wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

15°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 09:05

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Władze Wrocławia i wrocławscy parlamentarzyści jednym głosem o tramwaju na Jagodno

Władze Wrocławia intensywnie zabiegają o realizację rządowej pomocy przy budowie TAT na Jagodno. Teraz także parlamentarzyści z Wrocławia poinformowali, że zamierzają zabiegać o zmiany w prawie dopuszczające przecięcie tramwajów z czynną linią kolejową.

Reklama

Trwa budowa pierwszego etapu Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Jagodno. Ta część robót - w postaci wydzielonego buspasa - będzie zakończona za 21 miesięcy.

- Nie zatrzymujemy tej inwestycji czekając na decyzję kolei o wyniesieniu linii 285 na estakadę albo o opublikowaniu przepisów dla krzyżowania się tramwaju z pociągiem - informuje Monika Kozłowska Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia. 

Wrocławskie Inwestycje i Urząd Miejski współpracują z obecnym wykonawcą, tak by w ramach obecnej inwestycji (prowadzonej w systemie "zaprojektuj i buduj") w projekcie wykonawczym i w ramach pozwolenia budowlanego już teraz wprowadzać elementy infrastruktury pod przyszłą trasę tramwajową.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Budowa TAT na Jagodno, wizualizacja materiały prasowe
Budowa TAT na Jagodno, wizualizacja

Jednocześnie Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia, w czasie spotkania z premierem Donaldem Tuskiem, jak i w czasie dwóch innych spotkań (prezydent trzy tygodnie temu był w Ministerstwie Infrastruktury - spotykał się wiceministrem Pawłem Gancarzem w Warszawie, a w zeszłym tygodniu minister Gancarz był w tej sprawie w ratuszu), prowadzi rozmowy na temat niezwłocznego wskazania sposobu przecięcia linii tramwajowej z linią kolejową tak, by mogło ruszyć projektowanie i budowanie tramwaju na Jagodno.

Dziś wrocławscy posłowie przyznali, że również oni będą chcieli włączyć się w lobbowanie w tej sprawie w ministerstwie.

Rozbudowa nasypu odblokuje południe Wrocławia

Przypomnijmy, że PKP PLK przełożyło na koniec stycznia termin otwarcia ofert na przygotowanie dokumentacji projektowej na przebudowę Towarowej Obwodnicy Kolejowej wraz z linią na Sobótkę.

Przedstawiciele miasta stoją na stanowisku, że cała linia 285 w granicach administracyjnych Wrocławia powinna zostać wyniesiona na nasyp. Pozwoli to odblokować nie tylko możliwość poprowadzenia torów na Jagodno, ale też na Ołtaszyn, oraz na odblokowanie południa Wrocławia.

Biorąc pod uwagę, że zwycięzca przetargu będzie miał ponad trzy lata na zaprojektowanie (licząc od podpisania umowy), realnie wykonanie tych prac (wyniesienia linii 285) w pełnym wariancie zajmie w polskich realiach nawet 10-15 lat.

Gorący temat rozmów z rządem

Władze Wrocławia od początku kadencji (2019 roku) liczyły, że pojawią się przepisy, które pozwolą na krzyżowanie torów tramwajowych i kolejowych na jednym poziomie. To był warunek konieczny dla prowadzenia tramwaju na Jagodno, lecz nie został zrealizowany, ze względu na niechęć ze strony władz centralnych i państwowych jednostek.

- Przywoływanie Torunia, gdzie takie skrzyżowanie istnieje, nie jest adekwatne. Tamto rozwiązanie to skrzyżowanie linii tramwajowej z bocznicą kolejową, na której pociągi towarowe jeżdżą z prędkością maksymalną 30 km/h, czasem raz na kilka tygodni. U nas linią 285 jeździ piętnaście par pociągów pasażerskich na dobę. Czekamy więc na pojawienie się odpowiednich przepisów - mówi Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia www.wroclaw.pl
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Tematem tych rozmów, jak i wcześniejszej jeszcze we Wrocławiu z premierem Donaldem Tuskiem, była poza rozwiązaniami drogowymi dla Wrocławia i Dolnego Śląska (przebieg autostrady A4 w starym czy nowym śladzie), właśnie kwestia rozwiązania krzyżowania się torów tramwajowych z kolejowymi. 

To rozwiązanie pozwoli na szybkie rozpoczęcie drugiego etapu prac na TAT na Jagodnie, czyli budowy torowiska tramwajowego.

Prace projektowe dla drugiego etapu budowy TAT na Jagodno, czyli ułożenia torów tramwajowych, miasto zleci przetargiem po zmianie przepisów i opublikowaniu wytycznych związanych z możliwością krzyżowania się linii kolejowej z tramwajową. Niemożliwe jest zlecenie szczegółowych prac projektowych dla torowiska, jeśli nie wiadomo jak miałoby się ono technicznie krzyżować z szynami kolejowymi.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Spotkanie Donalda Tuska na Jagodnie www.wroclaw.pl
Spotkanie Donalda Tuska na Jagodnie

Symboliczna wizyta premiera

- Wizyta Donalda Tuska tuż po wyborach na Jagodnie miała znaczenie symboliczne i praktyczne. Symboliczne, bo w bardzo symbolicznym miejscu, w nowej szkole, pośród mieszkańców, którzy pokazali swoją determinację w walce o zmiany w polskiej polityce, ale też na tym szczeblu samorządowym. Obecny premier już wtedy wsparł nasze działania w kwestii tramwaju na Jagodno. A przypomnę, że podejmujemy je od 5 lat - mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia i dodaje:

- To spotkanie z Donaldem Tuskiem jest początkiem wychodzenia z impasu fundowanego Wrocławiowi przez poprzednią władzę. To w czasie tego wrocławskiego spotkania ustaliliśmy, że znajdziemy rozwiązanie dla tramwaju na Jagodno. W konsekwencji powstał list do premiera i rządu wskazujący, że ważna jest nie tylko ta kwestia przecięcia tramwaju z koleją, ale także generalna modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego.

Już powstają elementy trasy tramwajowej

Wykonawca prac na TAT Jagodno jest doświadczony. Nie ma opóźnień w realizacji pierwszego etapu. Władze miasta chcą uniknąć „robót traconych” w ramach obecnie realizowanego kontraktu na jezdnię autobusową i dlatego mają na uwadze realne „odblokowanie” możliwości budowy tramwaju.

Dlatego w ramach trwającej budowy wykonawca przystosuje już odwodnienie liniowe pod torowisko, fundamenty pod słupy trakcyjne. Tam, gdzie jest sygnalizacja świetlna, od razu staną słupy trakcyjne. Za to na podstawie obecnego pozwolenia na budowę nie jest możliwe wykonywanie prac stricte torowych, tzn. ułożenia szyn.

Natomiast już wcześniej TAT na Jagodno został tak przygotowany pod względem geometrycznym i budowy oraz usytuowania przystanków, by spełniał wymagania linii tramwajowej.

Dzięki tym pracom ograniczono "roboty tracone" i gdy tylko pojawi się formalna możliwość krzyżowania tramwaju z pociągiem, to będzie można doprojektować szyny tramwajowe. By odbyło się to bez zbędnej zwłoki miasto za jednym zamachem zleci projekt budowlany i wykonawczy dla torowiska tramwajowego od razu.

Tramwaj na Jagodno: wspólna sprawa

- Bardzo nas cieszy, że również wrocławscy posłowie chcą od teraz, trzymać rękę na pulsie i wspomóc zabiegi miasta o realizację tej ważnej dla Wrocławia inwestycji w Warszawie. Miasto o jej realizację zabiega od 5 lat, a przełamaniem swoistego impasu była rozmowa prezydenta Jacka Sutryka z Donaldem Tuskiem we Wrocławiu, po której publicznie późniejszy premier Donald Tusk na spotkaniu z mieszkańcami obiecał, że sprawa zostanie załatwiona. Jednocześnie jednak apelujemy, aby posłowie nie tracili czasu na zabieganie o projekt przecięcia tras, bowiem ten jest już przygotowany (trafił także do miasta) i czeka w ministerialnej kolejce - mówi Tomasz Sikora z Wydziału Komunikacji Społecznej wrocławskiego magistratu i dodaje:

- Stąd też tak ważne jest, aby także dolnośląscy parlamentarzyści przypominali władzom ministerialnym jak istotny to projekt - takie właśnie jest zadanie parlamentarzystów i świetnie, że chcą się z niego wywiązać. Bez uchwalonych wytycznych, nie jest możliwe rozpoczęcie projektowania, bowiem nawet drobna zmiana w wytycznych przekreśliłaby koncepcje projektantów.

Według założeń nawet TAT w przejściowym standardzie „tylko” jezdni busowej będzie sporą poprawą tymczasową dla Jagodna: umożliwi dostanie się osiedla do huba przesiadkowego, jakim jest Dworzec Główny, w około 15 minut.

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Wrocław czeka na opublikowanie przez właściwego ministra wytycznych, które umożliwią ogłoszenie przetargu na doprojektowanie linii tramwajowej do budowanego dziś korytarza transportowego.
  • W tej sprawie w grudniu Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk wysłał obszerny list do Premiera Donalda Tuska, w którym podniósł te kwestie a także szerzej odniósł się do innych potrzeb kolejowych Wrocławia w tym prac na koncepcją wrocławskiego węzła kolejowego.
  • Ponadto podczas styczniowej wizyty w Ministerstwo Infrastruktury prezydent rozmawiał o tych kwestiach z dolnośląskim parlamentarzystą o jednocześnie wiceministrem infrastruktury Pawłem Gancarzem. Rozmowa dotyczyła kwestii kolejowych w tym spraw Jagodna oraz drogowych (nowy przebieg A4).
  • O sprawach tych panowie rozmawiali także podczas rewizyty ministra Gancarza w ubiegły piątek we wrocławskim Ratuszu.
  • Zaplanowane jest wkrótce kolejne spotkanie prezydenta Jacka Sutryka z kierownictwem resortu infrastruktury.
  • Już teraz wykonawca przystosowuje odwodnienie liniowe pod torowisko, buduje fundamenty pod słupy trakcyjne. Tam, gdzie jest sygnalizacja świetlna, od razu będziemy stawiać słupy trakcyjne.
Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl