Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS to pierwszy polski e-urząd, który został uruchomiony w 2012 r. Od tego czasu system ten był stale rozbudowywany, dzięki czemu coraz więcej spraw związanych z ZUS można załatwić online. Jednak wygląd ekranów i logika działania platformy nie zmieniły się od początku.
Potrzebne gruntowne zmiany
Jak twierdzi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku, PUE ZUS wymaga dużych, gruntownych zmian.
Nowy ekran logowania
Już w sierpniu użytkownik, który będzie chciał zalogować się na PUE ZUS, zobaczy nowy ekran logowania. Pojawią się też nowe elementy, dzięki którym portal będzie bezpieczniejszy. Między innymi hasło będzie musiało składać się z co najmniej 12 znaków i dlatego po zalogowaniu system poprosi o zmianę hasła. Użytkownik, który poda login i hasło, będzie musiał potwierdzić logowanie kodem weryfikacyjnym. Otrzyma go SMS-em lub e-mailem.
Zmiany wprowadzane będą stopniowo
W kolejnym kroku użytkownik będzie mógł wybrać konto, z którego chce korzystać, zanim przejdzie do załatwiania spraw w ZUS. Może to być konto indywidualne, przedsiębiorcy albo pełnomocnika. Jeśli wybrane zostanie konto indywidualne, nastąpi przejście do widoku PUE i będzie można wybrać rolę ubezpieczonego, świadczeniobiorcy albo rolę ogólną.
System musi też być na bieżąco dostosowywany do zmian w przepisach prawa, co ma zawsze najwyższy priorytet. Ważne będą także reakcje klientów na wprowadzane innowacje, a etapowe wdrażanie nowych rozwiązań pozwoli dokładnie przyjrzeć się tym reakcjom i opracować ewentualne dalsze usprawnienia.
Skonsultowane z przedsiębiorcami
Jeszcze w tym roku planowane są zmiany w rejestracji konta na eZUS i w procesach powiązanych z logowaniem, np. przy przypomnieniu loginu. Trwają też prace nad ulepszeniami profilu płatnika składek.
Klienci posiadający aktywne profile zaufane na PUE ZUS
Wrocław: w 2023 r. - 220 tys. - w 2013 r. – 1,5 tys.
Dolny Śląsk: w 2023 r.- 458 tys. – w 2013 r. - 3830
Polska: w 2023 r. - 4,8 mln. – w 2013 r. - 46 tys.