wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

4°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 23:25

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. 2023
  6. Jaka będzie aleja Północna?
Sadzonki trzech drzew. Zielone tło. Grafika ilustracyjna K. Domżalska
Sadzonki trzech drzew. Zielone tło. Grafika ilustracyjna

Konsultacje dotyczące projektu alei Północnej, czyli trasy łączącej ul. Poświęcką z ul. Bolesława Krzywoustego (przyszła ul. płk. R. Kuklińskiego).

SPRAWDŹ RAPORT

Z KONSULTACJI

Skąd pomysł na aleję Północną?

Wrocław bardzo się rozrasta, budowane są kolejne osiedla i nowe drogi są niezbędne. Aktualnie brakuje połączenia między ulicami: Poświęcką a Bolesława Krzywoustego (i między częściami miasta, gdzie te ulice przebiegają). Powoduje to, że zarówno ruch do miasta, jak też między tymi częściami Wrocławia prowadzony jest przez osiedla. Powstanie alei pozwoli na odciążenie ulic osiedlowych od ruchu tranzytowego i wpłynie na polepszenie bezpieczeństwa uczestników ruchu: zbudowana zostanie zielona aleja z wydzielonymi ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszymi.

Korytarz pod aleję (dawną obwodnice śródmiejską) istnieje od lat w dokumentach zarówno strategicznych, jak i planistycznych Miasta. Aktualny przebieg drogi został ustalony w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia. 

Dlaczego ta trasa jest ważna?

Budowa takiej drogi pozwoli na uporządkowanie ruchu w tej części miasta. Da oddech od przejazdów tranzytowych osiedlom Sołtysowice, Polanowice, Poświętne, które teraz prowadzą ulicami Poświęcką, Redycką i Poprzeczną. Wpłynie to zarówno na zwiększenie bezpieczeństwa uczestników i uczestniczek ruchu, jak też ułatwi zrównoważoną mobilność.

Ponadto aleja wielu użytkownikom ruchu umożliwi przekroczenie w sposób bezkolizyjny linii kolejowej nr 143. Droga będzie bowiem poprowadzona wiaduktem nad torami. Poruszający się nią nie będą musieli więc korzystać z przejazdu kolejowego na ulicy Poprzecznej.

Jaka będzie nowa trasa?

Planuje się, aby aleja Północna była ulicą jednojezdniową, dwupasową. Zależnie od odcinka, z obu jej stron będą dwukierunkowe drogi rowerowe i chodniki. Jezdnia zostanie odseparowana od ciągów pieszo-rowerowych szpalerem nowo nasadzonych drzew.

Kiedy aleja powstanie i ile będzie kosztować?

Aktualnie trwają prace projektowe i konsultacje. Zakończenie projektowania planowane jest na koniec 2023 r. Realizacja alei będzie zależna od dostępności finansów. Szacuje się obecnie, że koszt inwestycji może wynieść około 400 mln. Rzeczywistą wartość określi jednak kosztorys. Powstanie on po wykonaniu projektu. Oczywiście będzie się musiał on opierać o aktualną sytuację na rynku budowlanym.

Dlaczego planowane skrzyżowanie alei Północnej z ulicą Bolesława Krzywoustego jest jednopoziomowe?

Rozwiązanie takie zmniejsza koszty związane z budową skrzyżowania oraz zajmie mniej miejsca w terenie. Tym bardziej, że skrzyżowanie planowane jest na dość wąskim obszarze pomiędzy wałem rzeki Widawy a wiaduktem linii kolejowej.

Jednopoziomowe skrzyżowanie spełni w zupełności swoją funkcję. Płynność na nim bowiem będzie regulowana sygnalizacją świetlną.

Warto zaznaczyć także, że aleja przeniesie częściowo ruch z ulicy Poprzecznej. Nowe skrzyżowanie rozładuje więc znacząco ruch na przecięciu się ulic: Krzywoustego, Poprzecznej i Brücknera.

Dlaczego aleja Północna została zaprojektowana w układzie jednojezdniowym?

Ulica projektowana jest jako aleja – ze szpalerem drzew po bokach, ciągami pieszymi i drogami rowerowymi oraz elementami niebiesko-zielonej infrastruktury. Układ z dwoma jezdniami nie ma uzasadnienia. Przy prawdopodobnie podwójnym koszcie inwestycyjnym osiągnięte zostałyby podobne efekty, czyli odciążenie okolicznych osiedli z ruchu przelotowego.

