Zwiedzić miasto zabytkowym taborem
WRO-TA to propozycja skierowana zarówno do turystów jak i do mieszkańców Wrocławia, którzy chcą w nietypowy, ale jednocześnie atrakcyjny sposób zwiedzić miasto. Zobaczyć najważniejsze zabytki architektury i podziwiać walory przyrodnicze miasta (m.in. nabrzeża Odry, które oglądać można z licznych mostów na trasie linii, parki Szczytnicki i Staromiejski, promenadę wzdłuż fosy miejskiej).
A także dojechać zabytkowym pojazdem do wrocławskich atrakcji takich, jak m.in.: ZOO z Afrykarium, Hydropolis, Centrum Historii "Zajezdnia", Opera Wrocławska i Teatr Lalek, Hala Stulecia oraz Ogród Botaniczny. Przejazdy turystyczne w ramach WRO-TA wzbogacane są profesjonalnym komentarzem licencjonowanych przewodników miejskich.
Największy tabor tramwajowy ma we Wrocławiu MPK, ale kilkudziesięcioma tramwajami zajmuje się… Wydział Partycypacji Społecznej
Jak do tego doszło?
Przed mniej więcej 10 laty, we Wrocławskich Budżecie Obywatelskim (WBO) zwyciężył projekt remontu ponad 100-letniego tramwaju typu Maximum oraz zabezpieczenia pod dachem kolekcji historycznych wagonów tramwajowych. W pewnym momencie problemem okazało się – jak wspomina Barłomiej Świerczewski, dyrektor Departamentu Spraw Społecznych - że nie wiadomo było, kto miałby się tymi zabytkami zająć.
– Ówczesne MPK nie było zainteresowane tym tematem. I na kolegium prezydenckim (…), kiedy prezentowałem całą ścieżkę co powinno się stać żebyśmy ten tramwaj wyremontowali, co powinno się stać z tymi pozostałymi wozami (…), prezydent zapytał: „i kto to będzie robił?”. Ponieważ nie było lasu rąk (…), to się zgłosiłem. Wtedy byłem dyrektorem Biura Partycypacji Społecznej, które potem stało się Wydziałem Partycypacji Społecznej. I stąd obecnie Wydział Partycypacji Społecznej ma na swoim stanie kilkadziesiąt zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej – opowiadał podczas Forum Promocji Turystycznej Bartłomiej Świerczewski.
Kilka zabytkowych tramwajów i autobusów udało się już od tej pory wyremontować. Przeczytajcie więcej na ten temat: