Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Trwające inwestycje torowe
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Wrocławskie Inwestycje prowadzą obecnie prace w trzech lokalizacjach, które mają duży wpływ na trasy tramwajów.
Remont Kosmonautów – zdążyć przed nowym rokiem szkolnym
Największa tegoroczna inwestycja MPK rozpoczęła się już pod koniec maja, ale dzięki temu jest szansa na jej ukończenie wraz z końcówką sierpnia.
To kompleksowy remont odcinka od ul. Jeżowskiej do przystanku „Jeleniogórska”. W ramach prac zdemontowano już sieć trakcyjną na odcinku od ul. Kamiennogórskiej do ul. Rawickiej i całkowicie zdjęto już stare torowisko na całej długości remontowanego odcinka. W jego miejsce położone zostaną nowe szyny, w międzytorzu zasadzone zostaną rośliny a na trasie 96 drzew. Torowisko będzie zielone.Daniel Misiek, rzecznik prasowy MPK Wrocław
Przedsięwzięcie nie jest uciążliwe dla kierowców, ale pasażerowie MPK nie mają połączenia tramwajowego z Leśnicą. Tramwaje kończą bieg na pętli „Pilczyce”, a do pętli „Leśnica” dojeżdża autobus 710. Dodatkowo linia 102 została wydłużona do Pilczyc.
Koszt inwestycji: 15,8 mln zł.
Szczegółowo zmiany w komunikacji opisujemy tutaj:
Remont na Traugutta i Oławskiej przy Podwalu
Chwilę po ostatnim dzwonku MPK zamknęło ruch tramwajowy między placami Społecznym i Wróblewskiego a Dominikańskim. Na wysokości Ovo wymienia tory i modernizuje przejazd dla samochodów i rowerów oraz przejście dla pieszych.
Koszt inwestycji: 2 mln zł.
Spowodowało to zmiany w kursowaniu tramwajów 2, 3, 5, 10, 12 i 13, o których szczegółowo piszemy tutaj:
Bardzka zamknięta dla tramwajów
Spółka Wrocławskie Inwestycje między Armii Krajowej a Piękną od wiosny budują trasę autobusowo-tramwajową, ale pasażerowie odczuli to dopiero 28 czerwca, gdy odcinek ten został zamknięty dla tramwajów. Linie 8, 16, 18, 21 i 22 zostały zmienione, między Gajem a Tarnogajem kursuje linia 75, a na gaj jeździ autobus 718.
Dziś autobus wjeżdża tu na przystanek, aby wrócić na ogólną jezdnię po wschodniej stronie. Po zachodniej jedzie tylko jezdnią. Po zakończeniu prac pojedzie wydzielonym korytarzem razem z tramwajami.Krzysztof Świercz, Wrocławskie Inwestycje
Koszt inwestycji: 12 mln zł.
O inwestycji i zmianach w komunikacji informujemy tutaj:
Zmiany w kursowaniu tramwajów, które dopiero nastąpią
Nie każda z tych inwestycji jest związana z remontem torów, ale każda ma wpływ na komunikację tramwajową.
Remont torów na skrzyżowaniu Pomorskiej z Dubois
Już w sobotę 5 lipca duże zmiany nastąpią na Nadodrzu. MPK wymieni cztery rozjazdy. To poważna inwestycja, która potrwa do połowy października. Ruch tramwajowy będzie wyłączony przez około 70 dni.
Remont torowiska na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej i Dubois nie był realizowany równocześnie z przebudową ul. Pomorskiej ani mostów Pomorskich ze względu na konieczność etapowania prac i zapewnienia ciągłości ruchu tramwajowego oraz kołowego w rejonie węzła. Jednoczesne zamknięcie wszystkich relacji wymusiłoby całkowite wyłączenie skrzyżowania i odcięcie komunikacyjne tej części miasta, dlatego prace podzielono na etapy.Daniel Misiek, MPK Wrocław
Koszt inwestycji: 4,6 mln zł.
