A4 do rozbudowy, czy budowy od nowa? Jest przetarg na analizę

Autostradę A4 Wrocław – Krzyżowa: rozbudować czy budować w nowym przebiegu? Zastanawia się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i ogłasza przetarg na wykonanie analiz ekonomicznych i technicznych na ten temat.

  • Dolnośląski odcinek autostrady A4


Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła dzisiaj (17 grudnia) przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno–ekonomiczno–logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową.

– Zadaniem projektantów będzie przeanalizowanie możliwych wariantów kompleksowych działań, mających na celu poprawę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości i funkcjonalności dolnośląskiego odcinka autostrady A4 – mówi Magdalena Szumiata, rzecznik prasowa GDDKiA.

Termin składania ofert w przetargu mija 22 stycznia 2019 r. Komisja przetargowa po zweryfikowaniu ofert wskaże najkorzystniejszą. Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą to druga połowa kwietnia 2019 r. (przy założeniu, że nie będzie odwołań). Wykonawca na realizację dokumentacji będzie miał 270 dni.

Przeanalizowane mają zostać minimum trzy warianty 

Wariant 1 – Rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny);

Wariant 2 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych;

Wariant 3 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

Historia Autostrady

Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy  odcinek  autostradowy w Polsce. Wybudowany  został w latach  30. XX wieku.

(Budowa autostrady A4 w latach 30. XX wieku. fot. fotopolska.eu)

Autostrada A4 na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. W szczególności nie posiada pasa awaryjnego (pas awaryjny  występuje tylko na krótkich odcinkach), a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Ponadto na autostradzie brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych. Z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami  dochodzi  do  100 tys. pojazdów na dobę. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe zatory drogowe.

Zgłoś uwagę