Co ważne aleja Północna nie ma być obwodnicą miasta, ale ulicą umożliwiającą przejazd pomiędzy osiedlami. Przebiega ona wzdłuż terenów zabudowy mieszkaniowej. Nie może więc być autostradą, bo służyć ma też poruszającym się pieszo, rowerem, komunikacją zbiorową.

W celu sprawdzenia w jaki sposób ułoży się ruch aut po powstaniu alei, wykonane zostało tzw. modelowanie prognostyczne. Wykorzystano do tego oprogramowanie Visum i model ruchu dla Wrocławia i otoczenia. Wynik pokazał, że jedna jezdnia przeniesie prognozowane obciążenia ruchem aut w perspektywie do 2033 roku.

Trzeba pamiętać, że o przepustowości ulicy nie decyduje liczba pasów pomiędzy skrzyżowaniami, a same skrzyżowania. To ich forma (liczba i rodzaj pasów, np. prawo- i lewoskrętów), a przede wszystkim sterowanie sygnalizacją pozwoli na zachowanie płynności ruchu. Wspomniane powyżej badania potwierdziły, że projektowana jedna jezdnia i odpowiednio rozbudowane skrzyżowania obsłużą ruch na alei.

Dlaczego są opóźnienia w budowie alei Północnej?

Obecnie trwa projektowanie – zgodnie z harmonogramem. Jak dotąd konieczne było wydłużenie inwentaryzacji przyrodniczej: trzeba było wykonać roczny cykl obserwacji przyrodniczych (a nie: trwający pół roku, jak zakładano na początku). Obserwacje te zostały zakończone i realizowany jest kolejny krok. 

Czy powstanie drogi zmniejszy liczbę drzew w jej okolicy?

Planowane są wycinki wynikające z kolizji drzew i inwestycji. Na pierwszym odcinku budowy (od ul. Bolesława Krzywoustego do ul. Kanonierskiej oraz na łączniku do al. Poprzecznej) obecnie naliczono łącznie 371 drzew, które będą wymagały wycinki (spośród nich cenne są dwa).

Do wycięcia przeznaczono:

  • 10 drzew o obwodach 20 cm – 25 cm;
  • 140 drzew o obwodach 26 cm – 50 cm;
  • 137 drzew o obwodach 51 cm – 100 cm;
  • 79 drzew o obwodach 101 cm – 200 cm;
  • 2 drzewa o obwodach 201 cm – 300 cm;
  • 1 drzewo (zamierające) o obwodzie 301 cm – 500 cm.

Na drugim odcinku inwestycji (od ul. Kanonierskiej do ul. Poświęckiej) przeznaczono do wycinki 745 drzew (dwadzieścia pięć okazów spośród nich to okazy cenne).

Planuje się wycięcie:

  • 100 drzew o obwodach 20 cm – 25 cm;
  • 238 drzew o obwodach 26 cm  –  50 cm;
  • 266 drzew o obwodach 51 cm – 100 cm;
  • 90 drzew o obwodach 101 cm – 200 cm;
  • 17 drzew o obwodach 201 cm – 300 cm;
  • 3 drzewa o obwodach 301 cm – 500 cm.

Nasadzenia nowych drzew i krzewów zostaną wykonane tam, gdzie to możliwe i zgodne z przepisami. W związku z tym, że liczba nowych drzew jest zależna od wielkości i stanu zdrowia usuwanych, dokładna ich liczba będzie znana po ustaleniu ostatecznej liczby wycinek. Usunięte zostanie także zadrzewienie gęste, powstałe z samosiejek (70% z nich to drzewka tak małe, że nie sadzi się nowych po ich wycięciu). Co najmniej kilkanaście procent spośród wymienionych wyżej drzew jest w złym stanie sanitarnym lub całkiem suchych, w takich sytuacjach nasadzenia zastępcze wykonywane są w stosunku 1:1, niezależnie od wielkości.

Obecnie szacuje się, że na odcinku 1. będzie 520 nowych drzew, a na odcinku 2. – około 1200. Zostaną one posadzone w szpalerach, wzdłuż całej drogi (tam, gdzie pas zieleni umożliwia zachowanie odległości większej niż 3 m między drzewem a krawędzią jezdni oraz za chodnikami). Liczba ta jest większa od liczby planowanych wycinek, które muszą być odtworzone nasadzeniami zastępczymi (aktualnie łącznie to 116 sztuk). Ostateczna liczba nasadzeń zostanie wyliczona na podstawie przeznaczonego do tego kalkulatora dostępnego na stronie Zarządu Zieleni Miejskiej (do jego stosowania obliguje Zarządzenie nr 1217/19 Prezydenta Wrocławia z dn. 28 czerwca 2019 r., w sprawie ochrony drzew i rozwoju terenów zieleni Wrocławia).

