Festiwal dla spragnionych nowej muzyki
Festiwal Musica Electronica Nova powstał w 2005 roku jako impreza środowiska skupionego wokół Studia Kompozycji Komputerowej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, ale przez kolejne lata wyewoluował do rangi jednego z najważniejszych cyklicznych wydarzeń podczas których prezentuje się muzykę elektroakustyczną.
O rosnącym prestiżu MEN świadczyły także wybory kolejnych dyrektorów artystycznych (byli wśród nich kompozytorzy Stanisław Krupowicz, Rafał Augustyn, Elżbieta Sikora) – obecnie tę funkcję pełni także kompozytor, Francuz o polskich korzeniach Pierre Jodlowski, silnie związany z paryskim środowiskiem elektroakustycznym.
„Jest rzeczą pierwszorzędnej wagi, aby festiwal pokazując to, co w muzyce elektroakustycznej technologicznie najnowsze, ukazywał jedynie to, co jest efektem autentycznego i oryginalnego procesu twórczego opartego na rzetelnym rzemiośle kompozytorskim, na wiedzy i nietrywialnych umiejętnościach w posługiwaniu się komputerem” – pisał Stanisław Krupowicz, pierwszy szef artystyczny Musica Electronica Nova w książeczce programowej pierwszej edycji festiwalu w 2005 roku.
W muzyce elektroakustycznej obecność człowieka jest konieczna
Przez dwadzieścia lat zmieniło się bardzo wiele, technologia mocno się rozwinęła, ale czynnik ludzki, owa „Obecność(i)” z festiwalowego motta Pierre Jodlowskiego pozostaje kluczowa.
Pisząc o występach dwóch znanych formacji, które specjalizują się w muzyce elektroakustycznej szef artystyczny podkreśla, że oba składy „łączy biegłość w integrowaniu najbardziej zaawansowanych technologii ze świadomością ich kruchości i ulotności. Po raz kolejny zatem – czynnik ludzki jest najpewniej tym, co buduje energię na scenie”.
A w tym roku Jodlowskiego interesuje szczególnie AI, która, jak pisze kompozytor, (rzekomo) miałaby zastąpić część ludzkich działań lub myśli.
„Nie możemy jednak uznać pojawienia się AI za aż tak głęboką zmianę w naszych kulturach, ponieważ w większości przypadków sztuczna inteligencja oznacza po prostu zarządzanie wielkimi zasobami danych w sposób udoskonalony, lecz pozbawiony jakiejkolwiek autonomii lub samoświadomości. Mimo to prawdą jest, że zostaliśmy świadkami początku zupełnie nowej ery w relacjach między ludzkością a maszynami” – zauważa Pierre Jodlowski.
Musica Electronica Nova 2025 – kogo posłuchamy
Podczas 12. edycji festiwalu nie zabraknie rozmaitych projektów dla zainteresowanych rozwojem muzyki eletroakustycznej
- projekty solowe (z udziałem m.in. Małgorzaty Walentynowicz, Gośki Isphording)
- projekty z udziałem orkiestry i Chóru NFM
- instalacje 21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025 Qualia (plus koncert-instalacja performatywna przygotowana we współpracy z Centrum Sztuki Wro)
- cykl Akusma Forum (poświęcony muzyce elektroakustycznej i nowym odkryciom na scenie międzynarodowej)
- dwa taneczne widowiska z projekcjami wideo i interaktywną grą świateł
- dwa zespoły z muzycznej elity scen Europy (Black Page Orchestra z Wiednia i Ensemble Vortex z Genewy)
- projekt Des Éclats francuskiego performera Hervé Biroliniego (artysta skonstruował zestaw 16 cewek Tesli – generatorów widzialnych wyładowań elektrostatycznych – których pole elektryczne wchodzi w swego rodzaju dialog z sieciami neuronowymi, a podczas prezentacji obserwujemy błyskawice kształtujące stały przepływ energii wokół performera, jego ciała i gestów).
Musica Electronica Nova 2025 – poleca Pierre Jodlowski, szef artystyczny
- Black Page Orchestra
- Orchestra & Electronics
- Ensemble Vortex
Polecane przeze mnie trzy koncerty cechuje wielka różnorodność w odniesieniu do tego, czym dzisiaj jest muzyka współczesna.
Na każdym z tych koncertów zaprezentowane zostanie różne użycie elektroniki, w tym dźwięki elektroniczne w technice wielokanałowej, wyjątkowa wirtuozeria wykonawców (Black Page Orchestra), bardzo specyficzne technologie (choćby śledzenie twarzy podczas koncertu Ensemble Vortex).
Dla wszystkich miłośników muzyki i osób ciekawych te koncerty powinny być świetną okazją do odkrywania naprawdę nowoczesnych osiągnięć muzycznych.
Musica Electronica Nova 2025 – bilety
Ceny biletów wahają się między 10 a 50 zł. Kupimy je w kasie NFM albo przez stronę Festiwalu MEN.