Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
16-kilometrowy kawałek drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku jest otwarty od południa 31 lipca 2024 roku. „To przykład najnowocześniejszej infrastruktury drogowej, jaka powstaje w naszym kraju” — dumnie ogłaszają pracownicy wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Kluczowym elementem inwestycji była budowa dwóch dwunawowych tuneli:
- TS-26 o długości 2,3 kilometra;
- TS-32 o długości 320 metrów.
„Pierwszy z nich, wydrążony pod górą w Starych Bogaczowicach, jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale” — głosi rządowa strona GDDKiA Wrocław.
TS-26 z podgrzewaną podłogą
TS-26:
- dwa pasy ruchu (3,5 m szerokości) w każdej nawie,
- pas awaryjny o szerokości 2,5 m;
- obustronne chodniki dla obsługi i do ewakuacji (1 m szerokości);
- opaski techniczne (0,5 m),
- obie nawy są połączone 9 przejściami ewakuacyjnymi,
- w nawach rozmieszczonych jest 38 punktów alarmowych wyposażonych w gaśnice, koce gaśnicze, telefony i ręczne urządzenia do ostrzegania o pożarze,
- inna infrastruktura.
Tunel jest w pełni wyposażony w system wentylacji, oświetlenia, monitoringu, wideodetekcji, nagłośnienia i komunikacji radiowej. Posiada także instalację wykrywania i sygnalizacji pożaru, jak również cały szereg zautomatyzowanych systemów mających zapewnić kierowcom zarówno bezpieczeństwo, jak i odpowiedni komfort podróżowania.GDDKiA Wrocław
Na obu wjazdach nawierzchnia jest podgrzewania, by uniknąć oblodzenia jezdni. Więcej o technologii i systemach – tutaj.
Zasady bezpiecznej jazdy przez tunel
W tunelach obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 kilometrów na godzinę. Przejazd dłuższym może zająć niecałe dwie minuty. „Pamiętajmy jednak, żeby podczas jazdy, zarówno w tunelach, jak i na całej trasie, zachować ostrożność i kierować się zdrowym rozsądkiem” — piszą pracownicy GDDKiA, zwracając uwagę kierowców na kilka podstawowych zasad:
- zwracaj uwagę na znaki i sygnalizację świetlną;
- nie zawracaj, nie cofaj;
- zachowaj odległość między pojazdami minimum 50 m;
- nie zatrzymuj się (możliwy jest tylko postój awaryjny);
- słuchaj komunikatów nadawanych w tunelu i stosuj się do wydawanych poleceń;
- pamiętaj o dostosowaniu prędkości do obowiązujących nakazów - w tunelu obowiązuje odcinkowy pomiar prędkości.
- Ulotka na temat bezpieczeństwa, opracowana przez GDDKiA, jest do pobrania spod tekstu.
Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra kosztowała około 1,9 miliarda złotych. Inwestycję dofinansowała Unia Europejska (w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) kwotą 928 milionów złotych.
Zamawiającym był wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W realizację zaangażowane były spółki: DTŚ z Katowic, Inko z Krakowa, PORR z Warszawy i PORR Bau GmbH z Wiednia.
„Czesi oficjalnie z dostępem do morza”
Z drogi ucieszą się nie tylko Polacy, o czym w humorystyczny sposób opowiadają pracownicy spółki PORR. W dniu otwarcia w mediach społecznościowych puścili filmik…
Są powody do radości, ale to jeszcze nie finał
Odcinek Kamienna Góra – Bolków prawie dopina es trójkę na Dolnym Śląsku. Prawie, ponieważ zamknięty pozostaje trzykilometrowy kawałek przed granicą z Czechami. "Zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w 2025 roku" – czytamy na stronie polskiego rządu.
Czesi mają jeszcze jedno zadanie – wybudowanie drogi ekspresowej D11 od granicy do Pragi. Będzie ona niejako przedłużeniem polskiej S3. Trasa może być gotowa najwcześniej w 2027 roku.
W Polsce S3 łączy Bałtyk z pograniczem polsko-czeskim. Jej długość to 470 kilometrów. Trasa: Świnoujście – Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Legnica – Jawor – Bolków – Kamienna Góra – Lubawka.
Do ukończenia jest jeszcze fragment między Świnoujściem a Troszynem w województwie zachodniopomorskim (34 km).