City Port – Port Miejski Wrocław: co tam powstanie
Wrocławska pracownia projektowa BCM Architekci Sp. z o.o. opracowała masterplan dla terenu portu miejskiego przy ul. Kleczkowskiej, na którym ma powstać City Port. Koncepcję rewitalizacji przygotowano na zlecenie właściciela tego terenu – Fermy Drobiu Woźniak i ATC Development.
Zaprezentowane wizualizacje robią wrażenie: poprzemysłowy teren zmienia się tam w nowoczesne, zielone osiedle nad Odrą z mariną, parkiem, restauracjami, bulwarami, szkołą i przedszkolem. Te plany pokazują, że inwestor chce wykorzystać nabrzeża tak, jak to się robi w Amsterdamie czy Hamburgu. Nabrzeża Odry już zmieniają się na Popowicach gdzie powstaje jedna z największych nadodrzańskich inwestycji mieszkaniowych.
Wielki kompleks wielofunkcyjny City Port Wrocław. Zielone osiedle nad Odrą z mariną, parkiem, restauracjami, bulwarami, szkołą i przedszkolem
Galeria zdjęć
City Port ma powstać na terenie 35 ha i ze względu na wielkość to długofalowa inwestycja. Zuzanna Bińczyk zaznacza, że wymaga ona zarówno ze strony inwestora, jak i miasta podjęcia wspólnych kroków zmierzających do realizacji tego założenia.
Prace projektowe i budowlane przy rewaloryzacji budynków historycznych na terenie portu trwają od kilku lat, zgodnie z otrzymanym przez inwestora Fermy Drobiu Woźniak Sp. z o.o. pozwoleniem na budowę. Miasto Wrocław natomiast wydało w ostatnim czasie decyzję środowiskową dla inwestycji mieszkaniowej stanowiącą drugi etap realizacji całości założenia City Portu oraz podjęło uchwałę o przystąpieniu do opracowywania miejscowego planu dla całego tego terenu wraz z terenami okolicznymi podejmując kolejne kroki w stronę zmiany terenu przemysłowego na otwarty dla wrocławian.
Na Kleczkowie ma być jak w Hamburgu i Amsterdamie: City Port w centrum Wrocławia
– City Port jest zlokalizowane, mimo otoczenia z większości stron rzeką i kanałem portowym, w ścisłym centrum miasta. Jak na tę lokalizację zaprojektowany został bardzo wysoki współczynnik zieleni stanowiący około 50 proc. całości zagospodarowania mając na uwadze stworzenie nowej, bardziej przyjaznej przestrzeń dla mieszkańców tego osiedla oraz wszystkich mieszkańców Wrocławia, którzy będą ją odwiedzać, w różnej formule. Zważając na fakt, iż istniejące osiedla zlokalizowane wokół są zabudowane bardzo zwartą tkanką miejską, zabudową kamieniczną, gdzie tej zieleni jest niewiele dodatkowo zaprojektowany został park o powierzchni ponad 3 hektarów – wylicza Zuzanna Bińczyk.
Galeria zdjęć
Wrocławska architektka zwraca uwagę, że do zachowania pozostawiono obiekty zabytkowe w postaci suwnicy bramowej oraz żurawia Koguta (nazwa potoczna), które mogą stanowić dodatkową atrakcję a przede wszystkim są świadectwem historii portu.
- Renowacja żurawia Koguta jest możliwa dzięki nawiązaniu przez inwestora współpracy z Otwartym Muzeum Techniki, które otrzymało zlecenia na projekt jego renowacji. Projekt został złożony u Miejskiego Konserwatora Zabytków i czeka na uzgodnienie, bez którego niszczejącego obiektu nie można poddać renowacji. Nowa zabudowa będzie stanowić oprawę dla obiektów i budynków historycznych – dodaje Z. Bińczyk.
W City Port powstanie około 20 budynków mieszkalnych i kilka usługowych, głównie 6-8 kondygnacyjnych. Na nowym osiedlu przewidziano zespół szkolno-przedszkolny wraz z zespołem boisk. W planach jest także przystanek tramwaju wodnego.
City Port – tak prezentuje się wizja inwestorska
Plany i wizualizacje to na razie wizja inwestorska. Obecnie zgodnie z ustaleniami obowiązującego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia na tym obszarze, nie dopuszczona jest nowa zabudowa mieszkaniowa. Jak będzie w przyszłości na razie nie wiadomo. Obecnie przygotowywany jest dla tego rejonu miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który będzie uzgadniany m.in. ze służbami konserwatorskimi.