Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Gdzie zwrócić się o pomoc?
- Dbamy, aby we Wrocławiu osoby doświadczające przemocy mogły skorzystać bezpłatnie ze wsparcia psychologicznego i prawnego. Sieć poradnictwa tworzą instytucje i jednostki posiadające doświadczenie w tym zakresie, których szczegółowy wykaz dostępny jest na stronie www.kampaniaprzemoc.pl – informuje Joanna Nyczak, Dyrektor Wydziału Zdrowia Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
Telefony alarmowe i ratunkowe we Wrocławiu
W razie potrzeby otrzymania natychmiastowej pomocy należy zadzwonić na numery alarmowe. Prócz numeru 112 można również dzwonić pod numery alarmowe do służb ratunkowych.
W razie bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia należy dzwonić na telefony ratunkowe:
- Numer ratunkowy 112
- Pogotowie Ratunkowe 999
- Policja 997
- Straż Pożarna 998
- Straż Miejska 986
- WOPR - 984
- Stały dyżur Centrum Zarządzania Kryzysowego 71 770 22 22
Telefony awaryjne we Wrocławiu
W razie sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu, która związana jest z uszkodzeniem sieci elektronicznej, gazowej, ciepłowniczej lub wodno-kanalizacyjnej należy jak najszybciej wezwać pomoc. Aby wezwać odpowiednie służby koniecznie trzeba zatelefonować pod numery:
- Pogotowie energetyczne 991 (połączenie bezpłatne, dostępne także z tel. komórkowych)
- Pogotowie gazowe 992
- Pogotowie ciepłownicze 993
- Pogotowie wodno-kanalizacyjne 994 (czynne przez całą dobę, bez numeru kierunkowego, połączenie bezpłatne),
Infolinie we Wrocławiu
Zarówno mieszkańcy Wrocławia jak i turyści mogą skorzystać z infolinii. W razie potrzeby można uzyskać informacje dotyczące przejazdów PKP, PKS, MPK oraz informacje turystyczną, w tym dla osób niepełnosprawnych oraz obcokrajowców.
Poniżej znajduje się lista numerów telefonu:
- Centrum Informacji Turystycznej 71 344 31 11 (poniedziałek-piątek: 9.00-19.00)
- Dolnośląska Informacja Turystyczna 71 793 97 22
- Punkt informacji dla obcokrajowców 71 77 24 950
- INFOLINIA MPK - 71 308 50 30 (poniedziałek - piątek 7.00-20.00)
- Infolinia PKP - 19 757
- Infolinia POLREGIO S.A. - 22 474 00 44
- Infolinia POLREGIO S.A. dla osób z niepełnosprawnością - 800 022 222 (poniedziałek-piątek, oprócz świąt: 7.00-23.00)
- Infolinia Polbus PKS 71 720 70 52
Infolinia Urzędu Miejskiego we Wrocławiu
-
Konsultanci UM Wrocław - 71 777 77 77 (więcej o infolinii tutaj)
Telefony zaufania
Oprócz telefonów alarmowych, warto znać także numery zaufania, pod które można zadzwonić, aby uzyskać pomoc w przypadku przemocy, albo gdy dzieje się coś niepokojącego. Co ważne, osoby dzwoniące są całkowicie anonimowe, dlatego jeśli z jakich powodów nie chce się podawać swoich personaliów, a posiada ważne dla policji informacje, to można skorzystać z policyjnego telefonu zaufania. Osoby głuchonieme mogą wysłać SMS-a z informacją, jakiej pomocy potrzebują.
- Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 (linia bezpłatna)
- Policyjny Telefon Pogotowia Dziecięcego 71 340 38 03 (telefon ze specjalnym przeznaczeniem dla dzieci, które widzą przemoc w domu)
- Policyjny Telefon Zaufania 800 283 107 (z telefonów stacjonarnych / połączenie bezpłatne), dyżury policjantów: poniedziałek-piątek godz. 10.00-18.00, przez resztę dnia włączona jest automatyczna sekretarka, odsłuchiwana na bieżąco, 71 344 15 53 (numer dla użytkowników telefonów stacjonarnych i komórkowych/połączenie płatne wg stawek operatora)
- SMS-owa linia policyjna dla osób głuchych 697 071 112 - numer przeznaczony wyłącznie do wysyłania SMS przez osoby z dysfunkcją mowy, dla osób głuchych i niedosłyszących.
Telefony zaufania dla osób doświadczających przemocy
Ofiary przemocy domowej mogą uzyskać pomoc dzwoniąc także pod wskazane poniżej numeru telefonu:
- Telefon zaufania MOPS we Wrocławiu 512 198 939 (24h)
- Ośrodek Interwencji Kryzysowej Pomoc 71 796 40 85 (24h)
- Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia" 800 120 002 (poniedziałek-sobota: 8.00-22.00, niedziele i święta: 8.00-16.00)
- Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie 800 120 226 (poniedziałek-piątek: 9.30 - 15.30; przez resztę dnia włączona jest automatyczna sekretarka, która jest odsłuchiwana na bieżąco)
Pomoc w weekendy we Wrocławiu
- Stowarzyszenie CURATUS 71 329 09 19 (sobota, niedziela i święta 9:00 – 19:00)
POMOC PSYCHOLOGICZNA dla osób doświadczających przemocy we Wrocławiu
Prócz pomocy ze strony organów ścigania ofiary przemocy mogą także zatelefonować o wsparcie psychologiczne. Oto lista organizacji i numery telefonów, pod które można dzwonić w podanych godzinach.
- Centrum Praw Kobiet, 71 358 08 74 (poniedziałek – czwartek 10.00 – 18.00, piątek 10:00 – 14:00)
- Fundacja NON LICET, 572 108 352 (poniedziałek-czwartek 16.00-20.00)
- Stowarzyszenie EVOLUTIO, 731 450 926 (poniedziałek – piątek 10.00-18.00)
- Stowarzyszenie INTRO, 881 220 440 (poniedziałek – piątek 10.00-15.00)
Więcej na www.kampaniaprzemoc.pl
Zaginięcie dziecka
Zaginięcie dziecka to jeden z największych stresów i dramatów dla rodziców. W takiej sytuacji liczy się czas, dlatego ważne jest aby reagować jak najszybciej. Oto, gdzie zadzwonić, aby uzyskać pomoc:
- Telefon w sprawie zaginionego dziecka 116 000 (24h, połączenie bezpłatne)
- Zgłaszanie zaginięć osób 801 24 70 70 lub 22 654 70 70 (24 h linia wsparcia Fundacji ITAKA)
Ważne telefony - pozostałe
Warto wiedzieć, gdzie zadzwonić w nagłych przypadkach. W zależności od sytuacji i potrzeb można skorzystać z pomocy Rzecznika Praw Dziecka czy Miejskiego Rzecznika Konsumenta. Poniżej pełna lista instytucji i organizacji, gdzie można uzyskać potrzebne informacje lub pomoc.
- Pogotowie Opiekuńcze 71 799 89 06 (24h)
- Policyjna Izba Dziecka 71 340 31 78
- Pogotowie Weterynaryjne 791 998 999 (24h)
- Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna we Wrocławiu tel.: 71 328 70 55, 71 328 71 25, 71 328 70 08
- Narodowy Fundusz Zdrowia we Wrocławiu infolinia 800 190 590 całodobowo
- Biuro Rzeczy Znalezionych 71 376 08 96 (środa: 8.30-16.00, w pozostałe dni robocze w godz. 8.00-14.00)
- Biuro Obsługi Pasażera MPK Wrocław 71 321 72 71 (poniedziałek-piątek: 8.00-20.00)
- Telefoniczne centrum obsługi klienta MPWiK 71 34 09 655 (środa: 8.00-17.00, w pozostałe dni robocze w godz. 8.00-15.00)
- Zgłoś awarię do ZDiUM 71 376 00 22 , 19501 – telefon całodobowy, więcej czytaj tutaj
- Miejski Rzecznik Konsumentów 71 777 79 02 – sekretariat, 71 777 75 59 – sekcja ds. Obsługi Konsumentów; Obsługa telefoniczna Konsumentów (od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 15.30).
- Rzecznik Praw Dziecka (22) 583 66 00
- Dziecięcy Telefon Zaufania 800 12 12 12