Sektor nowoczesnych usług biznesowych zatrudnia w Polsce ponad 400 tys. osób i jest jednym z najbardziej różnorodnych pod względem pracowników. 93 proc. działających w Polsce centrów usług dla biznesu zatrudnia obcokrajowców. W sektorze pracują przedstawiciele pięciu pokoleń, a udział kobiet w ogólnym zatrudnieniu wynosi 53 proc. Umiejętność świadomego zarządzania różnorodnością, włączająca kultura organizacyjna i miejsca pracy, tworzone z myślą o poszanowaniu indywidualnych różnic są niezbędne do utrzymania przewagi konkurencyjnej na międzynarodowym rynku i pozyskiwania zagranicznych inwestorów.
Różnorodność zespołu jest wielką siłą
Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych, ABSL, od lat zwraca uwagę, że budowanie innowacyjnej, konkurencyjnej i atrakcyjnej dla inwestorów gospodarki wymaga poszanowania dla różnorodności w wielu wymiarach w tym m. in. wieku, płci, doświadczenia czy też kapitału kulturowego.
Blisko 14 proc. pracowników to cudzoziemcy
Wielokulturowość jest cechą charakterystyczną sektora usług biznesowych w Polsce. Pracownicy z zagranicy stanowią blisko 14 proc. wszystkich zatrudnionych. Pochodzą z 50 państw i świadczą usługi łącznie w 36 językach, przy czym średnio w jednym centrum używa się siedmiu języków. Istotnym czynnikiem budującym różnorodność jest również struktura wieku. Największą grupę (46 proc.) stanowią osoby w wieku 27-34 lata.
Sektor jest również zróżnicowany pod względem płci. Ponad połowa wszystkich pracowników to kobiety. W przypadku stanowisk kierowniczych na poziomie lidera zespołu udział kobiet wynosi 46 proc, a w przypadku kierownictwa wyższego szczebla – 39 proc. Poziomy te są znacznie wyższe niż w innych obszarach polskiej gospodarki i utrzymują się na stałym poziomie w ciągu ostatnich trzech lat.
Duże znaczenie ma odpowiednia komunikacja
ABSL w swojej „Deklaracji różnorodności i włączania” uznaje dbanie o pełen szacunku, włączający język, który nikogo nie dyskryminuje, za jeden z kluczowych aspektów inkluzywnej kultury organizacyjnej. Pracodawcy oraz organizacje zrzeszone w Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych deklarują, że we wszystkich swoich działaniach kierują się zasadą równego traktowania w miejscu pracy, bez względu na narodowość, niepełnosprawność, orientację seksualną, płeć, pochodzenie etniczne, przekonania polityczne, rasę, religię, tożsamość płciową, wiek, wyznanie, formę zatrudnienia, a także inne przesłanki narażające na zachowania wykluczające.
Z ankiet zrealizowanych na potrzeby rocznego raportu ABSL wynika, że blisko 80 proc. firm uwzględnia różnorodność i inkluzywność w swojej strategii biznesowej. Jednocześnie z prowadzonych przez ABSL analiz wynika, że jakość życia – zarówno dobrostan pracowników jak i otoczenie, odgrywają rosnącą rolę przy pozyskiwaniu inwestycji. Z perspektywy inwestorów niezwykle ważna jest atrakcyjność i wizerunek miast, przekładająca się na zdolność do przyciągania pracowników z kraju i świata.
Potrzebna współpraca biznesu, NGO i miasta
We Wrocławiu w obchodach zorganizowanych w Business Garden udział wziął m.in. wiceprezydent Wrocławia, Jakub Mazur.
Wrocław jest jednym z trzech największych ośrodków usług biznesowych w Europie Środkowo-Wschodniej. W stolicy Dolnego Śląska działa obecnie 208 centrów usług, które zatrudniają 59 500 osób. W latach 2017-2022 odnotowano 8 proc. wzrost zatrudnienia co oznacza utworzenie blisko 19 000 nowych miejsc pracy w ciągu 5 lat.
Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych zrzesza ponad 220 największych światowych firm, zatrudniających obecnie w Polsce ponad 400 tys. osób. Aż 1,7 tys. centrów usług, rozproszonych w ponad 80 lokalizacjach, tworzy prężny sektor wspierający rozwój gospodarczy m. in. dzięki innowacyjnym rozwiązaniom wdrażanym przez międzynarodowe korporacje. Jego celem jest budowanie atrakcyjnych i zrównoważonych ekosystemów, które dzięki pozytywnemu zaangażowaniu stworzą nowe miejsca pracy i w sposób odpowiedzialny będą rozwijać inwestycje i biznes w lokalnych społecznościach.