Ośrodki pomocy społecznej w Polsce oferują szeroką gamę metod wsparcia ludzi w trudnych momentach życia. Żeby jednak sięgnąć po taką pomoc, trzeba wypełnić i złożyć stosowne dokumenty, a potem poczekać na pozytywną decyzję. Nawet jednak jeśli spotkamy się z odmową, nie warto składać broni – mogło się bowiem okazać, że wszystko to jest efektem jednej, drobnej wpadki. Odwołanie się od decyzji i naprawienie błędu nieco wydłużą sprawę, ale pozwolą zakończyć ją z dobrym skutkiem.
Wniosek odrzucony
Po złożeniu wniosku o pomoc w MOPS-e zwykle na odpowiedź trzeba czekać 30 dni (tak przewiduje prawo). Zdarza się jednak, że ten czas wydłuża się do 60 dni. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy do podjęcia decyzji urzędnicy potrzebują dodatkowych wyjaśnień czy dokumentów.
Jeśli wreszcie doczekamy się odpowiedzi i będzie ona negatywna, nie warto się poddawać. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być mnóstwo – począwszy od banalnego błędu związanego z niedostarczeniem jednej strony jakiegoś dokumentu, przez przypadkową pomyłkę urzędnika aż po niespełnienie kryteriów związanych z przyznaniem konkretnego zasiłku. Warto więc chwilę ochłonąć, przejrzeć wszystko raz jeszcze i zastanowić się, czy nie możemy uzupełnić wniosku o brakujące elementy.
Gdzie składać odwołanie?
Podstawową sprawą jest termin złożenia odwołania – mamy na to 14 dni od momentu, w którym dostaliśmy pismo z MOPS-u. Warty podkreślenia jest też fakt, że dysponujemy kilkoma ścieżkami odwoławczymi.
W pierwszej kolejności zawsze powinniśmy złożyć taki dokument w siedzibie MOPS-u. Kiedy to nie przyniesie spodziewanego rezultatu, możemy skierować się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (we Wrocławiu mieści się ono w budynku przy pl. Powstańców Warszawy 1). Ostatnią instancją jest natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny (we Wrocławiu ma siedzibę przy ul. Świętego Mikołaja 78/79). Warto przy tym pamiętać, że jeśli zdecydujemy się na odwołanie do sądu, mamy na to nie 14, ale 30 dni. O terminach musimy pamiętać, bo wysłanie odwołania po upływie ustawowo przewidzianego czasu na ogół zamyka sprawę.
Jak sformułować dokument?
Same dobre chęci nie wystarczą – składany dokument powinien zawierć niezbędne dane. Oto co powinno się znaleźć w piśmie odwoławczym:
- dane osoby wnioskującej: imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL;
- miejsce i data sporządzenia pisma;
- numer decyzji, którą chcemy podważyć;
- stosowna argumentacja wniosku o zmianę decyzji wysłanej nam przez MOPS;
- niezbędne załączniki, a więc na przykład dokumenty potwierdzające okoliczności sprzyjające zmianie decyzji.
Dodajmy, że podobnie możemy postąpić, starając się zmienić negatywną decyzję na nasz wniosek otrzymaną od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W końcu kto pyta, nie błądzi… Maciej Sas