François Couperin, Jean-Baptiste Lully, Marc-Antoine Charpentier, Jean-Philippe Rameau. Wybitni francuscy kompozytorzy doby baroku. Ich utwory będą wykonane podczas Akademii Francuskiej, wyjątkowej imprezy, która rozpoczyna się 28 lutego i potrwa do 3 marca w NFM i bazylice św. Elżbiety.
Zaprosiliśmy do Wrocławia wybitnych znawców francuskiej muzycznej kuchni, aby wraz z nimi smakować repertuar nie zawsze oczywisty, a na pewno przełamany nieoczekiwanymi powiązaniami.Jarosław Thiel, szef Wrocławskiej Orkiestry Barokowej i Akademii Francuskiej
Inauguracja wyjątkowo w bazylice św. Elżbiety
Nie będzie brakowało fantastycznych wieczorów. Począwszy od inauguracji – wyjątkowo nie w gmachu Narodowego Forum Muzyki, choć jest tu świetny instrument organowy, ale w bazylice św. Elżbiety. Zrekonstruowano tam przepiękne barokowe organy Michaela Englera.
Dziś stylizowany na XVIII-wieczny instrument zachwyca organmistrzów z całej Europy. Utwory Bacha i francuskich kompozytorów zagra w środę 28 lutego o 19.00 francuski organista Bernard Foccroulle.
Jakub Józef Orliński w NFM
Także w środę 28 lutego (ale o 20.00 już w gmachu Narodowego Forum Muzyki) wyjątkowy koncert towarzyszący Akademii Francuskiej. Towarzyszący, ponieważ nie będzie w programie wieczoru muzyki francuskiej. Usłyszymy natomiast utwory, które Francuzów poruszyły, m.in. Stabat Mater Pergolesiego, którym zachwycał się sam Jean-Jacques Rousseau.
Il Giardino d'Amore pod dyrekcją Stefana Plewniaka będzie towarzyszył dwojgu solistów – Jakubowi Józefowi Orlińskiemu, kontratenorowi, którego właściwie nie trzeba przedstawiać, ma na świecie setki fanów oraz sopranistce Aphrodite Patoulidou. Obok Pergolesiego w programie też m.in. utwory Händla.
Francuzi zachwycają Anglików
Skip Sempe, wraz z muzykami Capriccio Stravagante i uczestnikami kursów mistrzowskich, spróbuje odtworzyć reprezentacyjną orkiestrę Ludwika XIV - Les Vingt-quatre Violons du Roy - zaglądając także do Londynu, gdzie jak w zwierciadlanym odbiciu działało The King’s 24 Violins.Jarosław Thiel, szef Wrocławskiej Orkiestry Barokowej i Akademii Francuskiej
Słynny barokowy zespół Capriccio Stravagante zaprezentuje w Narodowym Forum Muzyki repertuar, jaki grała istniejąca przez 135 lat legendarna francuska orkiestra królewska, czyli Les Vingt-quatre Violons du Roy. Zespół z dworu Ludwika XIII, a potem Ludwika XIV był do tego stopnia znany i ceniony, że w Anglii stworzono jego kopię pod nazwą Twenty-four Violins.
W programie wieczoru 29 lutego o 19.00 utwory zarówno francuskich mistrzów baroku, jak Jeana-Baptiste'a Lully'ego, jak i angielskich, jak Henry Purcell.
Viola da gamba ma moc uwodzenia
Ten, kto kiedykolwiek oglądał film „Wszystkie poranki świata” nigdy nie zapomni ani brzmienia violi da gamba, ani nazwisk dwóch kompozytorów, którzy są bohaterami obrazu – Mistrza de Saint Colombe i Marina Marais, którzy w grze na violi osiągnęli prawdziwe szczyty.
W sobotę 2 marca o 16.00 w Narodowym Forum Muzyki seans wyjątkowego dzieła, w którym wybrzmiewa genialna muzyka obu wspomnianych twórców.
Z kolei o 19.00 także 2 marca wyjątkowy koncert będący ciekawym rozdziałem do historii muzyki, bo przedstawiający pierwsze utwory pisane już na wiolonczelę, która wyparła violę da gamba. Wybitnym muzykiem był w I połowie XVIII wieku Jean Barrière.
Posłuchamy, jak zaczął się zmierzch popularności violi da gamba. W świat niezwykłych sonat byłego gambisty i pierwszego wielkiego francuskiego wirtuoza wiolonczeli, Jeana-Baptiste’a Barriere’a, wprowadzi nas zespół Les Basses Reunies prowadzony przez Bruno Cocseta.Jarosław Thiel, szef Wrocławskiej Orkiestry Barokowej i Akademii Francuskiej
Pogrzeb Jeana Rameu – co mogło być wówczas grane
Na finał Akademii Francuskiej w NFM niespodzianka – rekonstrukcja oprawy muzycznej nabożeństwa żałobnego jednego z największych mistrzów francuskiego baroku – Jeana-Philippe’a Rameau.
Główne ceremonie żałobne odbyły się 27 września 1764 roku w paryskim oratorium księży filipinów. W stolicy Francji odbyły się później jeszcze dwa podobne nabożeństwa, a uroczyście opłakiwano go również w Awinionie, Dijon, Marsylii, Orleanie oraz Rouen.
Podstawą uroczystości jest Messe des morts Jeana Gilles’a - w ciągu XVIII stulecia utwór ten wybrzmiewał, towarzysząc pożegnaniom wielu prominentnych osób.Jarosław Thiel, szef Wrocławskiej Orkiestry Barokowej i Akademii Francuskiej
Wystąpią soliści, Chór NFM i Wrocławska Orkiestra Barokowa pod dyrekcją Skipa Sempégo.
Początek 3 marca o 18.00 w NFM.
Bilety na Akademię Francuską kosztują 10-70 zł, najdroższe są (120 do 280 zł) na koncert z udziałem Jakuba Józefa Orlińskiego 28 lutego. Kupimy je na stronie, albo w kasie NFM.