Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Rusza modernizacja i rozbudowa zajezdni Borek. Jeszcze w październiku rozpoczną się prace, które potrwają przez najbliższych 14 miesięcy.
Zajezdnia Borek. Remont bez konsekwencji dla kursowania tramwajów
Dwa lata temu podjęliśmy decyzję, by przebudować obecne zajezdnie tramwajowe, w tym tą na Borku i w ten sposób znaleźć miejsce dla nowych tramwajów, które będą między innymi obsługiwać trasy na Nowy Dwór i Popowice.Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia
Wcześniej w planach była budowa zupełnie nowego obiektu przy ul. Szczecińskiej na Nowych Żernikach. Jednak z uwagi na skutki finansowe koronawirusa zrezygnowano z jego budowy. Dlatego modernizację i rozbudowę przejdzie zajezdnia Borek.
Początek prac w zajezdni Borek
Remont zajezdni Borek nie będzie utrudniał jej funkcjonowania i kursowania tramwajów we Wrocławiu. W czasie trwania prac część z nich zostanie przeniesiona do innych zajezdni, w tym na Ołbinie.
Największym wyzwaniem podczas modernizacji będzie dobra koordynacja i utrzymanie zajezdni Borek w normalnej sprawności, bo to serce komunikacyjne Wrocławia. Chcemy, żeby pasażerowie w jak najmniejszym stopniu odczuli nasze prace. Dlatego rozkładamy je na kilka etapów. Postaramy się m.in. realizować budowę hali i roboty torowe w tym samym czasie.Krzysztof Surówka, prezes Zakładu Sieci i Zasilania, który jest wykonawcą remontu
Zajezdnia Borek. Miejsce dla nowych tramwajów
Remont zajezdni Borek jest niezbędny w związku z zakupem nowych tramwajów dla MPK, które będą „nocować” i będą serwisowane właśnie tu.
Przypomnijmy, że do Wrocławia dociera właśnie 46 tramwajów Moderus Gamma, wartych 372 mln zł. Rozstrzygnięto też kontrakt na zakup 24 tramwajów, które wyprodukuje dla Wrocławia bydgoska Pesa. W ramach opcji być może zostać domówionych jeszcze kolejnych 16 tramwajów, łącznie za niemal 338 mln zł.
Łącznie we Wrocławiu pojawi się 86 nowych pojazdów i wszystkie trafią do Zajezdni Borek. Dlatego podczas modernizacji potrzeba:
- zbudować nową halę przeglądów o kubaturze 11 tys. m sześć.
- położyć kilometr nowych torów
- wmontować aż 26 nowych zwrotnic i rozjazdów
- przebudować istniejące torowiska
- utworzyć tereny zielone
- wybudować 215 m ekranu akustycznego o wysokości 5 m po to, by poprawić komfort życia okolicznych mieszkańców, znacznie ograniczając wysokie dźwięki, jakie powstają w czasie przejazdu tramwajów po łukach torów zajezdni
Zajezdnia Borek. Nowy układ torów po zakończeniu prac
Modernizacja zajezdni zwiększy również ilość stanowisk przeglądowych dostosowanych do nowego taboru zakupionego w ostatnich latach. Ponadto zmodernizowany zostanie układ torowy zajezdni, dostosowany do specyfiki obsługi zajezdni.
W zakresie przebudowy zaprojektowana została także przebudowa istniejącej hali obsługi oraz budowa nowej, czterostanowiskowej hali obsługi codziennej. Podczas prac zostanie zmodernizowana sieć trakcyjna, jak również wszystkie przyłącza zasilające zajezdnię w media (prąd, woda, kanalizacja, ciepło).
Remonty także w innych zajezdniach– Gaj i Ołbin
Warto dodać, że obecnie trwają też prace remontowe w zajezdni Gaj, a następnie przyjdzie kolej na remont zajezdni Ołbin.
Bardzo się cieszę, że właśnie rozpoczynamy prace w jednym z naszych domów, czyli na zajezdni Borek. Ale warto dodać, że roboty trwają też w zajezdni Gaj. Wydamy tam 5 mln zł na modernizację hali. Potem przyjdzie czas na historyczną zajezdnię Ołbin, z której chcemy zrobić funkcjonującą perełkę. Miejsce, gdzie będzie można bezpiecznie naprawiać tramwaje i gdzie będą mogły nocować. Tam zamierzamy pokazywać też tradycję wrocławskiej komunikacji.Krzysztof Balawejder, prezes MPK
Co szczególnie cieszy zwycięzcą przetargu na modernizację zajezdni Borek został Zakład Sieci i Zasilana – firma która wyrosła z MPK i jest jedną z głównych firm prowadzących roboty torowe w ramach trwającej Torywolucji. Wartość kontraktu wynosi 42,5 mln zł.