Nagrodzona przez „Diapason” płyta była nagrywana latem 2023 i zimą 2024 roku w Narodowym Forum Muzyki pod dyrekcją Lionela Sowa. To francuski dyrygent chóralny odmienił Chór NFM, sukcesywnie i rzetelnie pracując nad jego bogatym brzmieniem, poszerzeniem repertuaru, cyzelowaniem stylu.
Efekty są fenomenalne, co słyszymy nie tylko podczas koncertów samego Chóru NFM, ale również w trakcie koncertów, gdzie formacja towarzyszy orkiestrze i solistom.
Muzyczny „taniec śmierci” – fenomenalnie zaśpiewany
Na płycie „Dance of Death” posłuchamy utworów wokół leitmotivu danse macabre (tańca śmierci), jaki obserwujemy w sztuce już od późnego średniowiecza. Lionel Sow sięgnął po Totentanz, kompozycje Hugo Distlera (1908-1942), w których twórca sięgnął po czternaście epigramatów słynnego śląskiego poety Angelusa Silesiusa ze zbioru Cherubinowy wędrowiec, są tu także Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen Johannesa Brahmsa (1833-1897), czy O Tod, wie bitter bist du Maksa Regera (1873-1916).
Ciekawym uzupełnieniem chóralnej muzyki okazuje się też Bachowska Sarabanda z Partity a-moll na flet solo, którą wykonuje solista NFM Filharmonii Wrocławskiej Jan Krzeszowiec.
Nagroda „Diapason” – pochwały dla wrocławskiego chóru
W swojej recenzji płyty „Dance of Death” krytyk Benoît Fauchet napisał, że polski chór urzeka od początku do końca powagą, jaką nadaje niekiedy archaicznym zdaniom z Totentanz Distlera, zamieniając je w żywą, pełną czułości medytację.
"Cóż za piękno wykonania a cappella łączącego gęstość i estetyczny blask! […] Sow i Chór NFM osiągają tu wyżyny, które kiedyś stały się udziałem Reussa z RIAS Kammerchor w Berlinie czy Rademanna z Chórem NDR w Hamburgu."
Z nagrodą magazynu „Diapason” wiąże się koncert galowy laureatów, który zaplanowano na 16 stycznia 2026 r. w Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu.