wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - Partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

10°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 09:50

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Nowe życie starej zajezdni. Jak zmienia się dawna zajezdnia przy ulicy Legnickiej?

Kiedy w 2016 roku upadał wrocławski Protram, przyszłość hal dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Legnickiej nie rysowała się różowo. Syndyk wyprzedawał majątek, brakowało gospodarza, pieniędzy, pomysłu. Ale zajezdnię udało się uratować. Krok po kroku powraca do niej życie. Remonty przechodzą tutaj stuletnie wrocławskie tramwaje. Podczas dni otwartych przychodzą oglądać je tysiące osób. W czerwcu odrestaurowano też zabytkowe wrota do zajezdni.

Wrota jak nowe. Ale pracy jest jeszcze dużo

Dwuskrzydłowe, drewniane wrota, dekorowane metalowymi okuciami, pochodzą z 1900 roku. Oryginalną stolarkę oczyszczono i zabezpieczono. Drzwi odzyskały także swój oryginalny kolor. Pracy jest jeszcze na wiele miesięcy i lat, bo to pierwsza z 28 takich bram. – Przywróciliśmy drzwiom formę najbardziej zbliżoną do pierwotnej. Chcielibyśmy jeszcze w tym roku wyremontować kolejną z bram – mówi Michał Maliczkiewicz z Wydziału Partycypacji Społecznej.

Zajezdnia przy Legnickiej znów obsługuje tramwaje. Te zabytkowe

W kwietniu tego roku zajezdnia przy Legnickiej wpisana została na listę Dolnośląskiego Szlaku Zabytków Techniki. To stąd wyjeżdżają także odrestaurowane autobusy i tramwaje Wrocławskich Linii Turystycznych. Zabytkowe Jelcze, Konstale, Ikarusy i Linke-Hoffmany kursują po mieście w sezonie letnim, w weekendy. Żeby przejechać się historycznym pojazdem po Wrocławiu, wystarczy bilet komunikacji miejskiej.

Zwrot w sprawie dawnej zajezdni „Popowice” nastąpił w 2018 roku

To właśnie wtedy część hal przy Legnickiej przejął Wydział Partycypacji Społecznej, współpracujący na co dzień z organizacjami pozarządowymi, m.in. stowarzyszeniami zajmującymi się zabytkowym taborem. 

Zyskaliśmy w ten sposób miejsce do bezpiecznego garażowania zabytkowych tramwajów. Zabezpieczyliśmy i ubezpieczyliśmy kolekcję kilkudziesięciu wagonów, które niszczały wcześniej stojąc pod przysłowiową chmurką. Najcenniejsze z nich przechodzą tutaj remonty
Sebastian Wolszczak, zastępca dyrektora Wydziału Partycypacji Społecznej

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: odrestaurowany wagon Maximum z 1901 roku w zajezdni przy ulicy Legnickiej fot. Tomasz Hołod - www.wroclaw.pl
odrestaurowany wagon Maximum z 1901 roku w zajezdni przy ulicy Legnickiej

Prawdziwą perełkę wrocławskiej kolekcji stanowi wagon typu Maximum z 1901 roku. To jedyny taki tramwaj w Polsce i jeden z kilku na świecie. Jego remont rozpoczął się od zwycięskiego projektu we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim (WBO). Pieczołowicie odrestaurowany, od 2021 roku ponownie pojawia się na wrocławskich torach.

– W tej chwili remont w zajezdni przechodzi m.in. wagon-opryskiwacz G-061. Wyprodukowano go w 1927 roku jako wagon-szlifierkę. W połowie lat 70. szlifierkę przerobiono na opryskiwacz, służący do odchwaszczania torowisk. Po remoncie ten blisko stuletni wagon będzie wykorzystywany do podlewania zielonych torowisk i schładzania latem pozostałych. Dawniej truł środowisko, teraz pomoże o nie zadbać – mówi Michał Maliczkiewicz.

Miastu udało się także odzyskać zabytkową suwnicę, którą wcześniej sprzedał syndyk. Powróciła na Legnicką i czeka bezpiecznie na remont.

Plany są ambitne: miałoby tu powstać m.in. muzeum komunikacji miejskiej

Wstępną koncepcję zagospodarowania terenu zajezdni urząd zaprezentował w czerwcu ub. roku.

Swoje miejsca znalazłyby tutaj także organizacje pozarządowe i kultury. W jednym z budynków powstałaby osiedlowa hala targowa, a na teren dawnej zajezdni wprowadzono by więcej zieleni. Na razie to śmiały pomysł. W budżecie miasta nie ma na taką inwestycję środków.

– Analizujemy na razie rozwiązania, które nie obciążałyby bezpośrednio budżetu miasta. Wrocław ma prawie wszystko, by takie miejsce stworzyć: zabytkowy tabor, historyczne budynki i ludzi, dla których są one prawdziwą pasją. Szkoda byłoby tego nie wykorzystać – mówi Sebastian Wolszczak.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl