wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

14°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 21:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Finał 22. MFF Nowe Horyzonty. Grand Prix dla „Do zobaczenia, Robinsonie”

Gala zamykająca Festiwal Nowe Horyzonty odbywa się niezmiennie od lat w sobotę, ale jeszcze w niedzielę kinomani mogą obejrzeć nie tylko nagrodzone poprzedniego dnia filmy, także inne seanse i skorzystać z ostatniego tego dnia plenerowego pokazu w rynku.

Festiwal Nowe Horyzonty – Grand Prix 2022

W tegorocznym Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty jury (w składzie Agata Buzek, Michel Franco, Radu Jude, Nadav Lapid i Sandra Wollner) oceniało dwanaście produkcji m.in. z Boliwii, Brazylii, Francji, Meksyku, Polski, Rumunii, Szwajcarii czy Wielkiej Brytanii. 

Grand Prix trafiło do rąk pochodzącej z Iranu Mitry Farahani za film „Do piątku, Robinsonie”.

- Filmy zostały wymyślone, aby oglądać, opowiadać i poznawać rzeczy. Były głównie naukowym narzędziem do patrzenia na życie w inny sposób. Spektakularność powinna zajmować 5 lub 10 procent kina. Cała reszta powinna być szeroko rozumianą dokumentacją, czyli badaniami i esejami. Filmy zostały wymyślone po to, aby ukazywać rzeczywistość, ale nie zostały w ten sposób wykorzystane. Były używane do pokazywania tańczących dziewcząt, zabójców, karabinów maszynowych, kochanków. Tak naprawdę, mój proces zawsze polegał na patrzeniu z boku, na byciu na marginesie. Notatnik nie istnieje bez marginesów. Margines to miejsce konieczne - tak swój werdykt uzasadnia jury.

Mitra Farahani to artystka, filmowczyni i producentka urodzona w 1975 roku w Teheranie. Absolwentka grafiki na Uniwersytecie Azad, studiowała również na École nationale supérieure des Arts Décoratifs w Paryżu. Obecnie mieszka i tworzy we Włoszech oraz we Francji. Od 2001 roku wszystkie filmy Farahani miały swoje światowe premiery na festiwalu w Berlinie. 

Jury przyznało także wyróżnienie filmowi „Afterwater” w reżyserii Danego Komljena. W uzasadnieniu stwierdzono: „Film ten, istniejący w płynnych okresach czasu, bada świat nieustannego stawania się, ludzką, przedludzką, a może i postludzką nieświadomością.

Festiwal Nowe Horyzonty – Nagroda Publiczności 2022

  • Nagroda Publiczności trafiła w ręce Pétera Kerekesa, autora „107 matek”;
  • tegoroczną laureatką stypendium dla autorki filmu prezentowanego w sekcji Shortlista została Kinga Pudełek;
  • Nagrodę im. Zuzanny Jagody Kolskiej dla najmłodszego twórcy biorącego udział w Nowych Horyzontach otrzymał Piotr Michalski, współautor pokazywanego na festiwalu filmu „Sperm Obsession”.

Nowe Horyzonty – pokazy w Rynku, ostatni 31 lipca o 22.00

Pokazy na Rynku mają swoją chlubną tradycję, zwłaszcza że gromadzą blisko 1000 osób, które zasiadają na krzesełkach rozstawionych przed ekranem. Seanse zaczynają się o godzinie 22.00, kiedy jest już ciemno, a tytuły to najciekawsze propozycje, jakie w tym sezonie wyświetlano w Kinie Nowe Horyzonty czy podczas American Film Festival. To okazja, aby nadrobić kinowe zaległości. Pod chmurką i bezpłatnie.

Filmy z Festiwalu Nowe Horyzonty, które trafią wkrótce do kina

  • wkrótce w kinach, „Sundown”, reż. Michel Franco

Fenomenalny Tim Roth w znakomitym obrazie meksykańskiego reżysera o człowieku, który podczas letnich wakacji z rodziną wpada w zastanawiające otępienie. Winne temu nie tylko mocne słońce, być może coś znacznie poważniejszego. 

  • 12 sierpnia, „Głupcy”, reż. Tomek Wasilewski

Niekonwencjonalne małżeństwo (Marlena ma 62 lata, Tomasz jest o dwie dekady młodszy) wiedzie ustabilizowane życie w nadmorskiej miejscowości. Ich związek przeżywa wstrząs, gdy Marlena postanawia zaopiekować się chorym synem.

  • 26 sierpnia, „Cicha ziemia”, reż. Aga Woszczyńska

Mocny debiut polskiej reżyserki, która przygląda się pokoleniu trzydziestoparolatków przez pryzmat nieźle sytuowanej pary spędzającej wakacje w wynajętym domu we Włoszech. Niesprawny basen okaże się jednak nie tylko przejściowym kłopotem, bo dążenie do perfekcji doprowadzi do dramatu. 

  

  • 9 września, „Iluzja”, reż. Marta Minorowicz

Hanna (Agata Buzek) i jej mąż (Marcin Czarnik) żyją poszukiwaniami swojej zaginionej nastoletniej córki chwytając się każdej możliwości i powoli zatracając w tym, co jest i nie jest realne. 

  • 16 września, „Niewierna”, reż. Claire Denis

Francuska reżyserka opowiada o kobiecie (Juliette Binoche) w impasie między szczerym uczuciem, jakim darzy męża (Vincent Lindon), a wspomnieniem namiętności do dawnego kochanka (Grégoire Colin). Aktorstwo bez zarzutu, choć wymiana sił między bohaterami na dłuższą metę nużąca.

  • 30 września, „IO”, reż. Jerzy Skolimowski

Współfinansowany przez Wrocław epicki obraz nagrodzony przez jury w Cannes, którego główny bohater, osioł, przemierza Europę zmieniając właścicieli i doświadczając wszystkich przejawów ludzkich uczuć, w sporej części, niestety, podłości. 

  • 28 października, „Baby Broker”, reż. Hirokazu Koreeda

Laureat Złotej Palmy w Cannes za film „Złodziejaszki” tym razem o brokerach handlujących niechcianymi noworodkami, choć film ewoluuje w niespodziewanym kierunku, by zaskoczyć widzów czułością. 

  • 25 listopada, „Na pełen etat”, reż. Éric Gravel

Kino akcji, choć śledzimy po prostu dni z życia matki samotnie wychowującej dzieci. Jej bieg – od dzwoniącego budzika, poprzez błyskawiczne śniadania, odwiezienie dzieci, po pracę pokojówki i po powrocie kolejny zestaw obowiązków – niemal przeraża autentycznością.   

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama