wroclaw.pl strona główna Zielony Wrocław – środowisko we Wrocławiu Zielony Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 14:47

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Zielony Wrocław
  3. Klimat i przyroda
  4. Zwierzęta we Wrocławiu
  5. Wrocław na cztery łapy
  6. Prestiżowe wyróżnienie dla Afrykarium w Zoo Wrocław. Inwestycja dziesięciolecia
Afrykarium w Zoo Wrocław to najpopularniejsza atrakcja Fot. Redakcja www.wroclaw.pl
Afrykarium w Zoo Wrocław to najpopularniejsza atrakcja

W poniedziałek 21 września, podczas XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego, wręczono wyróżnienia dla najlepszych inwestycji dziesięciolecia – Top of The Top Inwestycje Komunalne. To specjalna nagroda m.in. za odważne, prorozwojowe inwestycje, które wyznaczają trendy i aktywizują gospodarkę. Wśród wyróżnionych obiektów jest Afrykarium wrocławskiego zoo.

Reklama

Otwarte 26 października 2014 r. na terenie wrocławskiego zoo oceanarium zmieniło oblicze ogrodu i wpłynęło znacząco na gospodarkę Wrocławia. Od 2015 r. Afrykarium znajduje się w czołówce polskich atrakcji turystycznych przyciągając rzesze turystów z regionu, kraju i zagranicy. Liczba zwiedzających wzrosła 5-krotnie. Dzięki sukcesowi ogród stał się samowystarczalny finansowo do tego stopnia, że pokrywa nie tylko bieżące koszty, w tym kredyt zaciągnięty na budowę Afrykarium, ale realizuje kolejne inwestycje.

Inne ogrody zoologiczne w Polsce zaczęły interesować się realizacją podobnych inwestycji. Nie dziwi więc, że kapituła konkursu Top of the Top Inwestycji Komunalnych przyznała wyróżnienie właśnie temu obiektowi. W imieniu zoo nagrodę odebrała Agnieszka Korzeniowska, dyrektor marketingu, podczas uroczystej gali, która odbyła się 21 września 2021 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowy w Katowicach.

 W imieniu Zoo Wrocław nagrodę odebrała Agnieszka Korzeniowska, fot. Zoo Wrocław W imieniu zoo nagrodę odebrała Agnieszka Korzeniowska, fot. Zoo Wrocław

Zyski dla miasta i ogrodu

Zoo zyskało nowe oblicze, rzesze zwiedzających, środki na kolejne inwestycje, czy realizację misji. A co zyskał Wrocław? Przede wszystkim turystów i atrakcję, która podnosi jakość życia mieszkańców.

Chętnych, by zobaczyć Afrykarium, nie brakuje od otwarcia. Nawet w okresie pandemii zoo odnotowało rekord frekwencyjny – tylko w te wakacje odwiedziło je 620 tys. osób. Z danych zoo wynika, że ok. 70 procent gości to przyjezdni. Oznacza to, że poza biletem do zoo, wydają we Wrocławiu pieniądze na środki komunikacji, jedzenie, nocleg, czy pamiątki. O popularności obiektu świadczy choćby fakt, że w 2016 r. 10-milionowa pasażerka wrocławskiego portu lotniczego przyleciała z Warszawy z całą rodziną do stolicy Dolnego Śląska, żeby odwiedzić Afrykarium.

– W Polsce nie ma badań dotyczących wpływu ekonomicznego zoo na gospodarkę miast, ale na świecie są. Myślę, że możemy przyjąć podobne kryteria jak w Niemczech, gdzie na każde euro wydane w zoo, kolejne 4 zostaje w lokalnych przedsiębiorstwach, jak restauracje, hotele, sklepy, taksówki – mówi Radosław Ratajszczak, prezes zarządu Zoo Wrocław.

Trudno również pominąć wpływ ogrodu zoologicznego na jakość życia wrocławian. To miejsce rekreacji i edukacji przyrodniczej, gdzie pożytecznie można spędzać czas wolny w otoczeniu zwierząt i zieleni.

Frekwencja odwiedzin zwiększona 4-krotnie

Radosław Ratajszczak przejął zarządzanie wrocławskim zoo w 2007 r. Wówczas była to jednostka budżetowa z frekwencją 360 tys. osób rocznie i przychodem z biletów na poziomie 1,3 mln zł. Dzięki wsparciu i zaufaniu władz Wrocławia zoo przekształciło się w spółkę prawa handlowego i zrealizowało śmiały plan budowy pierwszego w Polsce oceanarium.

Dziś roczna frekwencja wynosi 1,6-1,8 mln osób, a przychód sięga 50 mln zł. Trzeba dodać, że z „ogona” ogrodów w Polsce i Europie wysunęło się na czołówkę. Uważane jest za najlepsze zoo w kraju i trzecie w Europie, po berlińskim i tym w Chester, pod względem atrakcyjności oraz sukcesów hodowlanych, zaangażowania w ochronę gatunkową i edukację przyrodniczą.

Czytaj także: Takich tłumów gości we wrocławskim zoo jeszcze nie było

– Jeśli chcemy inwestować w naszą przyszłość i zachować bioróżnorodność na Ziemi, musimy pozyskać na to pieniądze. Kiedy przejmowałem kierowanie wrocławskim zoo, wiedziałem, że musi tu powstać atrakcja, która przyciągnie zwiedzających i pomoże nam realizować misję. Dziś mamy na koncie wsparcie dla około 40 projektów na 5 kontynentach. W tym spektakularny udział w odkryciu gatunku, który uznano 30 lat temu za wymarły – kanczyla srebrnogrzbietego – dodaje prezes zoo.

 Wyróżnieni w konkursie Top Inwestycje Komunalne, fot. Zoo Wrocław Wyróżnieni w konkursie Top Inwestycje Komunalne, fot. Zoo Wrocław

Top of The Top Inwestycje Komunalne

Konkurs Top Inwestycje Komunalne to doroczna inicjatywa serwisu PortalSamorzadowy.pl i Grupy PTWP. Celem jest niezmiennie wskazanie najlepszych praktyk oraz docenienie tych, którzy osiągnęli inwestycyjny sukces dzięki odważnym, prorozwojowym decyzjom. Tegoroczna edycja była dziesiątą i dotyczy inwestycji oddanych do użytku w 2020 r. lub zrealizowanych w co najmniej 50 proc. (na dzień 30 czerwca 2021 r.).

Poza tym, z okazji jubileuszu, organizatorzy postanowili przyznać w tym roku dziesięć specjalnych wyróżnień inwestycjom, które w szczególny sposób wpisały się w tkankę miejską, służą mieszkańcom, turystom, a które w poprzednich latach otrzymały już nagrodę. Wśród nich znalazło się „Oceanarium na terenie ZOO we Wrocławiu”, które otrzymało statuetkę w 2015 r.

mat. prasowe Zoo Wrocław

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl