Informacja o realizatorach konsultacji
Organizator konsultacji: Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia
Wsparcie w realizacji: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
Inicjator konsultacji: Departament Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia
Wsparcie merytoryczne: VIA VISTULA Spółka z o.o.
Podsumowanie
Konsultacje pokazały dużą potrzebę zmian w komunikacji na osiedlach w południowej części Wrocławia. Mieszkańcy i mieszkanki bardzo aktywnie uczestniczyli w procesie konsultacyjnym, proponując interesujące i konkretne rozwiązania.
W ramach konsultacji wpłynęło 211 wypełnionych e-formularzy internetowych. Niemal każdy z nich zawierał od kilku do kilkunastu opinii dotyczących rozwiązań komunikacyjnych na południu Wrocławia. Były to bardzo konkretne i starannie przygotowane oceny działań transportowych w mieście, dzięki czemu stały się szczególnie istotnym źródłem informacji.
W maju i czerwcu 2024 r. odbyła się seria spotkań stacjonarnych w różnych częściach Wrocławia, których dotyczy „Pakiet dla Południa”. Zorganizowano dwie sesje warsztatów konsultacyjnych, podczas których osoby uczestniczące wspólnie pracowały nad prezentowanymi rozwiązaniami. Odbyły się również trzy spotkania konsultacyjne w formie moderowanej dyskusji oraz jedno e-spotkanie konsultacyjne w formie internetowej. Podczas całego procesu konsultacyjnego – w czasie warsztatów, spotkań konsultacyjnych i za pośrednictwem formularza elektronicznego – zebrano prawie 900 opinii na temat propozycji „Pakietu dla Południa”.
W projektowanie rozwiązań dla poprawy komunikacji na południu Wrocławia zostały włączone również osoby młode – dzieci i młodzież ze szkół podstawowych. Uczniowie oraz przedstawiciele samorządów uczniowskich wzięli udział w spotkaniach i warsztatach konsultacyjnych. Łącznie wzięło w nich udział 69 osób.
Chociaż niektóre rozwiązania mogą wydawać się oczywiste, na ich realizację wpływa wiele czynników, nie zawsze zależnych od Miasta Wrocław. Przykładem jest przedłużająca się realizacja Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, która wpływa na ruch na Ołtaszynie. Obciążenie ul. Grota-Roweckiego ruchem pozamiejskim jest związane właśnie z brakiem ostatniego odcinka obwodnicy. To inwestycja Marszałka Województwa Dolnośląskiego, która już wiele lat czeka na realizację i jest znacząco opóźniona.
Podobnie z tramwajem na Jagodno, gdzie wiele zależy od tego, kiedy linia kolejowa nr 285 zostanie wyniesiona na bezkolizyjny nasyp kolejowy. W takich przypadkach proponowane są rozwiązania, które można wdrożyć w etapach – wcześniej niż tory tramwajowe na Jagodno pobiegnie tam buspas, a w międzyczasie projektowane są również połączenia z sąsiednimi osiedlami Ołtaszynem i Wojszycami.
Opis najważniejszych inwestycji, które będą realizowane na poszczególnych obszarach
Tramwaj relacji Borowska – Uniwersytecki Szpital Kliniczny
Dla inwestycji w ul. Borowskiej, po konsultacjach z mieszkańcami, zaplanowaliśmy korekty do projektowanego tramwaju relacji Borowska – Uniwersytecki Szpital Kliniczny. Uwzględnimy przede wszystkim projekt nowego skrzyżowania z przejazdem rowerowym i przejściem w rejonie ul. Kukuczki, określonego przez mieszkańców jako miejsce najbardziej problemowe. Wprowadzimy również buspas w projektowaną trasę tramwajową do szpitala oraz zaprojektujemy drogę dla rowerów po wschodniej stronie ul. Borowskiej. Docelowo w perspektywie 2030 r. zaprojektujemy również pozostały odcinek ul. Borowskiej pod wprowadzenie tramwaju.
Buspas na Jagodno
Kończymy budowę buspasa na Jagodno wraz z pętlą przy ul. Kajdasza. Ukończenie inwestycji wiązać się będzie ze zmianami na liniach autobusowych. Jest to temat na tyle ważny, że chcemy go przedyskutować z mieszkańcami osobno na wiosnę 2025 r. – teraz pracujemy nad rozwiązaniami m.in. w oparciu o propozycje mieszkańców. Ogłosiliśmy przetarg na budowę drugiej jezdni w ul. Buforowej. W ramach projektu, oprócz nowych skrzyżowań, przeanalizujemy możliwość wydłużenia trasy komunikacji zbiorowej do granic miasta wraz z utworzeniem węzła przesiadkowego. Wymaga to porozumienia z Gminą Siechnice, która deklaruje otwartość na współpracę. Przygotowujemy stosowne porozumienia.