Planowane nasadzenia zaowocują stworzeniem alei w pełnym tego słowa znaczeniu.

Co się stanie z przyrodą otaczającą inwestycję?

Troska o przyrodę jest ważna zarówno dla mieszkańców i mieszkanek, jak też dla władz Miasta i wszystkim zależy na tym, by było jak najwięcej zieleni. Dlatego wszelkie prace związane z budową drogi będą prowadzone pod rygorem nie wyrządzenia szkód okolicznej przyrodzie, tak, by ta nie została zdegradowana. Szczegółowe informacje na temat inwentaryzacji przyrodniczej można otrzymać we Wrocławskich Inwestycjach.

Czy planowana jest komunikacja miejska na tej trasie?

Tak, co najmniej na wybranych odcinkach alei. Przykładem tego jest projektowany łącznik pomiędzy aleją Północną a pętlą autobusową zlokalizowaną przy ul. Redyckiej.

Masz specjalne potrzeby i chcesz uczestniczyć w konsultacjach?

Jako organizatorom zależy nam, aby w konsultacjach mogły uczestniczyć wszystkie zainteresowane osoby.

Jeżeli masz specjalne potrzeby, napisz do nas (adres: odlot[at]feps.pl) najpóźniej 5 dni przed planowanym wydarzeniem, postaramy się zapewnić Ci możliwość udziału w konsultacjach społecznych.

Nazwa
Jaka będzie aleja Północna?
Co konsultujemy?
Projekt alei Północnej, czyli trasy łączącej ul. Poświęcką z ul. Bolesława Krzywoustego (przyszła ul. płk. R. Kuklińskiego)
Termin
24 stycznia – 14 lutego 2023 r.
Zakres
Elementy trasy alei Północnej, w szczególności kwestie związane z organizacją komunikacji zbiorowej oraz ciągów pieszo–rowerowych.
Cel
Poinformowanie mieszkańców i mieszkanek Wrocławia o szczegółach dotyczących planowanej inwestycji oraz zebranie opinii w tej sprawie.
Formy

E-FORMULARZ OPINII| 31.01–21.02.2023 r.

E-SPOTKANIE KONSULTACYJNE | 31.01.2023 r., godz. 17.30 |Aktywny udział możliwy na platformie internetowej Clickmeeting.

SPOTKANIE KONSULTACYJNE DLA PRZEDSTAWICIELI RAD OSIEDLI | 2.02.2023 r., godz. 17.30 | Zaproszenie zostanie przekazane przedstawicielom i przedstawicielkom Osiedli.

DYŻUR KONSULTACYJNY | 6.02.2023 r., godz. 17:30–19:00 | Rada Osiedla Sołtysowice Miejska Biblioteka Publiczna – Filia nr 19 | ul. Sołtysowicka 29h

DYŻUR KONSULTACYJNY | 7.02.2023 r., godz. 17:30–19:00| Rada Osiedla Polanowice – Poświętne – Ligota | ul. Kamieńskiego 190

Kto konsultuje?
Mieszkanki i mieszkańcy Wrocławia
Efekt

Na podstawie UCHWAŁY NR XIX/387/15 RADY MIEJSKIEJ WROCŁAWIA z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Wrocławia – pkt. 3 i 4, termin opublikowania wyników konsultacji uległ wydłużeniu.

Raport z konsultacji.

Promocja
  • BIP Urząd Miejski Wrocławia

  • plakaty (w okolicy konsultowanego podwórka) – ponad 50 sztuk

  • plakaty i animacje na wyświetlaczach w Centrach Obsługi Mieszkańca, citylight w przestrzeni miasta, w pojazdach komunikacji zbiorowej

  • biuletyn papierowy i strona główna wroclaw.pl

  • Wrocław Rozmawia: www, FB, Twitter, Instagram

  • FB: wydarzenie, grupy osiedlowe, grupa WRO–NGO, FB – FEPS

  • informacja do samorządów osiedlowych i SCAL Wrocław, NGO (Sektor 3, Tratwa)

  • maile do interesariuszy

Liczba uczestników
  • spotkania konsultacyjne – 195
Liczba opinii
  • e-formularz – 332

  • e-maile – 10

Zapisz datę!

  • Start konsultacji
  • E-spotkanie konsultacyjne
  • Dyżur konsultacyjny
    siedziba Rady Osiedla Sołtysowice, Miejska Biblioteka Publiczna – Filia nr 19, ul. Sołtysowicka 29h
  • Dyżur konsultacyjny
    siedziba Rady Osiedla Polanowice – Poświętne – Ligota
  • Zakończenie konsultacji

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl