wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - Partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 18:25

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. WRO-TA Wrocławia na Forum Promocji Turystycznej

Zabytkowe tramwaje oraz autobusy pojawiają się na ulicach Wrocławia od lat. Obecnie trzydziestoma z nich świadczone są usługi przewozów turystycznych. Choć mają różnych właścicieli, występują pod wspólnym szyldem: WRO-TA Wrocławskie Linie Turystyczne. O WRO-TA było ostatnio głośno na XII Forum Promocji Turystycznej, które odbyły się 19 kwietnia w Hydropolis. Wyjątkowość tych linii polega m.in. na tym, że powstały dzięki ścisłej współpracy bardzo wielu osób, stowarzyszeń i instytucji.

Zwiedzić miasto zabytkowym taborem

WRO-TA to propozycja skierowana zarówno do turystów jak i do mieszkańców Wrocławia, którzy chcą w nietypowy, ale jednocześnie atrakcyjny sposób zwiedzić miasto. Zobaczyć najważniejsze zabytki architektury i podziwiać walory przyrodnicze miasta (m.in. nabrzeża Odry, które oglądać można z licznych mostów na trasie linii, parki Szczytnicki i Staromiejski, promenadę wzdłuż fosy miejskiej).

A także dojechać zabytkowym pojazdem do wrocławskich atrakcji takich, jak m.in.: ZOO z Afrykarium, Hydropolis, Centrum Historii "Zajezdnia", Opera Wrocławska i Teatr Lalek, Hala Stulecia oraz Ogród Botaniczny. Przejazdy turystyczne w ramach WRO-TA wzbogacane są profesjonalnym komentarzem licencjonowanych przewodników miejskich.

Największy tabor tramwajowy ma we Wrocławiu MPK, ale kilkudziesięcioma tramwajami zajmuje się… Wydział Partycypacji Społecznej

Jak do tego doszło?

Przed mniej więcej 10 laty, we Wrocławskich Budżecie Obywatelskim (WBO) zwyciężył projekt remontu ponad 100-letniego tramwaju typu Maximum oraz zabezpieczenia pod dachem kolekcji historycznych wagonów tramwajowych. W pewnym momencie problemem okazało się – jak wspomina Barłomiej Świerczewski, dyrektor Departamentu Spraw Społecznych - że nie wiadomo było, kto miałby się tymi zabytkami zająć.

– Ówczesne MPK nie było zainteresowane tym tematem. I na kolegium prezydenckim (…), kiedy prezentowałem całą ścieżkę co powinno się stać żebyśmy ten tramwaj wyremontowali, co powinno się stać z tymi pozostałymi wozami (…), prezydent zapytał: „i kto to będzie robił?”. Ponieważ nie było lasu rąk (…), to się zgłosiłem. Wtedy byłem dyrektorem Biura Partycypacji Społecznej, które potem stało się Wydziałem Partycypacji Społecznej. I stąd obecnie Wydział Partycypacji Społecznej ma na swoim stanie kilkadziesiąt zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej – opowiadał podczas Forum Promocji Turystycznej Bartłomiej Świerczewski.

Kilka zabytkowych tramwajów i autobusów udało się już od tej pory wyremontować. Przeczytajcie więcej na ten temat:

WRO-TA powstały w 2021 roku, dzięki współpracy wielu środowisk

To produkt turystyczny opracowany w ramach działań w projekcie pn.: „Find Your Greatness Europe's first strategic brand building program for smart cities” w Sieci współpracy Programu URBACT III, współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu miasta.

Dzięki temu projektowi mogły rozpocząć współpracę różne środowiska. Została stworzona Lokalna Grupa URBACT, skupiająca przedstawicieli Urzędu Miejskiego Wrocławia, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp. z o.o., organizacje pozarządowe takie, jak Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, Towarzystwo Miłośników Wrocławia, Stowarzyszenie TRATWA, Fundacja  Promocji Turystyki Kongresowej - Convention Bureau – Wrocław oraz instytucja kultury Ośrodek Pamięć i Przyszłość.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: logotypy partnerów projektu WRO-TA UM Wrocławia
logotypy partnerów projektu WRO-TA

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl

WBO 2024