wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - Partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

19°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 19:20

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Rewitalizacja
  4. Zabytkowe pojazdy na Zajezdni Popowice
  5. Prace modernizacyjne zabytkowych pojazdów
  6. Tramwaj MAXIMUM Z 1901 r. “Max Berg”

Wagon tramwajowy typu Maximum z 1901r. został wpisany do rejestru zabytków pod numerem B/2563 w dniu 13.03.2017 roku. Wagon Maximum jest bezsprzecznie unikalny – jedyny w Polsce oraz jeden z nielicznych na świecie więc jego remont jest również inwestycją w kulturę i dziedzictwo narodowe.

Buda wagonu w latach dziewięćdziesiątych została odnaleziona w podwrocławskim Smolcu na ogródkach działkowych.

Buda wagonu tramwajowego Maximum odnaleziona na działkach w Smolcu, podnoszona przy użyciu dźwigu. Lata 90. XX wieku. archiwum UMW
Buda wagonu tramwajowego Maximum odnaleziona na działkach w Smolcu, podnoszona przy użyciu dźwigu. Lata 90. XX wieku.

Pierwszy etap odbudowy realizowany był w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego w roku 2013 podczas którego dokonano renowacji nadwozia tramwaju.

wagon tramwajowy Maximum w trakcie remontu fot. Krzysztof Kokot
wagon tramwajowy Maximum podczas remontu

W roku 2018 realizowany był drugi etap odbudowy wagonu. Prace polegały na renowacji podwozia czteroosiowego wagonu na podstawie zachowanych elementów dwóch oryginalnych skrętnych wózków, połączenia nadwozia oraz podwozia wagonu a także przywróceniu sprawności mechanicznej wagonu.

wózek jezdny tramwaju Maximum fot. Michał Maliczkiewicz
wózek jezdny tramwaju Maximum

W roku 2019 realizowany był trzeci etap odbudowy, który polegał na odtworzeniu instalacji elektrycznej, uzupełnieniach i konserwacji oraz montażu nastawników a także dostosowaniu ich do przywróconego kształtu pomostów. Etap trzeci doprowadził do elektrycznego uruchomienie wagonu.

wagon tramwajowy Maximum w trakcie remontu fot. Michał Maliczkiewicz
wagon tramwajowy Maximum w trakcie remontu

W 2020 roku zadanie polegało na wzmocnieniu pomostów, wykonaniu wnętrza oraz oszkleniu wagonu.

wnętrze remontowanego tramwaju Maximum fot. Michał Maliczkiewicz
wnętrze remontowanego tramwaju Maximum

W 2021 roku prace obejmowały lakierowanie poszycia (wraz z wykonaniem ornamentów i oznaczeń), odtworzenie blaszanej falbany otaczającej dach świetlika, wykonanie tablic oraz szereg innych prac wykończeniowych.

Tramwaj Maximum po remoncie fot. Tomasz Sielicki
Tramwaj Maximum po remoncie

Reklama