wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

18°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 18:00

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Tramwajem przez Kościuszki na Księże Wielkie
Kliknij, aby powiększyć
Skrzyżowanie ulic Pułaskiego i Kościuszki. Na zdjęciu widać stare tory skręcające z Pułaskiego w ulicę Kościuszki. W ich miejscu powstanie nowoczesne torowisko. W kółku z lewej fragment uszkodzonego torowiska. Fot. Oleksandr Poliakovsky
Skrzyżowanie ulic Pułaskiego i Kościuszki. Na zdjęciu widać stare tory skręcające z Pułaskiego w ulicę Kościuszki. W ich miejscu powstanie nowoczesne torowisko. W kółku z lewej fragment uszkodzonego torowiska.

Jeździły tędy przed wojną, jeździły po wojnie, aż na początki wieku zamknięto torowisko ze względu na zły stan techniczny. Jest szansa, że w dłuższej perspektywie - kilku lat - na ul. Kościuszki powróci ruch tramwajowy. Plany miasta sięgają dużo dalej - aż na Księże Wielkie. Niemal do granic Wrocławia ma zostać przedłużona linia biegnąca ulicą Opolską.

Reklama

Ulica Opolska to jedna z ostatnich niezmodernizowanych bram do miasta. Po jednym pasie w obie strony, a na pasach sznury aut i stojące w tych korkach także autobusy komunikacji miejskiej. Tramwaje dojeżdżają tylko do pętli Księże Małe na wysokości ul. Katowickiej. W dodatku na ostatnim odcinku jeżdżą wahadłowo pojedynczym torem.

Ta część miasta intensywnie się rozbudowuje. Tereny po byłej fabryce Polleny zamieniają się w mieszkaniówkę. Aleja Wielkiej Wyspy także jest impulsem do zmian. Rozwijają się Radwanice, a na Księżu Wielkim powstają kolejne osiedla.

Zależy mi, by zmienić wieloletnią praktykę, która funkcjonowała we Wrocławiu kilka czy kilkanaście lat temu. Na obrzeżach sprzedawano miejskie działki pod mieszkaniówkę w ogóle nie poprawiając dostępności komunikacyjnej tych miejsc. I dziś mamy tego skutki: duże nowe osiedla bez tramwajów, zawieszone na ulicach jednopasmowych z autobusami stojącymi w korkach. Chcę, by było to dla wszystkich jasne: dziś, jeśli pozwalamy na powstawanie nowych osiedli, to jednocześnie od deweloperów wymagamy inwestycji transportowych poprawiających dostępność, albo sami lub wspólnie z nimi je realizujemy zapewniając odpowiednią jakość życia nowym mieszkańcom
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Południowa brama miasta - kompletna odmiana Opolskiej

Miasto zamierza przebudować całą Opolską, która - nie ma co ukrywać - prezentuje się dość smutno. Wąska, na sporych fragmentach bez chodników, bez drogi rowerowej. Jednak bez wątpienia wielką odmianą nowej "południowej bramy miasta" będzie torowisko tramwajowe. Linie tramwajowe docierające aż do wysokości ul. Brochowskiej mają szansę odmienić zwyczaje komunikacyjne nie tylko mieszkańców Księża Wielkiego. 

Połączenie tramwajowe powstanie wraz z kompleksową przebudową ulicy Opolskiej, która stanie się „południową bramą miasta”. Linia tramwajowa prowadzić ma od istniejącej pętli Księżę Małe do nowej pętli w rejonie ul. Brochowskiej, gdzie powstanie również parking P+R. Zostanie również dobudowany drugi tor na całej trasie, bo obecnie prowadzi do pętli na Katowickiej tor pojedynczy.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Mapa przedstawia planowaną linię tramwajową na Księże Wielkie.
Mapa przedstawia planowaną linię tramwajową na Księże Wielkie.

Miasto planuje pod koniec roku rozpisać przetarg na wykonanie projektu zmian na Opolskiej. Jeśli wszystko będzie przebiegać zgodnie z harmonogramem, projektowanie trasy zakończy się w 2027 roku. Tramwaj nową aleją pełną drzew mógłby jeździć od 2030 roku.

Tramwajem przez Kościuszki 

Odtworzenie torowiska na ul. Kościuszki to przedsięwzięcie prowadzone niezależnie od budowy "południowej bramy miasta". Jednak oba projekty łączą się pod względem komunikacji tramwajowej.  

Dodatkowe tramwaje kursujące dłuższymi trasami sprawiają, że musimy usprawnić połączenia w centrum miasta. Są one na granicy przepustowości. Dlatego przywrócimy do życia zamknięte w latach 90. poniemieckie torowisko na Kościuszki. Nowoczesne tramwaje są szerokie, dlatego torowisko musimy rozsunąć, zwiększając skrajnię, ale także wymienić podtorze, zastosować specjalną wyciszającą wibroizolację torowiska chroniącą kamienice przed drganiami. Wykonamy nową sieć trakcyjną, zrobimy nową zabudowę torowiska wraz z odwodnieniem.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Mapa przedstawia ul. Kościuszki z zaznaczonym torowiskiem, które zostanie odbudowane.
Mapa przedstawia ul. Kościuszki z zaznaczonym torowiskiem, które zostanie odbudowane.

Kompleksowa przemiana Kościuszki

Torowisko na Kościuszki nie będzie lśniącym nowością korytarzem w zapadającej się wyniszczonej ulicy. Przebudowa obejmie całą ulicę łącznie z placem Trójkątnym czy skwerem na skrzyżowaniu Pułaskiego z Kościuszki (gdzie dziś jest dziki parking).

Po przebudowie na kilometrowym odcinku Kościuszki ma się pojawić wygodna droga dla rowerów, chodniki i mamy nadzieję, że znajdą się miejsca na drzewa. Przetarg na koncepcję projektową ma zostać ogłoszony w listopadzie 2024 roku. Szybciej remont przejdzie Pułaskiego między Kościuszki a Małachowskiego. Trwa właśnie powtórzone postępowanie przetargowe, które wyłoni wykonawcę tych prac.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl