wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - Partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

20°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 12:20

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. 2024
  6. Jakie koszty i korzyści autobusów elektrycznych we Wrocławiu?

Prezentacja i zapis spotkania konsultacyjnego - 7 listopada 2024 r.

Stopniowa wymiana taboru

Zgodnie z wymogami ustawy o elektromobilności i w oparciu o flotę eksploatowaną w ramach świadczenia usług komunikacji miejskiej od 2025 r. liczba autobusów zeroemisyjnych powinna wynosić 20%, a od 2028 r. – 30%. Wymiana pojazdów (na zasilane elektrycznie lub wodorowe) stanowi jedną z rekomendacji Panelu Obywatelskiego z 2021 r.

Krok pierwszy – analiza kosztów

Taka wymiana to kwestia kosztowna – wydatki dotyczą nie tylko zakupu pojazdów, ale także budowy niezbędnej infrastruktury ładowania (trzeba zakupić stacje ładowania, pantografy, itp.). Jeżeli wyniki przeprowadzonej analizy („Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej”) wskażą, że finansowo to jest opłacalne, lub uda się pozyskać dofinansowanie, rozpocznie się wymiana taboru.

Krok drugi – korzyści

Wykorzystanie autobusów (elektrycznych czy wodorowych) powoduje zmniejszenie emisji hałasu o ok. 15–20% względem autobusów z silnikiem konwencjonalnym. Ogranicza się też poziom emisji pochodzącej z transportu publicznego, a to wpływa na poprawę komfortu życia mieszkańców, m.in. dlatego, że powietrze staje się zdrowsze i poprawia się jego zapach.

Eksperci wybrali kilka linii, po których mogłyby pojechać pierwsze autobusy ekologiczne w naszym mieście. To: K, która jest już zelektryfikowana oraz linie: 106, 129, 124, 127, 128,134, 142, 143, 148, 319. Linia 106 oraz 129 jest przewidziana w pełni do elektryfikacji dzięki pozyskaniu dofinansowania z NFOŚiGW z programu Zielony Transport Publiczny, które umożliwi zakup 9 autobusów elektrycznych z opcją rozszerzenia o kolejne 12 pojazdów. Obecnie trwa przetarg na zakup tych autobusów przez MPK.

Od września 2025 roku ma także nastąpić częściowa elektryfikacja linii aglomeracyjnych uruchamianych przez Gminę Wrocław we współpracy z Gminą Czernica, Gminą Długołęka oraz Wisznia Mała na podstawie porozumień międzygminnych. Do elektryfikacji wybrano linie: 115, 120, 121, 904, 911, 914, 920, 921, 924, 928, 930, 931, 944, 945, 961, 964.

Faktycznie, autobusy elektryczne czy wodorowe są droższe od swoich konwencjonalnych odpowiedników. Jednak inwestycje w tabor zeroemisyjny wpisują się w politykę klimatyczno-transportową prowadzoną przez Unię Europejską i są ściśle określone w przepisach prawa. Jednocześnie należy podkreślić, że w wyniku stosowania autobusów zeroemisyjnych następuje zmiana charakteru emisji z lokalnej na globalną (czyli: emisja następuje w miejscu wytwarzania energii elektrycznej tj. w elektrowni,  ale tam jest znacznie mniej dotkliwa, bo jest wyłapywana z większą sprawnością niż w silnikach pojedynczych pojazdów - lokalnie). W konsekwencji ograniczenie emisji pochodzącej z transportu publicznego wpływa na komfort życia mieszkańców: powietrze staje się czystsze, poprawia się też jego zapach i obniża się poziom hałasu.

W projekcie dokumentu przewidziano wymianę taboru na autobusy elektryczne akumulatorowe oraz z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Analiza uwzględnia również budowę niezbędnej infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych. 

Zużyte baterie mogą być wykorzystywane jako magazyny energii dla budynków użyteczności publicznej lub ponownie wykorzystane w drodze recyklingu (niektórzy producenci oferują odbiór zużytych baterii).

Poprzedni dokument został sporządzony w 2021 roku i wtedy odbyły się konsultacje społeczne. Jednakże analizę kosztów i korzyści sporządza się cyklicznie, co 36 miesięcy. Jest to wymóg ustawowy, uregulowany przez art. 37 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Konsultacje dokumentu (pdf do pobrania) odbędą się od 25 października do 15 listopada 2024 r. Ogłoszenie o konsultacjach zostało zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej.

Konsultacje realizuje Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich w ramach zadania publicznego współfinansowanego ze środków Gminy Wrocław.

Nazwa
Jakie koszty i korzyści autobusów elektrycznych we Wrocławiu?
Co konsultujemy?
Projekt dokumentu pn. “Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej”.
Termin

7 listopada 2024 r. (czwartek), g. 17.30,

Spotkanie w formie hybrydowej, możliwość uczestniczenia:

Zakres
Linie autobusowe, na których wprowadzone będą pojazdy zeroemisyjne. Przybliżenie mieszkańcom i mieszkankom korzyści ekonomicznych, środowiskowych i społecznych wynikających z zakupu i eksploatacji autobusów elektrycznych oraz napędzanych wodorem.
Formy

E-formularz opinii

Zgłoś opinię do 15 listopada 2024 r.

Zgłoszenie opinii ustnej lub pisemnej w Wydziale Inżynierii Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia przy ul. G. Zapolskiej 4,  w pokoju 312 w godzinach 7.45 - 15.45.

Efekt

Notatka z konsultacji z informacją o uwzględnionych opiniach.

Włączenie mieszkańców i mieszkanek miasta we współdecydowanie o kierunku rozwoju zeroemisyjnego taboru komunikacji miejskiej.

Reklama