Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
W zajezdni przy ul. Powstańców Śląskich działa nowoczesna myjnia wykonana i zaprojektowana specjalnie dla wrocławskiego MPK. Ma zapisane, jakimi wozami dysponuje przewoźnik i szczotki obracają się tak, aby jak najdokładniej domyć pojazd.
Myjnia tramwajowa - jak myć "pod napięciem"?
Zaskoczenia nie ma, co do samej idei działania – zna ją każdy kierowca korzystający z automatycznej myjni. Inna jest oczywiście skala, ale poza tym pojazd wjeżdża, jest opłukiwany wodą pod ciśnieniem, następnie środkami czyszczącymi, szczotki go pucują. Na koniec płukanie.
W porównaniu do myjni samochodowej, inna jest tutaj skala oraz rozwiązana zostać musiała kwestia zasilania tramwajów – prądu. Każdy z nas wie, że woda i prąd to groźne połączenie. Dlatego tramwaj opuszcza pantograf i przejeżdża przez myjnię zasilany z akumulatorów. Każdy wóz może bez zasilania z trakcji przejechać kilkaset metrów.
Kompleksowe mycie trwa około 8 minut. Jest opcja szybkiego prysznica – wtedy myte są tylko boki, co służy spłukaniu kurzu.
Na mycie tramwajów zużywa się tyle wody, co podczas kąpieli w wannie
Taka myjnia to cały ekologiczny system. W ciągu jednego cyklu zużywa tylko około 100 litrów wody, czyli tyle, ile potrzeba na kąpiel w wannie. Jednak faktyczne zużycie jest znacznie mniejsze, bowiem obieg wody jest zamknięty. Jest ona oczyszczana i powtórnie wykorzystywana. Do płukania używana jest czysta woda zdemineralizowana, dzięki czemu nie pozostają smugi. Natomiast płyny do mycia oraz wosk są biodegradowalne.
Wystarczy jeden pracownik, aby tramwaj był czysty z zewnątrz. Podjeżdża on wozem, wybiera program odpowiedni do typu pojazdu i przejeżdża przez myjnię.
Sprzątanie tramwajów - z zewnątrz automat, wewnątrz szmatka
Tramwaje nie są myte codziennie. Niektóre spędzają na zajezdni tylko około czterech godzin w ciągu doby, więc czasu pozostaje niewiele. Codziennie natomiast sprzątane jest wnętrze każdego pojazdu. Dzieje się to "po staremu", nie wynaleziono jeszcze automatu do czyszczenia poręczy, siedzeń itp.
Każdy tramwaj jest również ozonowany, dzięki czemu w układzie wentylacji i klimatyzacji nie rozwijają się groźne drobnoustroje czy grzyby.