wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

21°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 14:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Zajezdnia tramwajowa Borek zostanie rozbudowana i przyjmie więcej nowoczesnych tramwajów

Rozpoczyna się modernizacja i rozbudowa zajezdni Borek. Powstanie m.in. nowa hala przeglądów i kilometr nowych torów. Po zakończeniu prac będzie tam 130 miejsc dla nowoczesnych tramwajów Gamma, Pesa i Skoda, które mają obsługiwać budowane właśnie trasy na Nowy Dwór i Popowice. Prace budowlane potrwają przez najbliższych14 miesięcy. Remont nie wpłynie na funkcjonowanie zajezdni.

Reklama

Rusza modernizacja i rozbudowa zajezdni Borek. Jeszcze w październiku rozpoczną się prace, które potrwają przez najbliższych 14 miesięcy. 

Zajezdnia Borek. Remont bez konsekwencji dla kursowania tramwajów

Dwa lata temu podjęliśmy decyzję, by przebudować obecne zajezdnie tramwajowe, w tym tą na Borku i w ten sposób znaleźć miejsce dla nowych tramwajów, które będą między innymi obsługiwać trasy na Nowy Dwór i Popowice.
Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia

Wcześniej w planach była budowa zupełnie nowego obiektu przy ul. Szczecińskiej na Nowych Żernikach. Jednak z uwagi na skutki finansowe koronawirusa zrezygnowano z jego budowy. Dlatego modernizację i rozbudowę przejdzie zajezdnia Borek.

Początek prac w zajezdni Borek

Remont zajezdni Borek nie będzie utrudniał jej funkcjonowania i kursowania tramwajów we Wrocławiu. W czasie trwania prac część z nich zostanie przeniesiona do innych zajezdni, w tym na Ołbinie. 

Największym wyzwaniem podczas modernizacji będzie dobra koordynacja i utrzymanie zajezdni Borek w normalnej sprawności, bo to serce komunikacyjne Wrocławia. Chcemy, żeby pasażerowie w jak najmniejszym stopniu odczuli nasze prace. Dlatego rozkładamy je na kilka etapów. Postaramy się m.in. realizować budowę hali i roboty torowe w tym samym czasie.
Krzysztof Surówka, prezes Zakładu Sieci i Zasilania, który jest wykonawcą remontu

Zajezdnia Borek. Miejsce dla nowych tramwajów

Remont zajezdni Borek jest niezbędny w związku z zakupem nowych tramwajów dla MPK, które będą „nocować” i będą serwisowane właśnie tu. 

Przypomnijmy, że do Wrocławia dociera właśnie 46 tramwajów Moderus Gamma, wartych 372 mln zł. Rozstrzygnięto też kontrakt na zakup 24 tramwajów, które wyprodukuje dla Wrocławia bydgoska Pesa. W ramach opcji być może zostać domówionych jeszcze kolejnych 16 tramwajów, łącznie za niemal 338 mln zł.

Łącznie we Wrocławiu pojawi się 86 nowych pojazdów i wszystkie trafią do Zajezdni Borek. Dlatego podczas modernizacji potrzeba:

  • zbudować nową halę przeglądów o kubaturze 11 tys. m sześć.
  • położyć kilometr nowych torów
  • wmontować aż 26 nowych zwrotnic i rozjazdów
  • przebudować istniejące torowiska
  • utworzyć tereny zielone 
  • wybudować 215 m ekranu akustycznego o wysokości 5 m po to, by poprawić komfort życia okolicznych mieszkańców, znacznie ograniczając wysokie dźwięki, jakie powstają w czasie przejazdu tramwajów po łukach torów zajezdni

Zajezdnia Borek. Nowy układ torów po zakończeniu prac 

Modernizacja zajezdni zwiększy również ilość stanowisk przeglądowych dostosowanych do nowego taboru zakupionego w ostatnich latach. Ponadto zmodernizowany zostanie układ torowy zajezdni, dostosowany do specyfiki obsługi zajezdni.

W zakresie przebudowy zaprojektowana została także przebudowa istniejącej hali obsługi oraz budowa nowej, czterostanowiskowej hali obsługi codziennej. Podczas prac zostanie zmodernizowana sieć trakcyjna, jak również wszystkie przyłącza zasilające zajezdnię w media (prąd, woda, kanalizacja, ciepło).

Remonty także w innych zajezdniach– Gaj i Ołbin 

Warto dodać, że obecnie trwają też prace remontowe w zajezdni Gaj, a następnie przyjdzie kolej na remont zajezdni Ołbin.

Bardzo się cieszę, że właśnie rozpoczynamy prace w jednym z naszych domów, czyli na zajezdni Borek. Ale warto dodać, że roboty trwają też w zajezdni Gaj. Wydamy tam 5 mln zł na modernizację hali. Potem przyjdzie czas na historyczną zajezdnię Ołbin, z której chcemy zrobić funkcjonującą perełkę. Miejsce, gdzie będzie można bezpiecznie naprawiać tramwaje i gdzie będą mogły nocować. Tam zamierzamy pokazywać też tradycję wrocławskiej komunikacji.
Krzysztof Balawejder, prezes MPK

Co szczególnie cieszy zwycięzcą przetargu na modernizację zajezdni Borek został Zakład Sieci i Zasilana – firma która wyrosła z MPK i jest jedną z głównych firm prowadzących roboty torowe w ramach trwającej Torywolucji. Wartość kontraktu wynosi 42,5 mln zł.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama