wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

2°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 10:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. 900 pomysłów, jak odkorkować południowe osiedla

Tak wykuwał się Pakiet dla Południa - 900 pomysłów, jak odkorkować południowe osiedla. Zobacz, co wyniknęło z konsultacji

Bartosz Chochołowski,

Dwa miesiące konsultacji, spotkania na pięciu osiedlach, głosy spływające online - łącznie niemal 900 uwag i opinii, które miały wpływ na ustalenie priorytetowych działań udrażniających komunikację na południu Wrocławia. Miasto poukładało głosy z podziałem na poruszane tematy i jednocześnie sprawdziło możliwości realizacji propozycji, które się pojawiły. Pakiet dla Południa to system kompleksowych działań, które mają poprawić komunikację na Jagodnie, Wojszycach, Krzykach, Partynicach, Klecinie i Ołtaszynie.

Reklama

Propozycje różnych rozwiązań przygotował magistrat ze wsparciem zewnętrznych ekspertów. Był to punkt wyjścia do konsultacji.

Szczegółowe uzasadnienia do poszczególnych rozwiązań z Pakietu poznasz tutaj:

– Staramy się naprawić błędy przeszłości. Kilkanaście i kilkadziesiąt lat temu intensywnie sprzedawano działki na południu miasta nie dbając o to, jak ten rejon Wrocławia będzie skomunikowany. Do tego dochodzi intensywna rozbudowa mieszkaniowa poza granicami Wrocławia od południowej strony. I jeszcze wiadukt obwodnicy kolejowej i linia do Świdnicy zamykające południe. Dziś już rewolucji w układzie komunikacyjnym nie przeprowadzimy, ale za duże pieniądze chcemy zadziałać ewolucyjnie – zapowiada Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. – Ułatwimy przejazd mieszkańcom Wrocławia na osi Zwycięskiej, wydzielimy komunikację zbiorową dla każdego z osiedli odrębnie: Jagodna, Ołtaszyna, Wojszyc i Partynic. To priorytety dla południa na dziś.

Mieszkańcy wyrażali swoje opinie i zgłaszali wiele własnych pomysłów. Co z tego wyniknęło?

Przeanalizowanie niemal tysiąca głosów zajęło więcej czasu niż przewidywaliśmy, ale dzięki temu wracamy do mieszkańców z kompletem informacji zwrotnej, bo dobrze poznaliśmy ich oczekiwania, spostrzeżenia oraz recepty na rozwiązanie problemów. W naszych propozycjach uwzględniliśmy wszystko to, co było możliwe
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia

Zobacz inwestycje, o których najczęściej podczas konsultacji wspominali mieszkańcy i które mogą mieć istotny wpływ na poprawę komunikacji na południu miasta.

Ulica Zwycięska zostanie przebudowana

Bez dokończenia Wschodniej Obwodnicy Wrocławia ruch na Zwycięskiej się nie zmniejszy, a wręcz przeciwnie - powstające nowe budynki mieszkalne, szczególnie poza Wrocławiem, czy nowa szkoła, będą generować jeszcze większe korki.

Mapa przedstawia ul. Zwycięską wraz z punktami zapalnymi - skrzyżowaniem z al. Karkonoską i rondem ojca Pio

Opis: Mapa przedstawia ul. Zwycięską wraz z punktami zapalnymi - skrzyżowaniem z al. Karkonoską i rondem ojca Pio

Zwycięska była jednym z najczęściej pojawiających się tematów podczas konsultacji. Magistrat nie ma wątpliwości, że wiele musi się tu zmienić.

Zaprojektujemy rozbudowę o dodatkowe pasy ruchu ulicy Zwycięskiej od alei Karkonoskiej do ronda ojca Pio. W związku z tym obecne rondo będzie musiało zostać przekształcone w skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną z dodatkowymi pasami do skrętów. Zadbamy, aby poszerzona ulica była wyposażona w drogi dla rowerów oraz chodniki.
Elżbieta Urbanek, dyrektorka Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia

Zwycięska może zostać przebudowana do 2028 roku, ale już teraz wprowadzono korekty na sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z al. Karkonoską. Znacznie wcześniej, bo w 2026 roku, powstanie brakujący odcinek drogi dla rowerów od pętli autobusowej do ulicy Pszczelarskiej, z kontynuacją w samej Pszczelarskiej. Będzie można nim jeździć już w 2026.

Komunikacja miejska – Buforowa kluczem do poprawy

W wakacje przyszłego roku gotowy będzie buspas na Jagodno i nowa pętla przy Kajdasza. To otworzy nowy rozdział w komunikacji miejskiej: Wojszyce i Jagodno zyskają szybkie połączenie z centrum. W fazie projektowania jest również dodatkowa jezdnia dla samochodów – Buforowa będzie czteropasmowa.

Opis: Czerwona linia oznacza buspas na Jagodno (docelowo tramwaj). Przerywana czerwona linia to rezerwa terenu, która w przyszłości może zostać wykorzystana pod komunikację zbiorową. Niebieska linia to droga dla samochodów, która będzie poszerzana o dodatkowe pasy

Mieszkańcy postulowali, aby zarezerwować miejsce na korytarz dla transportu zbiorowego wzdłuż ulicy Buforowej do granic miasta i dalej do ronda w Iwinach. I tak też się stanie, aby w przyszłości nie było barier dla dalszych inwestycji.

Buspas na Jagodno magistralą nie tylko dla Jagodna

Wydzielona trasa autobusowa na Buforowej i Bardzkiej otwiera nowe możliwości szybkiego transportu również dla mieszkańców Ołtaszyna i Wojszyc. Buspas na Buforowej stanie się magistralą dowożącą mieszkańców do centrum i odwożącą ich do domów.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Monika Kozłowska-Święconek na konferencji prasowej prezentuje Pakiet dla Południa Fot. Grzegorz Rajter
Dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Monika Kozłowska-Święconek na konferencji prasowej prezentuje Pakiet dla Południa

Pasażerowie z Ołtaszyna i Wojszyc będą dowożeni do tej magistrali dwoma łącznikami: liniami autobusowymi biegnącymi ze wschodu na zachód, które połączą osiedla.

Łącznik od Iwaszkiewicza-Kajdasza

Zgodnie z postulatami mieszkańców powstanie ulica łącząca Grota-Roweckiego z Buforową. Będzie ona przedłużeniem ulicy Iwaszkiewicza, które spotka się z Kajdasza.

To w temacie komunikacji zbiorowej najczęściej zgłaszana propozycja podczas konsultacji. Część tej ulicy będzie wyłącznie dla autobusów, rowerzystów i pieszych. Gdyby puścić nią samochody, to autobusy utknęłyby w korku razem z nimi, a właśnie chodzi o to, aby to autobusy były szybkim środkiem transportu.

Łącznik Parafialna-Lutosławskiego

Drugim poprzecznym połączeniem komunikacyjnym Grota-Roweckiego z Buforową jest ciąg ulic: Parafialna, Asfaltowa i Lutosławskiego. On już funkcjonuje. Jeździ nim szkolny autobus 310.

Dzięki takim łącznikom osoby mieszkające nawet daleko na zachód od Buforowej, szybko dotrą do centrum. Nie najkrótszą drogą, ale dzięki wydzielonej trasie autobusowej na Buforowej i Bardzkiej – najszybszą. Docelowo będą mogli przesiąść się na tramwaj, który powstanie w przyszłości w śladzie buspasa.

Opis: Mapa pokazuje dwa łączniki wschód-zachód: Ciemną ciągłą linią zaznaczony jest istniejący biegnący ulicami Parafialną, Asfaltową i Lutosławskiego. Czerwoną przerywaną ten, który ma powstać. Połączy on ul. Iwaszkiewicza z Kajdasza.

Mieszkańcy zwracali uwagę na potrzebę połączenia autobusowego wiodącego przez Przystankową, Terenową i Pawią. Takie nie powstanie, bowiem ulice te są bardzo wąskie, sąsiadują przede wszystkim z zabudową jednorodzinną, a dodatkowo ulica Pawia jest pod ochroną konserwatorską – po remoncie, który zakończy się pod koniec 2025 roku, pozostanie wąska, z nawierzchnią z kostki, otoczona szpalerem drzew.

Nie nadaje się więc do funkcji tranzytowej, dlatego funkcjonować będą opisane wyżej dwa łączniki, które zapewnią komunikację na linii wschód-zachód, umożliwią szybkie wydostanie się z Wojszyc i Ołtaszyna przez Jagodno.

Buspas na Grota-Roweckiego

Poprawie ma ulec również komunikacja na Grota-Roweckiego. Planowana jest budowa wydzielonej trasy dla autobusów w kierunku centrum (dwukierunkowy buspas się nie zmieści). Projektowanie ma rozpocząć się w pierwszym kwartale przyszłego roku.

To jednak będzie trudna, kosztowna i czasochłonna inwestycja. Całą ulicę Grota-Roweckiego trzeba zaprojektować od nowa. Miejsce na buspas jest, lecz nie można go dobudować w istniejącym układzie – obecna jezdnia jest tak położona, że po obu jej stronach jest miejsce, ale niewystarczające na buspas.

Opis: Powstanie buspasa na Grota-Roweckiego wiąże się z kompleksową przebudową całej ulicy. Na początek może powstać buspas na odcinku od ronda Bednarza do wiaduktu kolejowego nad Borowską

Dlatego trzeba przesunąć jezdnię na jedną stronę, żeby po drugiej uzyskać przestrzeń na buspas z chodnikiem i drogą dla rowerów. Sam projekt i budowa będzie sporym wyzwaniem inwestycyjnym i finansowym. Dlatego nowe rozwiązanie powstawać będzie „na raty”.

Zakładamy, że w pierwszej kolejności powstałby buspas na odcinku od ronda Bednarza do wiaduktu kolejowego, który połączy się z trasą autobusowo-tramwajową do szpitala na Borowskiej.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności

Do uruchomienia nowych połączeń autobusowych konieczne będzie wybudowanie nowej pętli autobusowej przy granicy miasta. Pierwszym etapem będzie zatoka autobusowa, która będzie miejscem dla postoju autobusów.

– Podejmiemy rozmowy z gminą Siechnice, żeby realizować tę inwestycję wspólnie. Projektowanie uruchomimy w I kwartale 2025 roku – dodaje Elżbieta Urbanek, szefowa Departamentu Infrastruktury i Transportu.

Ważnym uzupełnieniem - przedłużeniem - ciągu komunikacyjnego biegnącego Grota-Roweckiego jest projektowany tramwaj Borowska Szpital.

Tramwaj Borowska Szpital i TAT na Borowskiej

Trwa projektowanie linii tramwajowej od krańcówki na Świeradowskiej do pętli, która znajdzie się między szpitalem przy Borowskiej a nasypem kolejowym. Zgodnie z opiniami mieszkańców, odcinek nowej linii, który biegnie przez Borowską, będzie trasą autobusowo-Tramwajową (TAT).

Opis: Trasa tramwaju Borowska Szpital

Oznacza to, że buspas na Grota-Roweckiego będzie miał swoje przedłużenie za nasypem kolejowym. Pasażerowie będą mogli się tu przesiąść na tramwaj, albo jechać dalej autobusem na północ. Tramwaj ma wyjechać na nowe tory już w 2028 roku.

Kukuczki będzie mniej problematyczna

Przy okazji przebudowy Borowskiej na potrzeby trasy autobusowo-tramwajowej, wdrożone zostaną postulaty mieszkańców dotyczące skrzyżowania z ulicą Kukuczki. Jest ono problematyczne i generuje zatory.

Skrzyżowanie ma zostać przebudowane – będzie sygnalizacja, przejazd rowerowy i przejście dla pieszych. Szczegóły rozwiązania poznamy wraz z projektem tramwaju Borowska Szpital.

Koleją do centrum z przystanku Iwiny

Podczas konsultacji mieszkańcy postulowali również inwestycje, które ułatwiłyby im dotarcie do przystanku kolejowego Iwiny. Jest on dla zamieszkujących Jagodno jedynym przystankiem w okolicy, który umożliwia korzystanie z pociągów.

Opis: Mapa przedstawia zakres prac, które ułatwią dotarcie do stacji kolejowej Iwiny

– Zrealizujemy postulowane przez mieszkańców brakujące odcinki chodników oraz dróg, w szczególności ulicy Strawińskiego. To będzie inwestycja wspólna z deweloperem. W ramach rozszerzenia systemu Wrocławskiego Roweru Miejskiego w przyszłym roku będziemy zabiegać o lokalizację stacji WRM w pobliżu przystanku Iwiny w porozumieniu z gminą Siechnice – zapowiada Monika Kozłowska-Święconek.