Wszystkie powyższe kwestie są uwzględnieniem postulatów mieszkańców. Jednocześnie nadal czekamy na rozstrzygnięcia PKP co do krzyżowania się trasy tramwajowej z linią kolejową. Jak tylko przepisy zostaną opublikowane – a deklaracja ministra infrastruktury mówi o grudniu br. – rozstrzygniemy przetarg i rozpoczniemy kompleksowe projektowanie.
Buspas w ul. Grota-Roweckiego
Żeby wybudować tak bardzo oczekiwany przez mieszkańców buspas w ul. Grota-Roweckiego, całą tę ulicę trzeba zaprojektować od nowa. Nie można go dobudować w istniejącym układzie – obecna jezdnia jest tak położona, że po żadnej z jej stron nie ma miejsca wystarczającego na buspas. Dlatego trzeba przesunąć jezdnię na jedną stronę, żeby po drugiej uzyskać przestrzeń na nowe rozwiązania z buspasem, chodnikiem i drogą dla rowerów. Sam projekt i budowa będzie sporym wyzwaniem inwestycyjnym i finansowym. Z tego względu zakładamy, że konieczne będzie jej etapowanie.
W pierwszej kolejności powstałby buspas na odcinku od ronda Bednarza do wiaduktu kolejowego, który połączy się z trasą autobusowo-tramwajową do szpitala na Borowskiej. Jednocześnie zadbamy o dokończenie projektu związanego z budową drogi dla pieszych i rowerzystów w południowej części ulicy. Żeby uruchomić nowe połączenia autobusowe dla osiedla konieczna jest budowa nowej pętli autobusowej przy granicy miasta – na pierwszym etapie w formie zwykłej zatoki postojowej dla autobusów. Podejmiemy rozmowy z Gminą Siechnice, żeby realizować te inwestycje wspólnie. Projektowanie uruchomimy w I kw. 2025 r.
Łącznik Iwaszkiewicza – Kajdasza
Budowa łącznika Iwaszkiewicza – Kajdasza jest bardzo mocno powiązana z dwoma inwestycjami – toczącą się budową buspasa na Jagodno oraz dopiero planowanym projektowaniem i budową buspasa na ul. Grota-Roweckiego. Pierwsza z nich zostanie ukończona już w przyszłym roku, natomiast druga, przez to, że wymaga całościowej przebudowy ulicy, musi dopiero zostać zaprojektowana, co będzie wymagało czasu. Z tego względu i biorąc pod uwagę oczekiwanie poprawy funkcjonowania komunikacji zbiorowej na południu „szybko i efektywnie”, sądzimy, że najlepiej je spełni budowa jezdni busowej przez klin Wojszycki, która będzie prowadzić od pętli Kajdasza do ul. Buforowej i zatoki postojowej w rejonie ul. Kryształowej.
Dlaczego tylko dla autobusów? Ponieważ dopuszczenie tam ruchu samochodowego mogłoby zniweczyć konkurencyjność autobusów dla połączenia Wojszyc z centrum z wykorzystaniem buspasa na Jagodno. A o taką konkurencyjność walczymy – chcemy, żeby autobusy jechały szybko, a nie stały w korku razem z samochodami.
Przystanek Wrocław Iwiny
Aby zwiększyć dostępność przystanku kolejowego w Iwinach, zrealizujemy postulowane przez mieszkańców brakujące odcinki chodników oraz dróg – w szczególności przy ul. Strawińskiego. W ramach rozszerzenia systemu Wrocławskiego Roweru Miejskiego w przyszłym roku będziemy zabiegać o lokalizację stacji WRM w pobliżu przystanku Iwiny w porozumieniu z gminą sąsiednią.
Remont ul. Pawiej
Remont ul. Pawiej zakończy się do końca przyszłego roku. Projekt przebudowy uwzględnia remont nawierzchni oraz budowę chodnika po wschodniej stronie ulicy. Zakłada również dostosowanie nawierzchni do jazdy rowerem. Ze względu na urządzony po północnej stronie Towarowej Obwodnicy Wrocławia park, promenadę Krzycką oraz sąsiedztwo szkół przy ulicach Przystankowej i Kłodzkiej, a także parametry ulic Kukuczki, Strońskiej i samej Pawiej nie uwzględniamy propozycji utworzenia nowego powiązania drogowego między tymi miejscami.
Pieszo-rowerowe powiązanie między ulicami Spiską i Orawską
Wykonamy powiązanie między ulicami Spiską i Orawską jako przeznaczone dla pieszych i rowerzystów. Nie wykluczamy, że w przyszłości, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom związanym z budową nowego połączenia drogowego, uda się stworzyć takie powiązanie w śladzie linii kolejowej 285 na odcinku od ul. Orawskiej do ul. Grota-Roweckiego.
