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej (wybrzeże Stanisława Wyspiańskiego)
- Technikum nr XIX (w ramach Zespołu Szkół w nr 8 z LO XVI).
Dlaczego powstał ten projekt?
Problemem, który zwrócił uwagę uczniów, był brak integracji oraz brak inicjatyw zbliżających do siebie młodzież z wrocławskich liceów.
Integracji zdecydowanie nie pomogły długie miesiące izolacji. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka, aż 70 proc. uczniów określiło jako negatywny wpływ minionego nauczania zdalnego na kontakt z rówieśnikami, ponad 60 proc. wskazało na jego destruktywne działanie w zakresie zdolności do budowy trwałych relacji z rówieśnikami.Samorząd Uczniowski III LO we Wrocławiu
– Nie można również zapominać o osobach już wcześniej zmagających się z podobnymi problemami w relacjach interpersonalnych. Przeprowadzenie ankiety na próbie ok. 200 licealistów wykazało, iż co trzecia osoba nie ma nawet 5 znajomych spoza szkoły, z którymi utrzymuje stały kontakt, a ponad 60 proc. napotkało problem ze znalezieniem partnera, pomimo szczerych chęci. Wśród mniejszości, choćby LGBTQ+, wskaźniki te są jeszcze wyższe. Poczucia osamotnienia doświadcza niemal 75 proc. społeczności – dodają uczniowie.
Jak wyglądał formularz i czy wszystkich udało się dopasować?
- jeśli miałbyś/miałabyś słuchać jednego muzyka przez najbliższy rok, byłby to?
- idealna randka/spotkanie to?
- jak bardzo spontaniczny jesteś?
- unikasz poważnych tematów?
Czy dopasowanym przez uczniów osobom udało się umówić na spotkanie? Czy projekt odniósł sukces? Zapytaliśmy o wyniki przewodniczącego samorządu uczniowskiego.
– Ze względu na prywatność użytkowników nie mamy dostępu do czatów, ciężko jest nam to ostatecznie określić. Na randki w formularzu chciało się umówić ok. 480 osób, pozostałe 1000 wypełniło go, aby poznać kogoś interesującego, niekoniecznie ze swojego środowiska, co świetnie wpisuje się w ideę integracji międzylicealnej. Warto zaznaczyć, iż walentynki rozumiemy nieco szerzej - nie jako święto zakochanych, ale okazję do celebrowania szeroko pojętych relacji międzyludzkich – powiedział nam Maciej Dawiskiba, przewodniczący samorządu uczniowskiego.
Projekt był realizowany w ramach olimpiady "Zwolnieni z teorii".