Ponad 270 uczniów wrocławskich szkół średnich uczyło się tej trudnej sztuki w ramach projektu „Efektywna prezentacja”, realizowanego w ramach Programu Edukacja przedsiębiorczości przez ekspertów Fundacji Garaż. Podczas warsztatów młodzi adepci na rasowych mówców poznali techniki autoprezentacji, zasady argumentacji, konstrukcji wypowiedzi oraz całego wystąpienia. Nauczyli się wysupływać z gąszczu myśli te elementy, które wyróżnią ich pomysł wśród innych, a także zwięźle i entuzjastycznie przekazywać je słuchaczom. Ważne było również pokonanie tremy i oswojenie się z publicznością, która miała prawo zadawać pytania.
12 najlepszych prezentacji (po jednej z każdej klasy biorącej udział w projekcie) zostało zaprezentowanych podczas uroczystej gali w auli Zespołu Szkół Ekonomiczno – Administracyjnych we Wrocławiu. Poziom wystąpień był bardzo wysoki i czasami można było zapomnieć, że na scenie nie stoi doświadczony przedsiębiorca czy polityk, ale uczeń szkoły średniej.
Elevator pitch
Projekt inspirowany był elevator pitch, czyli tzw. „przemowami w windzie”. Chodzi tu o to, by w krótkim czasie dokonać prezentacji osoby, firmy, projektu, pomysłu, usługi lub produktu. I to w sposób skuteczny, a więc interesujący dla potencjalnego inwestora. Prezentacja taka musi być zatem nie tylko zwięzła, ale i przekonująca.
Umiejętność efektywnej prezentacji uczniowie wykorzystają już wkrótce – na maturze. Zaraz potem będą się starać o pracę i przekonywać pracodawcę, że są jego najlepszą inwestycją, lub wybiorą się na studia, gdzie będą prezentować wyniki realizowanych przez siebie projektów. Część z nich założy własny biznes i ich chlebem powszednim stanie się kontakt z klientem i przekonywanie go do sprzedawanych produktów. W każdym z tych miejsc efektywna prezentacja leży u podstaw sukcesu. Dla jednych to sztuka, dla innych rzemiosło, które warto poznać i przećwiczyć.