Tramwaj na Ołtaszyn
Przychylamy się do głosów mieszkańców – proponujemy tymczasowo poprowadzić na Ołtaszyn linię autobusową (analogicznie do rozwiązania na osiedlu Jagodno), która kończyłaby się na istniejącej pętli przy ul. Zwycięskiej. Żeby uruchomić proces projektowania trasy autobusowej wraz z nową pętlą, musimy wstępnie uzyskać zgodę PKP na przekroczenie torów kolejowych – o taką chcemy wystąpić. Nie oznacza to rezygnacji z trasy tramwajowej – nadal docelowo ją planujemy, łącznie z przedłużeniem do Wysokiej. Inwestycją, którą zrealizujemy najszybciej, jest droga dla rowerów wzdłuż ul. Ołtaszyńskiej przy Torze Wyścigów Konnych, którą wykonamy wspólnie z gminą sąsiednią w 2025 r.
Łącznik tramwajowy przy ul. Waligórskiego
Rekomendacja jest zainspirowana pomysłami mieszkańców. Proponujemy wprowadzenie zupełnie nowego łącznika tramwajowego między pętlami park Południowy i Krzyki z uwzględnieniem tramwaju na Ołtaszyn. Tramwaj między tymi pętlami, docelowo powiązany z tramwajem (wcześniej trasą autobusową) na Ołtaszyn, zapewniłby mieszkańcom szybki dojazd do pętli Krzyki, a z technicznego punktu widzenia uelastyczniłby obsługę zajezdni Borek.
Cała inwestycja nie może się obyć bez porozumienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, bo Park Południowy, którego ul. Waligórskiego jest częścią, to zabytek. Wraz z trasą autobusowo-tramwajową moglibyśmy wykonać w wysokim standardzie brakujący odcinek promenady Krzyckiej w obrębie parku.
Rozbudowa ul. Zwycięskiej
Zaprojektujemy rozbudowę ul. Zwycięskiej od al. Karkonoskiej do obecnego ronda św. Ojca Pio o dodatkowe pasy ruchu. Wymaga to również zmian na samym rondzie – będzie musiało się przekształcić w skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Wraz z przebudową ulicy poprawimy funkcjonowanie komunikacji zbiorowej poprzez wygodne miejsca przystankowe oraz zadbamy, by poszerzona ulica była wyposażona w drogi dla rowerów oraz chodniki. Dodatkową inwestycją do szybkiej realizacji będzie budowa brakującego odcinka drogi dla rowerów w ul. Zwycięskiej od pętli autobusowej do ul. Pszczelarskiej, z kontynuacją w samej Pszczelarskiej. Oddamy ją do użytku w 2026 r.
Refleksja inicjatorów konsultacji
W wyniku przeprowadzonych konsultacji Urząd Miejski uzyskał szeroką wiedzę, która pozwoliła na opracowanie ostatecznych rozstrzygnięć. Należy podkreślić, że konsultacje te trwały dłużej niż jest to standardowo przyjęte dla Gminy Wrocław, także liczba spotkań i zastosowane formy wykraczały ponad zwyczajowo przyjętą praktykę.
Tym, czego nie przewidziano na początkowym etapie planowania konsultacji, a co miało istotny wpływ na pozyskanie opinii mieszkańców, była liczba zebranych opinii. Łącznie prawie 900. Otrzymane informacje są wystarczające, aby przygotować kompleksowe rozwiązania. Ewentualne konsultacje społeczne będą mogły być prowadzone na kolejnych etapach realizacji poszczególnych działań wynikających z planowanego harmonogramu inwestycji.
Aby zapewnić transparentność i umożliwić pełne zrozumienie planowanych zmian, przygotowano akcję informacyjną, wykraczającą poza standardowy raport z konsultacji. Zorganizowano również spotkanie z mieszkańcami i mieszkankami (26 listopada 2024 r.), które umożliwiło przedstawienie szczegółów planu działań od zakończenia konsultacji oraz odpowiedzi na pytania.
Partnerzy lokalni
Spotkania konsultacyjne odbywały się w salach udostępnionych przez placówki działające na osiedlach, których dotyczyły konsultacje. Swoje przestrzenie udostępnili: Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 25 (ul. Asfaltowa 6), Centrum Aktywności Lokalnej ze „Sceną Teatru na Bruku” na Ołtaszynie, (ul. Pszczelarska 7), Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 21 (ul. Kłodzka 40), Szkoła Podstawowa nr 64 (ul. Wojszycka 1), Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 6 (ul. Gałczyńskiego 8), Centrum Aktywności Lokalnej Dobre Czasy na Jagodnie (ul. Sygnałowa 23).
Dziękujemy za zaangażowanie w proces wszystkim Radom Osiedli – były dużym wsparciem w dotarciu z informacjami do mieszkanek i mieszkańców, przekazały także istotne opinie.