wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

13°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 03:55

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. Nowa Nysa będzie z Wrocławia. Drugie życie znanej marki motoryzacyjnej

Ostatnia Nysa zjechała z taśmy produkcyjnej prawie 30 lat temu. Teraz powraca. Legendarną markę samochodową reaktywował wrocławianin Robert Smirnow. Lekkie, elektryczne dostawczaki powstają w zakładzie przy ulicy Szczecińskiej. Są już jeżdżące prototypy, za 2 lata samochody mają trafić na rynek. To, co widzicie na zdjęciach, nie jest jeszcze docelowym wyglądem auta. Trwają prace projektowe nad jego kabiną.

Reklama

Robert Smirnow prowadził od lat serwis samochodowy Smirnow Truck. W lutym 2014 roku założył firmę Nysa Zakład Pojazdów S.A. Nabył prawa do marki Nysa, a dzięki dwóm dotacjom z UE (na łączną kwotę kilkunastu milionów), rozwinął zakład i skonstruował elektrycznego dostawczaka. Kilka dni temu nowa Nysa zadebiutowała na targach Poznań Motor Show.

Nowa Nysa z Wrocławia – co to za auto?

Nowe auto ma modułową konstrukcję, pozwalającą na m.in. zamontowanie różnej liczby baterii. W podstawowej wersji (dwie baterie o masie po 97 kg oraz o pojemności po 33 kWh każda), jego zasięg dochodzi do 250 km na jednym ładowaniu. Można zainstalować ich więcej – zwiększając zasięg, kosztem ładowności.

Z zabudową skrzyniową i dwiema bateriami, ładowność Nysy będzie się kształtować na poziomie od 1200 do około 2000 kg, z kolei z zabudową furgonową od około 1100 do 1750 kg. Samochód wyposażono w elektryczny silnik o mocy 185 KM.

Galeria zdjęć

Samochód przeznaczony jest głównie do wykorzystania w miastach

Dzięki cichobieżności i ograniczonym wibracjom – może wykonywać pewne zadania transportowe w godzinach pozaszczytowych, w tym nocnych. Takie jak np. dostawy do sklepów, restauracji bądź automatów paczkowych (co z kolei może przełożyć się na pewne zmniejszenie ruchu w godzinach szczytu).

Firma planuje także rozwinąć ofertę o wynajem, w modelu per-pay-use – pay-per-mile, tak by każdy kto tego potrzebuje, mógł skorzystać z elektrycznego dostawczaka bez konieczności jego kupowania.

Wiele komponentów i rozwiązań konstrukcyjnych to polska produkcja

Silnik elektryczny pochodzi od Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny. Baterie wyprodukowała Grupa WB, znana z rynku zbrojeniowego. Jednobiegowa przekładnia, sygnowana jest przez amerykańską markę BorgWarner, ale pochodzi z polskiego zakładu produkcyjnego – dokładnie z fabryki BorgWarner Mobility Poland sp. z o.o. w Błoniu koło Warszawy. Do powstania nowego auta przyczyniła się także współpraca z uczelniami, w tym z Politechniką Wrocławską.

Prawdziwym hitem Nysa Zakład Pojazdów może okazać się elektryfikacja dostawczaków spalinowych

Wrocławska firma przygotowuje się do konwersji na elektryki używanych aut dostawczych dwóch znanych marek. Zgodnie z obecnymi szacunkami, przerobienie na elektryczny 5-letniego samochodu spalinowego będzie w Nysie o 50 proc. tańsze niż zakup zupełnie nowego auta elektrycznego. Może zainteresować to wiele małych firm (np. budowlanych).

Zwłaszcza, że po 2035 roku na obszarze UE zarejestrować będzie można już tylko samochód bezemisyjny – np. elektryczny lub wodorowy.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl