Tomasz Surowiec – człowiek, który zatrzymał Wrocław
24 stycznia 2016 roku zmarł współtwórca dolnośląskiej „Solidarności” – Tomasz Surowiec. Był długoletnim przewodniczącym MOZ NSZZ „Solidarność” MPK Wrocław.
To właśnie on razem z kilkoma kolegami zatrzymał 26 sierpnia 1980 roku autobus MPK i na zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej we Wrocławiu rozpoczął strajk, z którego narodziła się „Solidarność” na Dolnym Śląsku.
„Ogórek” został postawiony na nagrobku Tomasza Surowca
W piątek, 17 marca, na nagrobku Tomasza Surowca, który znajduje się na cmentarzu Osobowickim we Wrocławiu postawiono upamiętniającą figurkę autobusu „Ogórka”, którym mężczyzna jeździł przez wiele lat.
To Tomek stanął autobusem Ogórkiem w poprzek bramy i od tego momentu we Wrocławiu rozpoczął się strajk solidarnościowy ze Stocznią Gdańską, który trwał do 1 września, do godzin porannych (do momentu aż emisariusze nie przyjechali z Gdańska). Wtedy nikt nie wierzył w to, co mówiła telewizja, że zakończył się strajk w Gdańsku.Jarosław Krauze, radny rady miejskiej Wrocławia
– W zeszłym roku, gdy razem z prezesem Krzysztofem Balawejderem przyszliśmy tutaj, aby złożyć kwiaty i pokłonić się Tomkowi, postawiliśmy na grobie plastikowy autobus (Ogórka) i po jakimś czasie odjechał, nie wiadomo gdzie... po prostu ktoś go zabrał – mówi radny.
Po pogrzebie Krzysztofa Balawejdera pomyślałem, że cos trzeba jeszcze ciekawego zrobić. Kiedy powołano nowy zarząd MPK spotkaliśmy się z prezesami i zapytałem czy możemy upamiętnić Tomka takim bardziej trwałym elementem. Dzisiaj jest ten moment, kiedy przyszliśmy odsłonić Ogórka, którym Tomek jeździł przez wiele lat. Podobny będzie również na nagrobku pana Krzysztofa Balawejdera.Jarosław Krauze, radny rady miejskiej Wrocławia
Legendarny Ogórek wrócił na wrocławskie ulice
„Ogórek”, czyli autobus Jelcz 043 został wyremontowany i wrócił na ulice miasta 11 listopada 2020 roku, podczas Parady Niepodległości. Obecnie można go podziwiać cyklicznie przy wydarzeniach organizowanych przez MPK Wrocław.
Za gruntowaną renowację byli odpowiedzialni MPK wraz z Politechniką Wrocławską, fabryką Jelcz i CH Zajezdnią. Swój wkład miało także Studenckie Koło Naukowo-Techniczne P13 Politechniki Wrocławskiej, Akademicki Klub Motorowy Apanoar i Koło Naukowe Wireless Group.