Magdalena Najborowska-Pacamaj, Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu, zaprasza do kontaktu od pon. do pt. w godz. 8.00-15.30 pod numerem 71 777 79 02 lub e-mailem: brk[at]um.wroc.pl, strona internetowa www
O jakich trzech zasadach powinien pamiętać konsument podczas robienia zakupów?
Magdalena Najborowska-Pacamaj, miejski rzecznik konsumentów we Wrocławiu: – Pierwsza: pamiętajmy o dowodzie zakupu. Druga: oglądajmy towar, czy nie jest uszkodzony. Trzecia: każdy zakupiony produkt objęty jest dwuletnim okresem odpowiedzialności sprzedawcy, co obejmuje również towary z wyprzedaży. Ta odpowiedzialność, oprócz dobrowolnej gwarancji, zabezpiecza kupującego na wypadek wykrycia wad rzeczy.
Czytaj także: Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu
W ciągu ostatnich kilku lat liczba interwencji miejskiego rzecznika konsumenta we Wrocławiu wynosiła od 15 do 20 tys. spraw rocznie. Jak wygląda statystyka za rok 2020?
– Pracownicy biura udzielili bezpłatnej pomocy prawnej telefonicznie i osobiście 7501 konsumentom. Mniejsza liczba zgłoszeń wynikała z wyłączenia biura w marcu 2020 z bezpośredniej obsługi mieszkańców ze względu na ogłoszony stan epidemiologiczny. Jednocześnie odnotowaliśmy znaczny wpływ spraw za pośrednictwem platformy e-PUAP. Był on wyższy o ponad 93 proc. względem 2019 roku. Osobiście bardzo mnie cieszy, że konsumenci kontaktują się za pośrednictwem drogi elektronicznej. Przyspieszyła wymiana informacji, co pozwoliło zaoszczędzić konsumentom ich cenny czas.
Z raportów rocznych wynika, że najwięcej zgłoszeń konsumenckich dotyczy umów sprzedaży, czyli reklamacji zakupionych towarów. Kiedyś najczęściej były to buty. Z jakimi towarami teraz mają problemy wrocławianie?
– Umowa sprzedaży w dalszym ciągu króluje w naszych statystykach. Można powiedzieć, że ostatni, pandemiczny rok przyniósł niewielką zmianę w zakresie zgłaszanych spraw i obecnie wrocławscy konsumenci najczęściej reklamują sprzęt RTV i AGD. To może wynikać z faktu, że jesteśmy mniej mobilni w codziennym życiu, co przekłada się na rodzaj kupowanych towarów i składanych reklamacji. Duża zmiana dotyczy również trybu nabywania rzeczy, który w przeważającej mierze dokonywany jest przez internet.
Właśnie – internet. Robienie zakupów w sieci to zawieranie umowy na odległość. O czym powinniśmy wtedy pamiętać?
– Najogólniej ujmując temat zakupów towarów i usług, niezależnie od tego, czy jest to zakup stacjonarny w sklepie czy przez internet, każdy z nas powinien wiedzieć: co kupuje, od kogo, za ile i kiedy rzecz zostanie mu wydana. Jeśli nie znamy odpowiedzi choćby na jedno z tych kwestii, odstąpmy od zakupu, bo transakcja niesie za sobą ryzyko utraty pieniędzy, a nawet danych osobowych. Pamiętajmy też, że każdemu kupującemu, co do zasady, przysługuje tzw. prawo do namysłu – w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki może odstąpić od umowy i zwrócić towar.
Na jaki rodzaj usług konsumenci skarżą się teraz najczęściej?
– Dużo problemów mają teraz z umową przewozu. Oczywiste jest, że zakup przez internet ma związek z usługą przewozu rzeczy. Sprawdzajmy towary przy kurierze i przed zakończeniem odbioru z paczkomatu. Proszę pamiętać, że niezmiernie trudno reklamować uszkodzenie mechaniczne rzeczy, szczególnie gdy opakowanie jest w stanie naruszonym.