Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
O szczegółach nad mapami
Jak wyglądały warsztaty? Na czterech stolikach leżały duże, szczegółowe mapy. Przy jednym omawiano komunikację miejską, przy drugim inwestycje drogowe, a przy trzecim rozwiązania dla rowerzystów i pieszych. Moderatorzy grup (a wraz nimi poszczególne mapy) przechodzili co 20 minut do kolejnego stolika. Tak, żeby każda grupa uczestników konsultacji wypowiedziała się na każdy temat.
Przy czwartym stole znajdowały się mapy własności działek, pozwalające sprawdzić czy inwestycje w danym miejscu są możliwe.
Wiele ze zgłaszanych przez mieszkańców uwag, dotyczyło bardzo konkretnych rozwiązań.
Najpilniej potrzebne buspasy
– Priorytet na już? Buspasy na Zwycięskiej i na Grota-Roweckiego. Część komentatorów, mieszkańców, ekspertów mówi, że poszerzanie ulic nie spowoduje zwiększenia przepustowości. Nie wiem tego. Według mnie właśnie wydzielenie jednego pasa tylko i wyłącznie dla komunikacji miejskiej z całą pewnością byłoby rozwiązaniem – mówiła Joanna Król z Wojszyc.
Podobnego zdania był Dawid Elsner, który na konsultacje przyszedł w wyrysowanymi schematami konkretnych rozwiązań.
– Wojszyce i Ołtaszyn w przeciągu ostatnich 10 lat znacznie się rozrosły, ale komunikacja miejska pozostała tutaj taka jaka jest. Potrzebujemy buspasa przez ul. Grota-Roweckiego, ale zanim to nastąpi, najlepszą opcją są autobusy omijające korki. Jednym z nich może być autobus przez ul. Asfaltową i buspas na Buforowej, dalej przez Aleję Wielkiej Wyspy na Plac Grunwaldzki – mówił Dawid.
Nie likwidujcie ronda na Zwycięskiej
– Wiemy, że miasto ma plany zastąpienia ronda Ojca Pio skrzyżowaniem ze światłami. Uważam, że to jest totalny błąd, zamiast likwidować rondo należy zrobić dwa kolejne, które w sposób niewymagający elektroniki i elektryki rozładują problem korków – uważa Paweł Martin.
Uwzględnijcie ruch samochodowy na łączniku między Iwaszkiewicza a Kajdasza
– Jednym z głównych założeń Propozycji dla Południa Wrocławia zaproponowanym przez urzędników i ekspertów, jest stworzenie brakującego łącznika pomiędzy ulicą Iwaszkiewicza a ulicą Kajdasza. Zgodnie z tymi założeniami ta droga ma służyć wyłącznie dla pojazdów MPK oraz jako ciąg pieszo-rowerowy. Na południu Wrocławia brakuje natomiast alternatywnych dróg, możliwości poruszania się pomiędzy wschodem a zachodem południa. Mam sygnały od sporej części mieszkańców, że taki łącznik drogowy, ale dostępny dla ruchu samochodowego znacząco by odciążył ulicę Buforową. Wiele osób jeździ w kierunku innym niż do centrum miasta – przekonywał Krystian Adamski, z Rady Osiedla Jagodno.
Burzliwe dyskusje toczyły się także wokół tematów tramwajowych i kolejowych
– Ja powiem szczerze, najbardziej wnioskuję o to, żeby podnieść linię kolejową 285 na estakadę albo schować do wykopu w obrębie Wrocławia, czyli żeby było skrzyżowanie bezkolizyjne na ulicy Zwycięskiej, Grota-Roweckiego i Bardzkiej – mówił Wojciech Sobierski.
Wiele emocji budziły planowane w tej części miasta inwestycje tramwajowe: tramwaj na Ołtaszyn i tramwaj do szpitala przy ulicy Borowskiej.
– Ta trasa (na Ołtaszyn – przyp. red.) kończyłaby się przy rondzie Ojca Pio. (…) Dla mnie jako dla mieszkanki Ołtaszyna jest to propozycja, która miałaby skomunikować Wysoką z centrum miasta, a nie Ołtaszyn. Ołtaszyn po prawej stronie, czyli te kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców w tej chwili, musiałoby jakoś do tego Ojca Pio się dostać. Uważam, że ta trasa, która jest zaproponowana, zupełnie nawet w takiej szkicowej formie nie dotyka, nie tylko nie rozwiązuje, ale nie dotyka dramatu komunikacyjnego będącego w tym momencie – tłumaczyła Joanna Król.
W przypadku trasy tramwajowej do szpitala na Borowskiej, pojawiła się ciekawa kontrpropozycja.
– Od urzędników dowiedziałem się, że planowana jest przebudowa linii tramwajowej od ulicy Świeradowskiej do ulicy Grota-Roweckiego z pętlą przy Borowskiej, gdzieś tam na wysokości wiaduktu. Uważam, że to rozwiązanie jest szkodliwe dla ruchu drogowego, bo będzie powodowało dodatkowy punkt kolizji na Borowskiej dla przejazdu tramwaju, a przede wszystkim budowa tej trasy spowoduje ogromne utrudnienia ruchu. Moim zdaniem lepszym rozwiązaniem jest przedłużenie trasy z pętli na ulicy Ślężnej, wzdłuż promenady Krzyckiej do tego samego punktu. Można to zrobić nie utrudniając ruchu drogowego – przekonywał pan Andrzej Talus.
To nie koniec spotkań. Weź udział w konsultacjach
Kolejne spotkania zaplanowano na:
- 04.06, godz. 17.30, Tor Wyścigów Konnych, ul. Zwycięska 2
- 11.06, godz. 17.30, Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 21, ul. Kłodzka 40
- 18.06, godz. 17.30, CAL Dobre Czasy na Jagodnie, ul. Sygnałowa 23
Swoją opinię na temat rozwiązań dla południa Wrocławia możecie do 23 czerwca przekazać także przez e-formularz, dostępny na tej stronie.