wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

12°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 00:35

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Studenci sprawdzali, na co narzekają mieszkańcy miast i co jeszcze można wyczytać w mediach społecznościowych
Kliknij, aby powiększyć
Studenci kierunku Sztuczna Inteligencja, którzy przeanalizowali pod kierunkiem prof. Tomasza Kajdanowicza 3 mln postów w mediach społecznościowych Politechnika Wrocławska
Studenci kierunku Sztuczna Inteligencja, którzy przeanalizowali pod kierunkiem prof. Tomasza Kajdanowicza 3 mln postów w mediach społecznościowych

„W porównaniu z mieszkańcami innych miast wrocławianie narzekają najmniej na stan dróg, transport publiczny i opiekę medyczną. Uważają też, że Wrocław dobrze inwestuje w kulturę i rozwój instytucji, dzięki którym można ciekawie spędzać czas” – mówi prof. Tomasz Kajdanowicz z Politechniki Wrocławskiej. Pod jego opieką ustalili to studenci kierunku Sztuczna Inteligencja. Co jeszcze zbadali, analizując 3 mln wpisów w mediach społecznościowych?

Reklama

W ramach przedmiotu Analiza Mediów Cyfrowych studenci kierunku Sztuczna Inteligencja na Politechnice Wrocławskiej zbadali żywy organizm, jakim są media społecznościowe. Po co to zrobili?

- ­Facebook, Twitter, Instagram i Tik Tok i inne media społecznościowe to potężne źródło danych dla badaczy społecznych. Dostarczają informacji na temat opinii, zachowań i preferencji ich użytkowników, co pozwala lepiej zrozumieć ich postawy i działania. Zamiast pytać w ankietach o to, co ludzie sądzą na ten czy inny temat, można się przyjrzeć temu, co piszą, a potem te dane przeanalizować - mówi prof. Tomasz Kajdanowicz, kierownik Katedry Sztucznej Inteligencji.

Co badali studenci przy pomocy sztucznej inteligencji?

Poza ustaleniem, na co narzekają mieszkańcy miast, studenci zbadali także wiele innych kwestii. Sprawdzili m.in.:

  • co buduje naszą popularność w mediach społecznościowych, a co ją rujnuje,
  • czy da się przewidzieć popularność posta na Instagramie wyłącznie na podstawie jego cech,
  • czy środowiska graczy komputerowych są rzeczywiście tak toksyczne, jak można sądzić na podstawie doniesień medialnych,
  • w jaki sposób zakup Twittera przez Elona Muska wpłynął na jakość treści prezentowanych na tym portalu i poziom hejtu w twitterowych dyskusjach.

Sprawdzaliśmy, jak wielu ludzi wierzy w teorie spiskowe i je rozpowszechnia. Okazało się, że choć zwolenników takich teorii nie brakuje, nie dajemy się na nie nabierać tak łatwo, bo sporo jest także ich przeciwników.
Magdalena Kociołek, która prowadziła badania wraz z Weroniką Jakubowską i Dominikiem Kurowskim

„Czy post jest sponsorowany?” oraz inne postery

Studenci przygotowali także postery (plakaty naukowe), które wzięły udział w konkursie „Best Poster Award” na najlepszy plakat przedstawiający metodologię i wyniki badań mediów społecznościowych.

Wygrała praca pod tytułem „Czy post jest sponsorowany?” dotycząca zabronionej prawem kryptoreklamy w postach zamieszczanych na Instagramie.

Jej autorzy,  Maksymilian Mazurkiewicz i Michał Skubek, sprawdzali, jaka jest proporcja popularności postów oznaczonych i nieoznaczonych jako sponsorowane oraz z jaką dokładnością modele analityczne są w stanie wyłapać te drugie.

Wszystkie postery można znaleźć na I piętrze budynku Technopolis (ul. Janiszewskiego 7).

Do czego mogą się przydać te badania?

–  Wyniki tych badań to zaczyn do pracy naukowej studentów, którzy je przeprowadzili. Jeśli zechcą, mogą je kontynuować, a potem wykorzystać swoje umiejętności, tworząc produkty i usługi dla firm specjalizujących się w opracowywaniu technologii do badania mediów społecznościowych – mówi prof. Kajdanowicz. – Głównym celem całego przedsięwzięcia jest to, by coraz bardziej obecna w naszym życiu sztuczna inteligencja pomagała ludziom rozwiązywać problemy, zamiast zabierać im pracę.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl