wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Wrocławskie tramwaje: druga rocznica podróży zmodernizowaną Škodą

W środę mijają dokładnie dwa lata od debiutu pierwszej Škody 16T zmodernizowanej w Grudziądzu przez firmę SAATZ. 29 marca 2021 roku MPK Wrocław zaprezentowało mieszkańcom niemal nowy tramwaj. Oryginalny design do dziś sprawia pozytywne wrażenie, a klimatyzacja, której wcześniej nie było, daje pasażerom ulgę w upalne dni. Oczywiście kapitalny remont został przeprowadzony z pobudek stricte technicznych, jednak przy okazji komfort podróżowania tym taborem wzrósł niepomiernie.

Reklama

Tramwaje to bardzo drogie pojazdy. Jeden nowoczesny skład to obecnie koszt rzędu ośmiu milionów złotych. Za tę cenę odwdzięczają się żywotnością oraz tym, że nie emitują spalin i są dużo bardziej pojemne od autobusów. Nawet bogate miasta w zamożnych krajach, które mogą bardzo dużo inwestować w komunikację zbiorową, eksploatują tabor tramwajowy przez trzy dekady, albo i dłużej.

Jednak po określonym czasie tramwaj wymaga kapitalnego remontu. Škodom 16T właśnie dwa lata temu kończył się okres przydatności. Przypomnijmy, że były to pierwsze we Wrocławiu tramwaje niskopodłogowe. Miasto w latach 2006-2007 zakupiło 17 sztuk. Do 2021 roku miały już na liczniku pod 600 tys. km.

Škoda 16T przed modernizacją. Fot. Bartosz Chochołowski
Škoda 16T przed modernizacją.

Škoda 16T to jednokierunkowy tramwaj. MPK Wrocław posiada jeszcze Škody 19T – dwukierunkowe, które będą modernizowane w najbliższych latach – jedyne mogące obsługiwać kursy na Gaj czy stadion (przystanek Tarczyński Arena - Królewiecka), gdzie zamiast pętli są krańcówki. Oba typy pojazdów były do siebie dość podobne na pierwszy rzut oka. Teraz łatwo je odróżnić. 16T są niebieskie z czarnym przodem i tyłem, 19T od momentu zakupu nie zmieniły się: są srebrno-niebieskie.

Škoda 16T na ul. Nowowiejskiej. Fot. Bartosz Chochołowski
Škoda 16T na ul. Nowowiejskiej.

Modernizacja jednej Škody 16T kosztowała 3,8 mln zł. Za tę kwotę firma SAATZ m.in.:

  • zmodernizowała układ napędowy (mniejsza awaryjność i łatwiejszy dostęp do części),
  • wykonała kapitalny remont układu hamulcowego (większa niezawodność podczas hamowania),
  • zamontowała klimatyzację przedziału pasażerskiego,
  • odświeżyła i zakonserwowała wózki napędowe oraz wózki toczne,
  • wymieniła oświetlenie na oszczędne LED-owe (wewnątrz i na zewnątrz tramwaju),
  • odświeżyła wnętrze (m.in. wymiana wykładzin) czyniąc je bardziej przyjaznym dla niepełnosprawnych – lampki przy poręczach pomagające w przemieszczaniu się osobom niedowidzącym, miejsca na podłodze dedykowane osobom na wózkach,
  • wymieniła system informacji pasażerskiej na nowocześniejszy, lepiej dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (w tym bardziej kontrastowe tablice kierunkowe).

29 marca 2021 roku MPK zaprezentowało pierwszą zmodernizowaną Škodę. Ostatnia oryginalna czeska wyjechała na remont do Grudziądza 24 marca 2022 r. Minął zatem już ponad rok od pożegnania oryginalnych pilzneńskich tramwajów. Wszystkie Škody 16T są teraz pilzneńsko-grudziądzko-wrocławskie i przeżywają drugą młodość.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama