W ramach przedmiotu Analiza Mediów Cyfrowych studenci kierunku Sztuczna Inteligencja na Politechnice Wrocławskiej zbadali żywy organizm, jakim są media społecznościowe. Po co to zrobili?
- Facebook, Twitter, Instagram i Tik Tok i inne media społecznościowe to potężne źródło danych dla badaczy społecznych. Dostarczają informacji na temat opinii, zachowań i preferencji ich użytkowników, co pozwala lepiej zrozumieć ich postawy i działania. Zamiast pytać w ankietach o to, co ludzie sądzą na ten czy inny temat, można się przyjrzeć temu, co piszą, a potem te dane przeanalizować - mówi prof. Tomasz Kajdanowicz, kierownik Katedry Sztucznej Inteligencji.
Co badali studenci przy pomocy sztucznej inteligencji?
Poza ustaleniem, na co narzekają mieszkańcy miast, studenci zbadali także wiele innych kwestii. Sprawdzili m.in.:
- co buduje naszą popularność w mediach społecznościowych, a co ją rujnuje,
- czy da się przewidzieć popularność posta na Instagramie wyłącznie na podstawie jego cech,
- czy środowiska graczy komputerowych są rzeczywiście tak toksyczne, jak można sądzić na podstawie doniesień medialnych,
- w jaki sposób zakup Twittera przez Elona Muska wpłynął na jakość treści prezentowanych na tym portalu i poziom hejtu w twitterowych dyskusjach.
Sprawdzaliśmy, jak wielu ludzi wierzy w teorie spiskowe i je rozpowszechnia. Okazało się, że choć zwolenników takich teorii nie brakuje, nie dajemy się na nie nabierać tak łatwo, bo sporo jest także ich przeciwników.Magdalena Kociołek, która prowadziła badania wraz z Weroniką Jakubowską i Dominikiem Kurowskim
„Czy post jest sponsorowany?” oraz inne postery
Studenci przygotowali także postery (plakaty naukowe), które wzięły udział w konkursie „Best Poster Award” na najlepszy plakat przedstawiający metodologię i wyniki badań mediów społecznościowych.
Wygrała praca pod tytułem „Czy post jest sponsorowany?” dotycząca zabronionej prawem kryptoreklamy w postach zamieszczanych na Instagramie.
Jej autorzy, Maksymilian Mazurkiewicz i Michał Skubek, sprawdzali, jaka jest proporcja popularności postów oznaczonych i nieoznaczonych jako sponsorowane oraz z jaką dokładnością modele analityczne są w stanie wyłapać te drugie.
Wszystkie postery można znaleźć na I piętrze budynku Technopolis (ul. Janiszewskiego 7).
Do czego mogą się przydać te badania?
– Wyniki tych badań to zaczyn do pracy naukowej studentów, którzy je przeprowadzili. Jeśli zechcą, mogą je kontynuować, a potem wykorzystać swoje umiejętności, tworząc produkty i usługi dla firm specjalizujących się w opracowywaniu technologii do badania mediów społecznościowych – mówi prof. Kajdanowicz. – Głównym celem całego przedsięwzięcia jest to, by coraz bardziej obecna w naszym życiu sztuczna inteligencja pomagała ludziom rozwiązywać problemy, zamiast zabierać im pracę.