Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
System e-kontroli funkcjonuje we Wrocławiu od 1 sierpnia 2022 r. Nadzoruje go Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta (ZDiUM). Tworzą go dwa, elektryczne pojazdy skanujące. Auta wyposażone są w kamery identyfikujące numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych na płatnych miejscach postojowych. Od czwartku (17 listopada) samochody prowadzące e-kontrole zostały specjalnie oznakowane.
Dzięki e-kontroli sprawdzili więcej samochodów
Służące do kontroli auta mają też system pozycjonowania, ustalający współrzędne geograficzne lokalizacji pojazdów zaparkowanych na miejscach wyznaczonych do płatnego postoju. Oprócz tego posiadają system, który odbiera, przechowuje i przetwarza dane pozyskane z samochodów skanujących oraz transmituje wybrane dane do programu windykacyjnego.
Galeria zdjęć
Od momentu wprowadzenia systemu skontrolowano już 11 600 pojazdów. Porównując te dane z tymi z 2021 roku, widać wyraźny wzrost. W zeszłym roku kontrolerzy w okresie od 1 sierpnia do 30 października skontrolowali 14 695 pojazdów. W tym roku, w tym samym okresie, piesze patrole oraz auta skontrolowały łącznie 18 400 pojazdów.
System e-kontroli podniesie efektywność pobierania opłat parkingowych
Można zatem wnioskować, że wprowadzenie e-kontroli podniesie przede wszystkim efektywność pobierania opłat, a w efekcie końcowym wpłynie na to, że kierowcy będą rzadziej próbowali ich unikać, bo strefa płatnego parkowania będzie dobrze egzekwowana.
Ważnym efektem e-kontroli jest również większe bezpieczeństwo naszych pracowników. Piesze patrole, które pracują w terenie, są najbardziej narażone na nieprzyjemności związane z wykonywaną pracą. Niejednokrotnie osoby, które otrzymują zawiadomienie za brak opłaty i nie stosowanie się do przepisów, atakują słownie naszych pracowników. Prowadzenie e-kontroli wiąże się wobec tego z dużo mniejszym ryzykiem.Klaudia Piątek, z biura prasowego ZDiUM
Trzy miesiące testów systemu e-kontroli pojazdów
System e-kontroli działa prawidłowo, a pierwsze trzy miesiące (od sierpnia do października 2022 r.) były czasem jego testów. Pracowano nad:
- odczytem numerów rejestracyjnych i odpowiednie ustawienie kamer w zależności od parkowania pojazdów /prostopadłe, skośne lub równoległe/,
- przygotowaniem i wdrożeniem kierowców do prowadzenia samochodu oraz e-kontroli - kierowcy muszą stosować zarówno odpowiednią prędkość, jak również zachować wymaganą odległość od skanowanych w strefie pojazdów,
- warunkami pogodowymi i rodzajem światła dziennego,
- zmiennym natężeniem ruchu w mieście.
Trzeba wziąć pod uwagę, że e-kontrola funkcjonuje według dwóch trybów. Po pierwsze każdy pojazd może przeprowadzać kontrolę indywidualnie, poprzez dwukrotny przejazd pojazdu skanującego tą samą trasą. Po drugie, dwa pojazdy mogą poruszać się tą samą trasą (jeden za drugim) w ustalonym odstępie czasowym.
Jakie dane pozyskiwane są podczas e-kontroli pojazdów?
- dokumentacja zdjęciowa pojazdów zaparkowanych na miejscach wyznaczonych do płatnego postoju,
- dokładna lokalizacja tych pojazdów,
- numer rejestracyjny pojazdów,
- informację, czy w czasie kontroli pojazd posiadał ważną opłatę za postój (abonament, opłata w parkomacie, płatność mobilna) lub uprawnienia do bezpłatnego postoju (np. identyfikator osoby niepełnosprawnej).
W przypadku stwierdzenia, że kontrolowany pojazd posiadał ważną opłatę, dane pozyskane podczas e-kontroli są automatycznie anulowane, a dokumentacja zdjęciowa usunięta.
Dodatkowo, dokumentacja fotograficzna pojazdów, za postój których nie została wniesiona opłata jest automatycznie anulowana w zakresie ewentualnego utrwalenia wizerunku przypadkowych osób oraz numerów rejestracyjnych innych pojazdów.
System e-kontroli pozostanie we Wrocławiu na dłużej. Na ten moment ZDiUM nie ma w planach zakupu dodatkowych aut. Oznakowane auta od czwartku (17 listopada) pojawiły się już na ulicach Wrocławia.