Konstal 105N produkowany był w Chorzowie. Gdy w latach 70. pojawił się we Wrocławiu pierwszy egzemplarz, zaskoczył pasażerów niezwykłą, kanciastą budą z wielkimi oknami. To dlatego nazwano go „akwarium”. To najpopularniejszy w Polsce model tramwaju, który wciąż jest użytkowany w wielu miastach.
Kolejny raz przekazujemy najstarszy tabor w ręce entuzjastów komunikacji miejskiej, aby dbać o dziedzictwo komunikacji miejskiej. Cieszę się, że możemy przyczynić się do kultywowania przeszłości transportu, razem z towarzystwami i klubami sympatyków.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
Przekazany model tramwaju o numerach taborowych 2531 i 2532 pochodzi z 1991 roku i do momentu zakończenia eksploatacji w barwach MPK Wrocław zdołał przejechać aż 1'350'000 kilometrów po wrocławskich torowiskach.
Jesteśmy jednym z najstarszych stowarzyszeń działających we Wrocławiu. Mamy sekcję tramwajową, która skupia się na zabytkowym taborze. Tramwaje są wykorzystywane przez cały rok, szczególnie przez przewodników dla turystów i mieszkańców Wrocławia. Ten tramwaj dołączy do Jasia i Małgosi, który również otrzymaliśmy od MPK Wrocław już ponad 20 lat temu. Myślę, że sprawi wiele radości wszystkim pasażerom, bo z jego perspektywy będą mogli zwiedzać i poznawać Wrocław.Katarzyna Popińska, wiceprezes Towarzystwa Miłośników Wrocławia
Oryginalne konstale 105 posiadały w każdym wagonie po cztery pary drzwi otwieranych do wewnątrz. Z czasem jednak były modernizowane i wracały na tory już w wersji nowocześniejszej, trzydrzwiowej. Takie do dziś jeszcze kursują, choć stopniowo ubywa ich na rzecz nowoczesnego, niskopodłogowego taboru.
Kiedy tramwaj pojawi się na torach we Wrocławiu?
Ten klasyczny Konstal zostanie przygotowany do badań homologacyjnych, by w maju mógł pojawić się na torach i znowu zacząć wozić pasażerów.Paweł Kwiatkowski, motorniczy i członek Towarzystwa Miłośników Wrocławia
Skład tramwajów typu Konstal 105Na o numerach 2532 i 2531 został wyprodukowany w 1991 roku. Eksploatowany w ruchu liniowym po jedenastu latach przeszedł przebudowę w dawnym zakładzie remontowym Protram przy ulicy Legnickiej. Jego ostatnim dniem na kursach liniowych był 17 stycznia 2023 roku.