Prezentacja i zapis spotkania konsultacyjnego - 7 listopada 2024 r.
Stopniowa wymiana taboru Zgodnie z wymogami ustawy o elektromobilności i w oparciu o flotę eksploatowaną w ramach świadczenia usług komunikacji miejskiej od 2025 r. liczba autobusów zeroemisyjnych powinna wynosić 20%, a od 2028 r. – 30%. Wymiana pojazdów (na zasilane elektrycznie lub wodorowe) stanowi jedną z rekomendacji Panelu Obywatelskiego z 2021 r. Krok pierwszy – analiza kosztów Taka wymiana to kwestia kosztowna – wydatki dotyczą nie tylko zakupu pojazdów, ale także budowy niezbędnej infrastruktury ładowania (trzeba zakupić stacje ładowania, pantografy, itp.). Jeżeli wyniki przeprowadzonej analizy („Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej”) wskażą, że finansowo to jest opłacalne, lub uda się pozyskać dofinansowanie, rozpocznie się wymiana taboru. Krok drugi – korzyści Wykorzystanie autobusów (elektrycznych czy wodorowych) powoduje zmniejszenie emisji hałasu o ok. 15–20% względem autobusów z silnikiem konwencjonalnym. Ogranicza się też poziom emisji pochodzącej z transportu publicznego, a to wpływa na poprawę komfortu życia mieszkańców, m.in. dlatego, że powietrze staje się zdrowsze i poprawia się jego zapach. Eksperci wybrali kilka linii, po których mogłyby pojechać pierwsze autobusy ekologiczne w naszym mieście. To: K, która jest już zelektryfikowana oraz linie: 106, 129, 124, 127, 128,134, 142, 143, 148, 319. Linia 106 oraz 129 jest przewidziana w pełni do elektryfikacji dzięki pozyskaniu dofinansowania z NFOŚiGW z programu Zielony Transport Publiczny, które umożliwi zakup 9 autobusów elektrycznych z opcją rozszerzenia o kolejne 12 pojazdów. Obecnie trwa przetarg na zakup tych autobusów przez MPK. Faktycznie, autobusy elektryczne czy wodorowe są droższe od swoich konwencjonalnych odpowiedników. Jednak inwestycje w tabor zeroemisyjny wpisują się w politykę klimatyczno-transportową prowadzoną przez Unię Europejską i są ściśle określone w przepisach prawa. Jednocześnie należy podkreślić, że w wyniku stosowania autobusów zeroemisyjnych następuje zmiana charakteru emisji z lokalnej na globalną (czyli: emisja następuje w miejscu wytwarzania energii elektrycznej tj. w elektrowni, ale tam jest znacznie mniej dotkliwa, bo jest wyłapywana z większą sprawnością niż w silnikach pojedynczych pojazdów - lokalnie). W konsekwencji ograniczenie emisji pochodzącej z transportu publicznego wpływa na komfort życia mieszkańców: powietrze staje się czystsze, poprawia się też jego zapach i obniża się poziom hałasu. W projekcie dokumentu przewidziano wymianę taboru na autobusy elektryczne akumulatorowe oraz z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Analiza uwzględnia również budowę niezbędnej infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych. Zużyte baterie mogą być wykorzystywane jako magazyny energii dla budynków użyteczności publicznej lub ponownie wykorzystane w drodze recyklingu (niektórzy producenci oferują odbiór zużytych baterii). Poprzedni dokument został sporządzony w 2021 roku i wtedy odbyły się konsultacje społeczne. Jednakże analizę kosztów i korzyści sporządza się cyklicznie, co 36 miesięcy. Jest to wymóg ustawowy, uregulowany przez art. 37 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Konsultacje dokumentu (pdf do pobrania) odbędą się od 25 października do 15 listopada 2024 r. Ogłoszenie o konsultacjach zostało zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej.
Konsultacje realizuje Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich w ramach zadania publicznego współfinansowanego ze środków Gminy Wrocław.