Warto dodać, że utrudnienia w tej części miasta potrwają znacznie dłużej, bowiem po zakończeniu prac przez MPK, Wrocławskie Inwestycje rozpoczną budowę węzła przesiadkowego na Drobnera przy skrzyżowaniu z Dubois. To będzie wielka, kompleksowa inwestycja.
Nowy przystanek wiedeński na Świdnickiej
Tramwaje nie zmieniają trasy, za to pasażerowie musieli zmienić miejsce przesiadek. Przystanek „Arkady Capitol” znajdujący się przy Arkadach, po zachodniej stronie Świdnickiej, wreszcie będzie wiedeński, czyli wyniesiony. Do tramwajów będzie się wsiadać z wysokości zbliżonej do podłogi pojazdu.
Przystanek na czas prac został przeniesiony za skrzyżowanie, między ul. Piłsudskiego a Bogusławskiego, gdzie wykonawca ze specjalnych płyt wybudował platformę przystanku tramwajowego i autobusowego. Przystanek tymczasowy zajmuje jeden pas jezdni.Damian Kret, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta
Koszt inwestycji: 980 tys. zł.
Więcej o zmianach i samej inwestycji:
Most Grunwaldzki bez tramwajów – prace MPWiK
W nocy z 12 na 13 lipca ważne prace ma rozpocząć Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Wymagać będą rozebrania torowiska. Przywrócenie tramwajów możliwe będzie dopiero w połowie sierpnia.
Przy moście Grunwaldzkim przed wjazdem na przeprawę od strony placu Społecznego zlokalizowaliśmy wyciek. Nie widać go na powierzchni, jednak jego obecność została potwierdzona specjalistycznymi metodami: akustyczną i z użyciem gazu znacznikowego. To magistrala zbudowana w 1911 roku, która ma średnicę 900 mm.Martyna Bańcerek, MPWiK Wrocław
MPWiK, aby dostać się magistrali, musi rozebrać nawierzchnię, zdemontować szyny, skuć beton i wykonać wykop o głębokości pięciu metrów. W związku z tym tramwaje jeżdżące przez most Grunwaldzki zostaną skierowane objazdem przez most Pokoju.
O przebiegu tras poszczególnych linii będziemy informować. Dobra informacja dla kierowców: w czasie prac zachowany zostanie ruch, choć jezdnia zostanie zwężona do jednego pasa dla każdego z kierunków.
MPWiK deklaruje, że z dostaniem się do rury i usunięciem awarii poradzi sobie w 7-9 dni, ale odtworzenie nawierzchni drogi oraz torowiska zajmie około trzech tygodni, dlatego należy się liczyć z utrudnieniami przez co najmniej miesiąc. Jeśli pogoda nie będzie sprzyjać pracom, mogą się one przeciągnąć nawet do końca wakacji.
Gdy tramwaje wrócą na Przyjaźni, będą mogły się mijać
MPK Wrocław jeszcze w wakacje może rozpocząć budowę mijanki tramwajowej na ul. Przyjaźni. Data nie jest przesądzona. Od al. Karkonoskiej do pętli „Klecina” jest tam jeden tor, co spowalnia komunikację. Jeden tramwaj musi czekać, aż drugi przejdzie cały jednotorowy odcinek.
W ramach prac na prostym odcinku 65 m powstanie drugi tor i rozjazdy z obu stron. Mijanka powstanie między przystankami „Sąsiedzka” a „Braterska”.Daniel Misiek, MPK Wrocław
Prace zajmą 170 dni, a torowisko ma być wyłączone z użytkowania przez około 70 dni. Wyłączenie ruchu tramwajowego planowane jest wstępnie na połowę lipca.
Koszt inwestycji: 4,8 mln zł.
Szczegóły dotyczące organizacji komunikacji miejskiej na czas remontu podamy przed rozpoczęciem prac, a więcej o inwestycji można przeczytać tutaj:
Równe przejazdy przez Powstańców Śląskich i Armii Krajowej
MPK planuje w wakacje zbudować nowe przejazdy drogowe na torowisku na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich z ul. Jastrzębią oraz na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej z ul. Tarnogajską.
Na Powstańców Śląskich prace obejmą przejścia dla pieszych i przebudowę torowiska na długości peronów przystankowych „Jastrzębia”. Torowisko będzie tu zielone, a krawędzie peronu wyregulowane.
W ramach tej inwestycji poprawione zostanie też podbicie torowiska na odcinku od al. Hallera do ul. Orlej. Rozpoczęcie prac planowane jest wstępnie na koniec lipca, a roboty budowlane mają trwać 51 dni.
Tramwaje będą tu kursować, ale wahadłowo. Utrudnienia dla kierowców związane z zamknięciem przejazdu planowane są wstępnie od 15 sierpnia przez dwa dni.
Koszt inwestycji: 3,2 mln zł.
Remont przejazdu drogowo-torowego na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej z ul. Tarnogajską MPK zaplanowało na końcówkę sierpnia.
Remont obejmie torowisko na przejeździe drogowym, przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych, na łukach i na długości peronów przystankowych. Perony na przystanku „Tarnogajska” zostaną zmodernizowane, a same przystanki będą miały nowe elementy wyposażenia.Daniel Misiek, MPK Wrocław
Remont torowiska na przejeździe drogowym, przejściu dla pieszych i na łukach ma w tym samym czasie zostać zrealizowany na skrzyżowaniu ulic Tarnogajskiej i Klimasa.
Rozpoczęcie prac na obu skrzyżowaniach planowane jest na przedostatni weekend sierpnia. Zakończenie: w połowie października. Tramwaje nie będą kursować do 20 września, a do połowy października mają jeździć wahadłowo. Kierowcy mogą się spodziewać utrudnień przez 4 dni na początku prac.
Koszt obu remontów: 4,1 mln zł.
Wakacyjne inwestycje drogowe
Z mniejszego natężenia ruchu korzystają również drogowcy. Już ruszył program Wrocław na Dobrej Drodze, który polega na wymianie zużytych nawierzchni ulic, których konstrukcja jest jeszcze dobra i nie potrzebują gruntownej przebudowy.
Bajana i Drzewieckiego to dopiero początek – Wrocław na Dobrej Drodze
Od pierwszej edycji program ewoluuje - z roku na rok sukcesywnie rozszerzamy zasięg remontów o kolejne osiedla zwiększając równocześnie nakłady finansowe. W roku 2021 zaczynaliśmy od trzech lokalizacji za 2,3 mln zł. Do dzisiaj poprawiony został stan 45 ulic za kwotę przekraczającą 80 mln zł. Ta edycja wiosenno-letnia obejmie aż 18 ulic o łącznej długości blisko 14 km, a ich łączny budżet przekracza 32 miliony złotych.Ewa Mazur, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta
21 czerwca wykonawcy weszli na ul. Bajana (od ul. Bystrzyckiej do Szybowcowej) i na Drzewieckiego (od Balonowej do Szybowcowej). Na lipiec wykonawca – Pro-Tra Building – zapowiedział początek prac na ul. Horbaczewskiego i ul. Waligórskiego.
Więcej o remontach realizowanych w ramach programu Wrocław na Dobrej Drodze piszemy tutaj:
Koszt remontów Wrocław na Dobrej Drodze: 32 mln zł.
Poza tym ZDiUM planuje w lipcu:
- wymianę dylatacji wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej (ma potrwać trzy tygodnie),
- wymianę dylatacji na estakadzie Gądowianka (do września 2025 r.),
- utwardzenie drogi dojazdowej do posesji przy ul. Opatowickiej 11-21 (do czterech miesięcy),
W sierpniu ZDIUM najprawdopodobniej podpisze umowę na wymianę nawierzchni na ul. Żwirki i Wigury Zachodnia na odcinku od ronda 11 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego do granic miasta (prace mają potrwać do grudnia) oraz na utwardzenie nawierzchni ul. Hiacyntowej i Przebiśniegowej (czas trwania: wrzesień).
Remont Powstańców Śląskich
To długo oczekiwana inwestycja, która jednak nie obędzie się bez utrudnień dla kierowców. Gdy się już przemęczą, mknąć będą równą, asfaltową arterią. Prace mają się rozpocząć w wakacje.
Będą podzielone na trzy odcinki: 550-metrowy od Swobodnej do Radosnej, 220-metrowy od Wielkiej do pl. Powstańców Śląskich i 365-metrowy od pl. Powstańców Śląskich do Hallera.Damian Kret, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta
Zakres prac obejmuje nie tylko jezdnię, ale też np. perony przystanków, fragmenty chodników i dróg rowerowych, zatoki postojowe i oznakowanie. W czasie remontu ruch kołowy ma być częściowo utrzymany – zajęta ma być połowa na każdej z jezdni.
Koszt inwestycji: 14 mln zł.
Prace potrwają pół roku. Więcej o inwestycji:
Przebudowa skrzyżowania Wiejska-Mokronoska-Awicenny
Również latem ma się rozpocząć przebudowa problematycznego dziś dla kierowców skrzyżowania ulic Wiejskiej z Mokronoską i Awicenny. Trwa analiza sześciu złożonych ofert. Ulice mają tu zostać poszerzone do trzech pasów, zmieni się też ich geometria.
Planujemy również budowę chodników, dróg dla rowerów, miejsc postojowych, zatok autobusowych, przebudowę istniejących zjazdów, oświetlenia, odwodnienia, sygnalizacji świetlnej.Krzysztof Świercz, Wrocławskie Inwestycje
Wyłoniony wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał 18 miesięcy na realizację prac.
Koszarowa szersza i komfortowa
To wielka inwestycja na osiedlu Karłowice-Różanka. Wrocławskie Inwestycje przebudowę Koszarowej planują rozpocząć w wakacje.
Przetarg został rozstrzygnięty. Podpisaliśmy już umowę z wykonawcą. Ma 10 miesięcy na realizację zadania.Krzysztof Świercz, Wrocławskie Inwestycje
Prace na ulicy Koszarowej będą prowadzone połówkowo, aby utrzymać dojazd do szpitala. O zmianach w organizacji przejazdu ulicą będziemy informować, po tym jak wykonawca uzgodni projekt z Wydziałem Inżynierii Miejskiej UM Wrocławia.
Koszt inwestycji: 14,8 mln zł.
Nowy P+R na Leśnicy
Budowa 66 miejsc parkingowych i wiaty rowerowej w sąsiedztwie stacji kolejowej Wrocław Leśnica (na trójkątnym placu między torami kolejowymi a ulicami Rubczaka i Trzmielowicką) może się rozpocząć jeszcze w te wakacje. Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 7 miesięcy na realizację zadania od momentu podpisania umowy.
Koszt inwestycji: 3 mln zł.
Wakacyjne remonty chodników i dróg rowerowych
ZDiUM ma też w planach zacząć w wakacje remonty:
- chodnika na Dąbrowskiego (str. zachodnia od Kościuszki do ul. Komuny Paryskiej),
- chodnika na Worcella (str. północna od Krasińskiego do nr 18),
- chodnika na Haukego-Bosaka (str. południowa od numeru 25 do 37),
- chodnika na Tęczowej,
- nawierzchni ścieżki rowerowej wzdłuż wybrzeża Stanisława Wyspiańskiego,
- wybudowanie chodnika na ul. Jesionowej wzdłuż skweru Stasiaka.
W ramach środków z Funduszu Osiedlowego w wakacje mają zacząć się też prace związane z wymianą fragmentów nawierzchni chodnika na ul. Gubińskiej, a w okolicy Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 7. do sierpnia ma zostać uporządkowane parkowanie i zrobiony remont nawierzchni chodnika przy ul. RękodzielniczejDamian Kret, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta
Remont chodnika przy ul. Lakierniczej ma potrwać do września, a poprawa stanu technicznego nawierzchni skweru w rejonie skrzyżowania ul. Bezpiecznej z ul. Chorwacką od sierpnia do października – te dwie inwestycje również są finansowane z Funduszu Osiedlowego.
Natomiast Wrocławskie Inwestycje jeszcze może w wakacje rozpoczną budowę drogi pieszo-rowerowej na ul. Trawowej w kierunku kładki nad rzeką Ślęzą.