W konsultacjach na temat dokumentu "Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej", przygotowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. Z o.o., mogą wziąć udział nie tylko rady osiedli, stowarzyszenia czy eksperci, ale też zwykli mieszkańcy, którzy chcą mieć wpływ na to jak się zmienia nasze miasto.
W jaki sposób można wziąć udział w konsultacjach?
- Do 15 listopada tego roku możesz wziąć udział w webankiecie dotyczącej dokumentu „Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej”. Można tu odnieść się do niego lub zaproponować zmiany, wskazując konkretne miejsce (rozdział lub stronę), do którego odnosi się opinia.
- 7 listopada (czwartek) o godz. 17:30 odbędzie się spotkanie konsultacyjne. Możesz w nim uczestniczyć na 2 sposoby:- osobiście, w ODLOT. Strefa Partycypacji, ul. Piłsudskiego 34;- zdalnie poprzez platformę Clickmeeting;
- Do 15 listopada możesz również zgłosić swoje uwagi w formie ustnej (do protokołu) lub pisemnej w Wydziale Inżynierii Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia przy ul. G. Zapolskiej 4, w pokoju 312 w godzinach 7:45 – 15:45. Konsultowany dokument znajdziesz na miejscu.
Gdzie można znaleźć dodatkowe informacje?
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie Wrocław Rozmawia.
Jest tam mowa m.in. o tym, że:
- Zgodnie z wymogami ustawy o elektromobilności od przyszłego roku Wrocław powinien mieć 20 proc. autobusów zeroemisyjnych, a od 2028 roku – 30 proc. (przy założeniu pozytywnego wyniku analizy kosztów i korzyści). Wymiana pojazdów (na zasilane elektrycznie lub wodorowe) stanowi jedną z rekomendacji Panelu Obywatelskiego z 2021 roku.
- Taka wymiana jest kosztowna, zwłaszcza że wydatki dotyczą nie tylko zakupu pojazdów, ale także budowy niezbędnej infrastruktury ładowania (trzeba zakupić stacje ładowania, pantografy, itp.), jednak przynosi wiele korzyści, przede wszystkim czystsze, zdrowsze powietrze i zmniejszenie hałasu.
- Zużyte baterie autobusów elektrycznych mogą być wykorzystywane jako magazyny energii dla budynków użyteczności publicznej lub ponownie wykorzystane w drodze recyklingu (niektórzy producenci oferują odbiór zużytych baterii).
- Eksperci wybrali kilka linii, po których mogłyby pojechać autobusy ekologiczne w naszym mieście. Mowa o liniach 106, 129, 124, 127, 128,134, 142, 143, 148, 319, a także (wybranych do częściowej elektryfikacji) liniach aglomeracyjnych 115, 120, 121, 904, 911, 914, 920, 921, 924, 928, 930, 931, 944, 945, 961, 964. Warto się do tych planów odnieść.
Konsultacje realizuje Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich w ramach zadania publicznego współfinansowanego ze środków Gminy Wrocław.