Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
– Rok 2022 ustanowiony został przez Radę Miejską Wrocławia „Rokiem dobrych relacji – przeciwko samotności”. Pandemia pokazała nam, czym jest izolacja i do czego może prowadzić. Ale samotność to też konsekwencja pewnego stylu życia, tego, że jesteśmy tak zabiegani, że nie mamy czasu na budowanie dobrych i trwałych relacji, nie mamy czasu, żeby zadbać o nas samych, zmierzyć się z trudnymi emocjami – mówi Monika Sochacka, zastępca dyrektora Biura Współpracy z Uczelniami Wyższymi Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Galeria zdjęć
Miasto Wrocław razem z Akademią Muzyczną
Dlatego w tym tygodniu ruszył we Wrocławiu pilotażowy program warsztatów z muzykoterapii i zajęć relaksacyjnych. Pracownicy naukowi wrocławskiej Akademii Muzycznej prowadzą zajęcia przez trzy dni (od 13 do 15 czerwca), dla różnych grup wiekowych.
– Poprzez wspólne muzykowanie możemy nie tylko przeciwdziałać samotności, ale wręcz otwierać się na innych, otwierać się na świat – budować nowe kompetencje, rozwijać zainteresowania, stawać się lepszymi ludźmi. Wszystko to poprzez kontakt z pięknem, które ma w sobie muzyka – opowiada dr Daniela Colonna-Kasjan, pedagog z Zakładu Muzykoterapii wrocławskiej Akademii Muzycznej.
Witamy się łokciem i nie tylko… Warsztaty dla przedszkolaków, licealistów i seniorów
Warsztaty były prowadzone w małych grupach. My byliśmy na zajęciach, w których brały udział dzieci z wrocławskiego przedszkola nr 30. Co to był za żywioł! Dzieci reagowały bardzo spontanicznie, uczyły się działania w grupie, razem tańczyły (w parach i całą grupą) – nikt nie był pozostawiony sam sobie. Niektóre dzieci miały delikatne, kocie ruchy, inne podskakiwały jak piłka.
– Witamy się łokciem! A teraz witamy się, dotykając się plecami! A teraz witamy się głowami… - instruktorka rozruszała dzieci w kilka sekund.
„Cześć łokieć!”, „Cześć stopa!” – śmiały się dzieci. Pełna integracja.
– Zadaniem moich warsztatów tanecznych, ruchowych i terapii tańcem, jest to, żeby grupę zintegrować, żeby grupie dać możliwość ekspresji emocjonalnej i skupić się na tym, czego nie mieliśmy podczas długiego czasu pandemii: bycia razem, w społeczności muzycznej, która może poprzez muzykę, ruch, wykonać coś wspólnie i jednocześnie – przy okazji – dobrze się bawić – tłumaczy jedna z instruktorek, dr Katarzyna Turek z Zakładu Muzykoterapii wrocławskiej Akademii Muzycznej.
Samotność dotyka każdej grupy społecznej – nie tylko seniorów
– Nastolatkowie zamykają się w świecie wirtualnym: mają 500 znajomych na Facebooku, z którymi kompletnie się nie spotkają w rzeczywistości, nie zawsze potrafią radzić sobie ze stresem, trudno znoszą porażki w relacjach. Samotne bywają też przedszkolaki – bo mają zabieganych rodziców – z których wielu nie ma czasu zatrzymać się i posłuchać, co ich dziecko ma do powiedzenia. Wiele ważnych, dziecięcych emocji nam – rodzicom – z tego powodu umyka. Dlatego takie warsztaty, jak nasze, mają pomóc również tym najmłodszym dzieciom nazywać i rozumieć emocje, wyciszyć się i nauczyć funkcjonować w grupie – mówi Monika Sochacka.
Muzykoterapia może zainspirować uczestników naszych warsztatów - od tych najmłodszych po najstarszych - do poszukiwania nowych form wspólnego spędzania czasu - z mamą, czy z tatą, czy z rówieśnikami - wykorzystując muzykę, śpiew, ruch i taniecMonika Sochacka, zastępca dyrektora Biura Współpracy z Uczelniami Wyższymi Urzędu Miasta
Pilotażowy program, a co dalej?
Na pilotażowych warsztatach przedszkolaki z wielkim zainteresowaniem odkrywały działanie różnych instrumentów muzycznych. Na ich przykładzie dzieci uczyły się, jak można się wyciszać, ale i jak wyzwalać emocje.
– Zbieramy się w grupie, mamy instrumenty i tworzymy małą orkiestrę – to jest działanie, które wykonujemy w jednym czasie, wszyscy razem. I każdy tutaj jest traktowany jako osoba ważna – nie ma osób ważniejszych i mniej ważnych – tłumaczy dr Daniela Colonna-Kasjan.
Program Biura i Akademii Muzycznej jest pilotażowy. Jego twórcy liczą, że będzie kontynuowany, a dodatkowo poszerzony o zajęcia z klas 1-3 i klas 7-8 szkoły podstawowej.