Gala zamykająca Festiwal Nowe Horyzonty odbywa się niezmiennie od lat w sobotę, ale jeszcze w niedzielę kinomani mogą obejrzeć nie tylko nagrodzone poprzedniego dnia filmy, także inne seanse i skorzystać z ostatniego tego dnia plenerowego pokazu w rynku.
Festiwal Nowe Horyzonty – Grand Prix 2022
W tegorocznym Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty jury (w składzie Agata Buzek, Michel Franco, Radu Jude, Nadav Lapid i Sandra Wollner) oceniało dwanaście produkcji m.in. z Boliwii, Brazylii, Francji, Meksyku, Polski, Rumunii, Szwajcarii czy Wielkiej Brytanii.
Grand Prix trafiło do rąk pochodzącej z Iranu Mitry Farahani za film „Do piątku, Robinsonie”.
- Filmy zostały wymyślone, aby oglądać, opowiadać i poznawać rzeczy. Były głównie naukowym narzędziem do patrzenia na życie w inny sposób. Spektakularność powinna zajmować 5 lub 10 procent kina. Cała reszta powinna być szeroko rozumianą dokumentacją, czyli badaniami i esejami. Filmy zostały wymyślone po to, aby ukazywać rzeczywistość, ale nie zostały w ten sposób wykorzystane. Były używane do pokazywania tańczących dziewcząt, zabójców, karabinów maszynowych, kochanków. Tak naprawdę, mój proces zawsze polegał na patrzeniu z boku, na byciu na marginesie. Notatnik nie istnieje bez marginesów. Margines to miejsce konieczne - tak swój werdykt uzasadnia jury.
Mitra Farahani to artystka, filmowczyni i producentka urodzona w 1975 roku w Teheranie. Absolwentka grafiki na Uniwersytecie Azad, studiowała również na École nationale supérieure des Arts Décoratifs w Paryżu. Obecnie mieszka i tworzy we Włoszech oraz we Francji. Od 2001 roku wszystkie filmy Farahani miały swoje światowe premiery na festiwalu w Berlinie.
Jury przyznało także wyróżnienie filmowi „Afterwater” w reżyserii Danego Komljena. W uzasadnieniu stwierdzono: „Film ten, istniejący w płynnych okresach czasu, bada świat nieustannego stawania się, ludzką, przedludzką, a może i postludzką nieświadomością.
Festiwal Nowe Horyzonty – Nagroda Publiczności 2022
- Nagroda Publiczności trafiła w ręce Pétera Kerekesa, autora „107 matek”;
- tegoroczną laureatką stypendium dla autorki filmu prezentowanego w sekcji Shortlista została Kinga Pudełek;
- Nagrodę im. Zuzanny Jagody Kolskiej dla najmłodszego twórcy biorącego udział w Nowych Horyzontach otrzymał Piotr Michalski, współautor pokazywanego na festiwalu filmu „Sperm Obsession”.
Nowe Horyzonty – pokazy w Rynku, ostatni 31 lipca o 22.00
Pokazy na Rynku mają swoją chlubną tradycję, zwłaszcza że gromadzą blisko 1000 osób, które zasiadają na krzesełkach rozstawionych przed ekranem. Seanse zaczynają się o godzinie 22.00, kiedy jest już ciemno, a tytuły to najciekawsze propozycje, jakie w tym sezonie wyświetlano w Kinie Nowe Horyzonty czy podczas American Film Festival. To okazja, aby nadrobić kinowe zaległości. Pod chmurką i bezpłatnie.
Filmy z Festiwalu Nowe Horyzonty, które trafią wkrótce do kina
- wkrótce w kinach, „Sundown”, reż. Michel Franco
Fenomenalny Tim Roth w znakomitym obrazie meksykańskiego reżysera o człowieku, który podczas letnich wakacji z rodziną wpada w zastanawiające otępienie. Winne temu nie tylko mocne słońce, być może coś znacznie poważniejszego.
- 12 sierpnia, „Głupcy”, reż. Tomek Wasilewski
Niekonwencjonalne małżeństwo (Marlena ma 62 lata, Tomasz jest o dwie dekady młodszy) wiedzie ustabilizowane życie w nadmorskiej miejscowości. Ich związek przeżywa wstrząs, gdy Marlena postanawia zaopiekować się chorym synem.
- 26 sierpnia, „Cicha ziemia”, reż. Aga Woszczyńska
Mocny debiut polskiej reżyserki, która przygląda się pokoleniu trzydziestoparolatków przez pryzmat nieźle sytuowanej pary spędzającej wakacje w wynajętym domu we Włoszech. Niesprawny basen okaże się jednak nie tylko przejściowym kłopotem, bo dążenie do perfekcji doprowadzi do dramatu.
- 9 września, „Iluzja”, reż. Marta Minorowicz
Hanna (Agata Buzek) i jej mąż (Marcin Czarnik) żyją poszukiwaniami swojej zaginionej nastoletniej córki chwytając się każdej możliwości i powoli zatracając w tym, co jest i nie jest realne.
- 16 września, „Niewierna”, reż. Claire Denis
Francuska reżyserka opowiada o kobiecie (Juliette Binoche) w impasie między szczerym uczuciem, jakim darzy męża (Vincent Lindon), a wspomnieniem namiętności do dawnego kochanka (Grégoire Colin). Aktorstwo bez zarzutu, choć wymiana sił między bohaterami na dłuższą metę nużąca.
- 30 września, „IO”, reż. Jerzy Skolimowski
Współfinansowany przez Wrocław epicki obraz nagrodzony przez jury w Cannes, którego główny bohater, osioł, przemierza Europę zmieniając właścicieli i doświadczając wszystkich przejawów ludzkich uczuć, w sporej części, niestety, podłości.
- 28 października, „Baby Broker”, reż. Hirokazu Koreeda
Laureat Złotej Palmy w Cannes za film „Złodziejaszki” tym razem o brokerach handlujących niechcianymi noworodkami, choć film ewoluuje w niespodziewanym kierunku, by zaskoczyć widzów czułością.
- 25 listopada, „Na pełen etat”, reż. Éric Gravel
Kino akcji, choć śledzimy po prostu dni z życia matki samotnie wychowującej dzieci. Jej bieg – od dzwoniącego budzika, poprzez błyskawiczne śniadania, odwiezienie dzieci, po pracę pokojówki i po powrocie kolejny zestaw obowiązków – niemal przeraża autentycznością.