Tramwaje to bardzo drogie pojazdy. Jeden nowoczesny skład to obecnie koszt rzędu ośmiu milionów złotych. Za tę cenę odwdzięczają się żywotnością oraz tym, że nie emitują spalin i są dużo bardziej pojemne od autobusów. Nawet bogate miasta w zamożnych krajach, które mogą bardzo dużo inwestować w komunikację zbiorową, eksploatują tabor tramwajowy przez trzy dekady, albo i dłużej.
Jednak po określonym czasie tramwaj wymaga kapitalnego remontu. Škodom 16T właśnie dwa lata temu kończył się okres przydatności. Przypomnijmy, że były to pierwsze we Wrocławiu tramwaje niskopodłogowe. Miasto w latach 2006-2007 zakupiło 17 sztuk. Do 2021 roku miały już na liczniku pod 600 tys. km.
Škoda 16T to jednokierunkowy tramwaj. MPK Wrocław posiada jeszcze Škody 19T – dwukierunkowe, które będą modernizowane w najbliższych latach – jedyne mogące obsługiwać kursy na Gaj czy stadion (przystanek Tarczyński Arena - Królewiecka), gdzie zamiast pętli są krańcówki. Oba typy pojazdów były do siebie dość podobne na pierwszy rzut oka. Teraz łatwo je odróżnić. 16T są niebieskie z czarnym przodem i tyłem, 19T od momentu zakupu nie zmieniły się: są srebrno-niebieskie.
Modernizacja jednej Škody 16T kosztowała 3,8 mln zł. Za tę kwotę firma SAATZ m.in.:
- zmodernizowała układ napędowy (mniejsza awaryjność i łatwiejszy dostęp do części),
- wykonała kapitalny remont układu hamulcowego (większa niezawodność podczas hamowania),
- zamontowała klimatyzację przedziału pasażerskiego,
- odświeżyła i zakonserwowała wózki napędowe oraz wózki toczne,
- wymieniła oświetlenie na oszczędne LED-owe (wewnątrz i na zewnątrz tramwaju),
- odświeżyła wnętrze (m.in. wymiana wykładzin) czyniąc je bardziej przyjaznym dla niepełnosprawnych – lampki przy poręczach pomagające w przemieszczaniu się osobom niedowidzącym, miejsca na podłodze dedykowane osobom na wózkach,
- wymieniła system informacji pasażerskiej na nowocześniejszy, lepiej dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (w tym bardziej kontrastowe tablice kierunkowe).
29 marca 2021 roku MPK zaprezentowało pierwszą zmodernizowaną Škodę. Ostatnia oryginalna czeska wyjechała na remont do Grudziądza 24 marca 2022 r. Minął zatem już ponad rok od pożegnania oryginalnych pilzneńskich tramwajów. Wszystkie Škody 16T są teraz pilzneńsko-grudziądzko-wrocławskie i przeżywają drugą młodość.