W skład zespołu projektowego wchodzą studenci Katedry Wzornictwa pod opieką prowadzących: koordynatora dr Krzysztofa Kubaska, prof. Piotra Jędrzejewskiego oraz dr Patryka Knapczyka.
Ze strony miasta wsparcia eksperckiego udzielać będą: Małgorzata Golak, dyrektorka Biura Rozwoju Gospodarczego oraz Robert Bednarski, dyrektor ds. SmartCity Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Nowe oblicze miejskich targowisk
Grupa studentów z Katedry Wzornictwa i Komunikacji spotkała się z przedstawicielami Biura Rozwoju Gospodarczego UMW i SmartCity Wrocław. Podczas spotkania zostały zaprezentowane wszystkie targowiska miejskie na terenie Wrocławia. Omówiono wyzwania z jakimi się mierzą oraz potencjał jakim dysponują.
- Miejskie targowiska to wyzwanie, gdyż ich tradycyjna funkcja zanika, a młodzi ludzie rzadko je odwiedzają. Ewoluują w stronę stref wielofunkcyjnych - handlowi towarzyszy np. gastronomia, rekreacja, organizacja wydarzeń kulturalnych i społecznych.
Włączenie placów targowych do SmartCity, to dobry krok w poszukiwaniu innowatorskich rozwiązań poprawiających wizerunek przestrzeni miejskich. Ważne będą: budowanie tożsamości miejsca przy uwzględnieniu potrzeb lokalnej społeczności, ekologia i autentyczność, nie można zapomnieć też o małych przedsiębiorcach - komentuje Małgorzata Golak, dyrektorka Biura Rozwoju Gospodarczego.
Studenci dostali za zadanie zaprojektowanie przyjaznej przestrzeń i zmianę odbioru targowisk – strefę wielofunkcyjną przyszłości. Istotne jest zastosowanie niskobudżetowych rozwiązań, które w połączeniu z ideą zrównoważonego rozwoju są odpowiedzią dla obecnych i przyszłych pokoleń.
Pod lupą Ptasia i Niedźwiedzia
Spośród wszystkich omówionych targowisk szczegółowej analizie poddane zostaną targowiska na ul. Ptasiej i na ul. Niedźwiedziej. Zadania dla studentów mają dwa wyraźne etapy:
- studencka wizja lokalna tych miejsc, na którą złożą się rozmowy z kupcami o tym, co jest największym problemem w prowadzeniu biznesu; analiza zagospodarowania placów oraz terenów dookoła nich, sposób prezentacji towarów, lista dominujących branż i usług;
- stworzenie wstępnych projektów poprawiających rozpoznawalność tych miejsc, a także poszerzających zakres ich codziennej użyteczności.
Pod koniec semestru wypracowane projekty zostaną poddane kompleksowej analizie przez urzędników wrocławskiego magistratu pod kątem ich ewentualnego wdrożenia.