Orawską rowerem na Gaj

Magistrat deklaruje, że spełni oczekiwania mieszkańców, budując powiązanie między ulicami Spiską a Orawską. Będzie ono służyć pieszym i rowerzystom. To element umowy z deweloperem. Ma powstać do 2026 roku, jako połączenie z Promenadą Krzycką.

Jeśli chodzi o bliżej nieokreśloną przyszłość (termin bowiem zależy od inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych), powstać może zupełnie nowa droga. – Nie wykluczamy, że w przyszłości, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, uda się stworzyć nowe powiązanie w śladzie linii kolejowej 285 na odcinku od ulicy Orawskiej do ulicy Grota-Roweckiego – ostrożnie zapowiada Monika Kozłowska-Święconek.

Docelowy układ komunikacyjny dla południa – trzy linie tramwajowe

Mieszkańcy, eksperci i władze miasta co do zasady są zgodni, że docelowy układ komunikacji zbiorowej w tej części miasta powinien opierać się na trzech trasach tramwajowych biegnących wzdłuż: ul. Buforowej, ul. Borowskiej i na Ołtaszyn (Wysoką).

Wspomagane one będą trasami autobusowymi, zwłaszcza w ciągu ul. Grota-Roweckiego oraz poprzecznymi korytarzami umożliwiającymi prowadzenie linii autobusowych.

Tramwaj na Jagodno czeka na uzgodnienia z kolejarzami, a buspas zacznie działać już w przyszłym roku. Na nim zostaną niedługo położone tory tramwajowe.

I etap tramwaju na Borowskiej, od Działkowej do nasypu, jest projektowany i ma powstać do 2028 roku. II etap, od Działkowej do Glinianej, jest przewidziany na początek lat 30.

Tramwaj na Ołtaszyn? Na razie autobus

Tramwaj na Ołtaszyn jest już dość starym pomysłem, ale jego powstanie blokuje ta sama linia kolejowa, co tramwaj na Jagodno – nr 285. Jednak jego budowę często postulowali mieszkańcy w trakcie konsultacji. Padła ze strony mieszkańców propozycja, żeby potraktować go etapowo – tak samo, jak tramwaj na Jagodno.

Przychylamy się do głosów mieszkańców. Proponujemy w pierwszym etapie - analogicznie do Jagodna - wydzieloną trasę autobusową, która kończyłaby się na istniejącej pętli przy ulicy Zwycięskiej. Żeby uruchomić proces projektowania trasy autobusowej wraz z nową pętlą musimy najpierw uzyskać zgodę PKP na przekroczenie torów kolejowych w poziomie i o taką zgodę wystąpimy.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności

Opis: Mapa przedstawia przebieg tramwaju do Wysokiej. Linią ciągłą zaznaczony jest I etap - buspas do pętli przy Zwycięskiej

Dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności jednocześnie mocno podkreśla, że nie oznacza to rezygnacji z trasy tramwajowej. – Planujemy ją zrobić łącznie z przedłużeniem do Wysokiej – zaznacza.

Inwestycją, która powstanie najszybciej, w przyszłym roku, jest droga dla rowerów wzdłuż ulicy Ołtaszyńskiej przy Torze Wyścigów Konnych.

Tramwajem przez Waligórskiego - mieszkańcy wymyślili nowy łącznik

Do takiej inwestycji magistrat zainspirowali mieszkańcy podczas konsultacji. Torowisko ma połączyć pętlę „Park Południowy” i pętlę „Krzyki” z uwzględnieniem tramwaju na Ołtaszyn. Tramwaj jadący Waligórskiego między tymi pętlami, docelowo powiązany z tramwajem (trasą autobusową) na Ołtaszyn, zapewniłby mieszkańcom szybki dojazd do pętli Krzyki, a z technicznego punktu widzenia uelastyczniłby obsługę zajezdni Borek.

Opis: Miasto zainspirowane głosami mieszkańców sprawdzi możliwości budowy torów tramwajowych, które połączą pętlę "Park Południowy" z pętlą "Krzyki"

– Taka inwestycja nie może się obyć bez porozumienia z konserwatorem zabytków, bo park Południowy, którego ulica Waligórskiego jest częścią, to zabytek. Wraz z trasą autobusowo-tramwajową moglibyśmy wykonać w wysokim standardzie brakujący odcinek Promenady Krzyckiej w obrębie parku – zauważa Monika Kozłowska-Święconek.

Tramwaj na Klecinę

Jeszcze tej jesieni miasto ogłosi przetarg na projekt tramwaju na Klecinę. Jego trasa rozpocznie się od linii biegnącej na Przyjaźni, którą teraz kursują tramwaje 7 i 17. Będą rozpatrywane dwa warianty przebiegu przez Krzyki, ale w obu dalsza część trasy ma przecinać północną część Kleciny i kończyć się na Oporowie, w sąsiedztwie ulic Kupieckiej i Karmelkowej. To połączenie da mieszkańcom nowe możliwości dojazdu do pętli „Krzyki”, która jest świetnie skomunikowana z wieloma częściami miasta.

Opis: Rozważane są dwie trasy tramwaju na Klecinę

Dwa główne problemy na razie bez rozwiązania

Magistrat nie ma wpływu na brak ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia (teraz tranzyt kierowany jest na Ołtaszyn) oraz na przebudowę torów kolejowych przecinających południe miasta. Oba tematy miasto monitoruje, konsultuje, wspiera inwestorów i nic więcej nie może zrobić.

Wschodnia Obwodnica Wrocławia rozwiąże część problemów. Ale kiedy?

Wschodnia Obwodnica Wrocławia (WOW) kończy się na rondzie na wysokości Grota-Roweckiego. Kierowcy zjeżdżają z obwodnicy właśnie na Ołtaszyn, nawet jeśli osiedle nie jest celem ich podróży. Przez i tak zapchane ulice przetacza się tranzyt, istotnie pogarszając sytuację.

Budowa brakującego odcinka od Grota-Roweckiego do węzła Auchan jest mocno opóźniona. W tym momencie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, prowadząca tę marszałkowską inwestycję, ma rozpisany przetarg na budowę – złożone są oferty, które przekraczają limit finansowy założony przez marszałka.

Władze miasta nie mają wpływu na decyzję. – Czekamy na nią i mamy nadzieję na rozstrzygnięcie przetargu – informuje Elżbieta Urbanek, dyrektorka Departamentu Infrastruktury i Transportu.

Wykonawca, po podpisaniu umowy, będzie miał 30 miesięcy na realizację zadania. Jeśli umowa zostanie podpisana w I kwartale przyszłego roku, to obwodnica powinna zostać oddana do użytku pod koniec 2027 roku.

Tory kolejowe to bariera. Nieprędko trafią na nasyp

Zarówno kierowcy, jak i pasażerowie komunikacji miejskiej, narzekają na korki, które tworzą się przed opuszczonymi rogatkami na przejazdach kolejowych przez Zwycięską, Grota-Roweckiego, Buforową oraz na zwężeniu ulicy pod wiaduktem na Borowskiej. Przebiega tędy Towarowa Obwodnica Kolejowa oraz linia nr 285.

Rozwiązania kolejowe na południu oraz związane z całym Wrocławskim Węzłem Kolejowym to temat PKP. Wiemy, jak kluczowe są to kwestie dla poprawy sytuacji na południu, dlatego aktywnie uczestniczymy w całym procesie inwestycyjnym, który przygotowują PKP.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności

PKP Polskie Linie Kolejowe deklarują, że do końca roku rozstrzygną przetarg na projekt przeniesienia linii 285 na nasyp kolejowy oraz że do końca roku gotowy będzie dokument strategiczny dla rozwoju całego węzła kolejowego.

– Liczymy, że tory kolejowe linii 285 blokujące budowę połączeń tramwajowych na Ołtaszyn, Partynice do Wysokiej oraz na Jagodno, zostaną w końcu przebudowane na bezkolizyjne, co umożliwi poprowadzenie tras tramwajowych do południowych osiedli Wrocławia – dodaje dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności.

Obecnie nie pozostaje nic innego, jak czekać na informacje z PKP PLK. Przede wszystkim na realny scenariusz działań, przetargów, terminów prac. Jedna na razie niestety jest pewne – nawet, jeśli PKP zrealizują wszystkie postulaty mieszkańców i magistratu, to zajmie im to lata. To poważne i drogie inwestycje.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl