wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Wiadomości z regionu
  4. Otworzyli S3 Bolków – Kamienna Góra. Jazda do Czech przez najdłuższy tunel w polskiej skale

Ostatni dzień lipca to jednocześnie pierwszy na nowym kawałku drogi S3 na Dolnym Śląsku. Inwestycja warta prawie 2 miliardy złotych jest okrzyknięta najnowocześniejszym przykładem infrastruktury drogowej. Jej kluczowym elementem była budowa dwóch tuneli. Korzyści? Polacy szybciej dotrą do Czech, a nasi sąsiedzi doczekali się dostępu do morza…

Reklama

16-kilometrowy kawałek drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku jest otwarty od południa 31 lipca 2024 roku. „To przykład najnowocześniejszej infrastruktury drogowej, jaka powstaje w naszym kraju” — dumnie ogłaszają pracownicy wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Kluczowym elementem inwestycji była budowa dwóch dwunawowych tuneli:

  1. TS-26 o długości 2,3 kilometra;
  2. TS-32 o długości 320 metrów.

„Pierwszy z nich, wydrążony pod górą w Starych Bogaczowicach, jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale” — głosi rządowa strona GDDKiA Wrocław.

TS-26 z podgrzewaną podłogą

TS-26:

  • dwa pasy ruchu (3,5 m szerokości) w każdej nawie,
  • pas awaryjny o szerokości 2,5 m;
  • obustronne chodniki dla obsługi i do ewakuacji (1 m szerokości);
  • opaski techniczne (0,5 m),
  • obie nawy są połączone 9 przejściami ewakuacyjnymi,
  • w nawach rozmieszczonych jest 38 punktów alarmowych wyposażonych w gaśnice, koce gaśnicze, telefony i ręczne urządzenia do ostrzegania o pożarze,
  • inna infrastruktura.

Tunel jest w pełni wyposażony w system wentylacji, oświetlenia, monitoringu, wideodetekcji, nagłośnienia i komunikacji radiowej. Posiada także instalację wykrywania i sygnalizacji pożaru, jak również cały szereg zautomatyzowanych systemów mających zapewnić kierowcom zarówno bezpieczeństwo, jak i odpowiedni komfort podróżowania.
GDDKiA Wrocław

Na obu wjazdach nawierzchnia jest podgrzewania, by uniknąć oblodzenia jezdni. Więcej o technologii i systemach – tutaj.

Oświetlony tunel na trasie S3 PORR S.A. (FB)
Oświetlony tunel na trasie S3

Zasady bezpiecznej jazdy przez tunel

W tunelach obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 kilometrów na godzinę. Przejazd dłuższym może zająć niecałe dwie minuty. „Pamiętajmy jednak, żeby podczas jazdy, zarówno w tunelach, jak i na całej trasie, zachować ostrożność i kierować się zdrowym rozsądkiem” — piszą pracownicy GDDKiA, zwracając uwagę kierowców na kilka podstawowych zasad:

  • zwracaj uwagę na znaki i sygnalizację świetlną;
  • nie zawracaj, nie cofaj;
  • zachowaj odległość między pojazdami minimum 50 m;
  • nie zatrzymuj się (możliwy jest tylko postój awaryjny);
  • słuchaj komunikatów nadawanych w tunelu i stosuj się do wydawanych poleceń;
  • pamiętaj o dostosowaniu prędkości do obowiązujących nakazów - w tunelu obowiązuje odcinkowy pomiar prędkości.       
  • Ulotka na temat bezpieczeństwa, opracowana przez GDDKiA, jest do pobrania spod tekstu.

Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra kosztowała około 1,9 miliarda złotych. Inwestycję dofinansowała  Unia Europejska (w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) kwotą 928 milionów złotych.

Zamawiającym był wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W realizację zaangażowane były spółki: DTŚ z Katowic, Inko z Krakowa, PORR z Warszawy i PORR Bau GmbH z Wiednia.

„Czesi oficjalnie z dostępem do morza”

Z drogi ucieszą się nie tylko Polacy, o czym w humorystyczny sposób opowiadają pracownicy spółki PORR. W dniu otwarcia w mediach społecznościowych puścili filmik…

Są powody do radości, ale to jeszcze nie finał

Odcinek Kamienna Góra – Bolków prawie dopina es trójkę na Dolnym Śląsku. Prawie, ponieważ zamknięty pozostaje trzykilometrowy kawałek przed granicą z Czechami. "Zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w 2025 roku" – czytamy na stronie polskiego rządu.

Czesi mają jeszcze jedno zadanie – wybudowanie drogi ekspresowej D11 od granicy do Pragi. Będzie ona niejako przedłużeniem polskiej S3. Trasa może być gotowa najwcześniej w 2027 roku.

W Polsce S3 łączy Bałtyk z pograniczem polsko-czeskim. Jej długość to 470 kilometrów. Trasa: Świnoujście – Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Legnica – Jawor – Bolków – Kamienna Góra – Lubawka.

Do ukończenia jest jeszcze fragment między Świnoujściem a Troszynem w województwie zachodniopomorskim (34 km).

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama